سعیده حقیق دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۵

McLaren 650S Spider

مک‌لارن اسپایدر 650S که یک مدل کانورتیبل با عملکرد بالا است برخلاف اغلب مدل‌های کانورتیبل عملکردی مشابه نمونه پایه کوپه خود دارد. در حقیقت اسپایدر 650S عملکرد، هندلینگ و لذت رانندگی یکسان با مدل کوپه خود را ارائه می‌کند.

 

بی‌نظیرترین کانورتیبل دنیا
 

اسپایدر 650S با رنگ نارنجی جدید کمپانی در نمایشگاه ژنو 2014به نمایش درآمد.یک سقف تاشوی فلزی و دو قسمتی روی آن تعبیه شده است اما کوچک‌ترین اختلالی در عملکرد بی‌نظیرش به وجود نیاورده است. اسپایدر 650S  به لحاظ مکانیکی با مدل کوپه 650S یکسان است و به موتور منحصربه‌فرد کمپانی، M838T مجهز شده است. این موتور 8 سیلندر و V شکل که به توئین توربو مجهز است نیرویی معادل 641 اسب بخار و گشتاور 678 نیوتن‌متر تولید می‌کند.

این به این معنی است که شتاب‌گیری صفرتاصد کیلومتر بر ساعت آن که 3 ثانیه طول می‌کشد با مدل کوپه یکسان است. شتاب‌گیری صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت هم در 6/8 ثانیه به‌دست می‌آید؛ تنها 2/0 ثانیه بیشتر از مدل کوپه. حداکثر سرعت نیز 329 کیلومتر برساعت رقم خورده است. مصرف سوخت و میزان آلایندگی همان ارقام مربوط به مدل کوپه هستند: مصرف 7/11 لیتر در هر صد کیلومتر و تولید 275 گرم دی اکسیدکربن درهر کیلومتر.

 

بی‌نظیرترین کانورتیبل دنیا
 

جالب توجه است که کانورتیبل‌ها اغلب سنگین‌تر از مدل‌های کوپه هستند به همین دلیل عملکردشان تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. وزن کلی اسپایدر 650S، 1370 کیلوگرم است. یعنی اسپایدر تنها 40 کیلوگرم افزایش وزن داشته است. این افزایش وزن نتیجه مستقیم سقف فلزی تاشو و مکانیزم آن است اما کمتر از هر خودروی دیگری در این کلاس است. این سقف فلزی تاشو و دوتکه که در حالت سکون یا حرکت تا سرعت30 کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود، به طور خودکار در کمتر از 17 ثانیه باز یا بسته می‌شود.

در این مدل هم از پنجره عقب مجهز به سیستم گرمایشی استفاده شده است که به‌طور مستقل از سقف عمل می‌کند. هنگامی‌که سقف پنجره عقب پایین است مانند یک بادگیر عمل می‌کند و از ایجاد سروصدا و تکان اضافه در کابین جلوگیری به عمل می‌آورد. با بالابودن سقف هم این امکان وجود دارد که پنجره عقب پایین کشیده شود و سروصدای موتور بیشتر به گوش برسد. بنابراین حتی با سقف بالا هم تجربه سواری در هوای باز امکانپذیر است.

 

بی‌نظیرترین کانورتیبل دنیا


هر دو مدل کوپه و اسپایدر 650S خودروهای جاده‌ای و مسابقه‌ای هستند که به میزان قابل توجهی از امکانات لوکس برخوردار هستند. ترمزهای کربن سرامیکی، چرخ‌های سبک وزن، لاستیک‌های پیرلی زیرو، سیستم مسیریاب ماهواره‌ای IRIS، رادیوی دیجیتال در اروپا و رادیوی ماهواره‌ای SIRIUS در آمریکای شمالی، اینترنت وایرلس(بی سیم)، سیستم کنترل صدا و روکش آلکانترا در سراسر کابین از جمله این امکانات استاندارد هستند.

آریل اتم از زاویه دید رضوانی

 

بی‌نظیرترین کانورتیبل دنیا

 

آنهایی که معتقد بودند مدل جنجالی آریل اتم چیزی کم دارد ممکن است حالا راضی شوند. رضوانی و سمیر سادیخوف که در کارنامه خود مفهومی‌ استون مارتین DBC را هم دارند، به آریل اتم از نو لباس پوشیده‌اند و از آن یک Beast مطابق با قوانین جاده و مناسب پیست مسابقه ساخته‌اند. بنابراین ظاهر آن تا حد زیادی دگرگون شده است. علی‌رغم پانل‌های اضافه شده، وزن کل در مدل 500 اسب بخاری تنها 704 کیلوگرم است. این موتور در قسمت میانه تعبیه می‌شود و به سوپر/توربوشارژر مجهز است. این موتور 4/2 لیتری و 4 سیلندر است و به‌وسیله آن شتاب صفرتاصد کیلومتربرساعت Beast مانند آریل اتم دقیقا 7/2 ثانیه طول می‌کشد. برای دو خریدار اول این مدل تخفیف درنظر گرفته شده‌است. قیمت پایه 115 هزار دلار و قیمت مدل 500اسب بخاری 135 هزار دلار است.

نخستین چشمان لیزری

 

بی‌نظیرترین کانورتیبل دنیا


آئودی از نیرومندترین سوپراسپرت جاده‌ای خود رونمایی کرد. R8 LMX از چراغ‌های لیزری متفاوت با مدل‌های قبل سود می‌جوید. بنابراین این مدل نخستین خودرو تولیدی جهان است که به چراغ‌های لیزر استاندارد مجهز می‌شود. این چراغ‌ها قبلا با مفهومیi8 معرفی شده بودند.



شارژ سریع موبایل