سمیه قاسمی چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

سازمان گزارش جهانی مراقبت از وزن از سال 2014 لیستی از بهترین رژیم های غذایی تهیه کرده است در مورد بهترین روش های از دست دادن وزن که اولویت آن سادگی قوانین مربوط به رژیم های غذایی در مراقبت از وزن می باشد و بر این اساس آنها را درجه بندی کرده است. در این لیست، اولویت به رژیم غذایی مراقبت از وزن داده شده که این رژیم مربوط به غذاهایی است که امتیازات کمتری دارند و این نوع غذا ها برای از دست دادن وزن بهترند.

 

هدف قرار دادن کاهش وزن در این برنامه

برنامه رژیم غذایی مراقبت از وزن یک برنامه رژیم غذایی است که بر کاهش وزن متمرکز شده و هدف این برنامه، تغذیه کامل بدن توسط بهترین و مفید ترین مواد غذایی نیست. به ویژه برای مقابله با سرطان، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی، این برنامه غذایی عملکرد ضعیفی دارد.


نمونه منوی رژیم غذایی مراقبت از وزن

نمره هدف روزانه نسبت به وزن ، قد، سن و جنس فرد باید در ابتدا تعیین گردد. منوی زیر برای یک فرد بزرگسال متوسط ​​توصیه می شود.

توجه: ارقام داخل پرانتز نشان دهنده امتیاز ماده غذایی برنامه رژیم غذایی مراقبت از وزن می باشند.

امتیازی کل منو: 32 امتیاز

 

صبحانه:

1 تکه پنیر (3 امتیاز)

1 عدد تخم مرغ (2 امتیاز)

1 قاشق چای خوری عسل (0.5 امتیاز)

1 تکه نان سبوس دار (1.5 امتیاز)

خیار و گوجه فرنگی (0 امتیاز)

 

میان وعده:

2 تکه نان گندم (2 امتیاز)

1 عدد سیب (0 امتیاز)

 

ناهار:

6 قاشق غذاخوری ماکارونی پخته شده (2 امتیاز)

3 قطعه کتلت کبابی (6 امتیاز)

1 فنجان ماست (2.5 امتیاز)

خیار، گوجه فرنگی (0 امتیاز)

 

میان وعده:

2 قاشق کوچک بستنی (2.5 امتیاز)

 

شام:

300 گرم ماهی کبابی (6 امتیاز)

1 تکه نان سبوس دار (1.5 امتیاز)

سالاد+1 قاشق چای خوری روغن زیتون (1 نمره)

 

میان وعده:

1 فنجان شیر (1.5 امتیاز)

1 تکه از آناناس (0 امتیاز)


آیا ترس از کربوهیدرات ها منطقی است

مطالعات موردی نشان می دهند، حتی اگر مقدار کربوهیدرات ها در خون کاهش یافته باشد، میزان اسیدهای چرب موجود در خون افزایش می یابند. اگر بدن در مورد کربوهیدرات ها با کمبود مواجه شود، از پروتئین ها برای تولید انرژی استفاده می کند. کارشناسان معتقدند استفاده از پروتئین ها برای تولید انرژی هدف این رژیم غذایی نیست و بنابراین (55-60 درصد) کربوهیدرات، (10-15 درصد) پروتئین و (25-30 درصد) چربی مقداری است که به طور روزانه باید مصرف گردند.


میان وعده ها میزان قند خون را متعادل می کنند

بدن ما انرژی خود را از قند موجود در خون فراهم می کند. سطح قند موجود در خون باید به اندازه ای باشد تا انرژی مورد نیاز بدن تامین گردد. زمانی که تمام قند موجود در خون صرف تولید انرژی مورد نیاز بدن شد، میزان قند خون افت می کند. هم زمان با افت میزان قند خون، خستگی، کاهش هوشیاری، ضعف و گرسنگی و با طولانی شدن این دوره سردرد نیز به سراغتان خواهد آمد. تغییر سطح قند موجود در خون، بیش از حد و بالعکس باعث ایجاد حالت خواب آلودگی میگردد، بنابراین فراموش نکنید که این ماده غذایی را به تدریج و به طور مداوم مصرف نمائید.



شارژ سریع موبایل