سمیه قاسمی جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

سازمان گزارش جهانی مراقبت از وزن از سال 2014 لیستی از بهترین رژیم های غذایی تهیه کرده است در مورد بهترین روش های از دست دادن وزن که اولویت آن سادگی قوانین مربوط به رژیم های غذایی در مراقبت از وزن می باشد و بر این اساس آنها را درجه بندی کرده است. در این لیست، اولویت به رژیم غذایی مراقبت از وزن داده شده که این رژیم مربوط به غذاهایی است که امتیازات کمتری دارند و این نوع غذا ها برای از دست دادن وزن بهترند.

 

مصرف کربوهیدرات را محدود می نماید

رژیم غذایی مراقبت از وزن که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد، برنامه ای است شامل ​​1450 کالری انرژی که 56 درصد این انرژی از کربوهیدرات ها، 20 درصد از پروتئین ها و 24 درصد از روغن و چربیها می آید. هر چند به نظر می رسد مقدار کربوهیدرات و همچنین مصرف انرژی آن مناسب است اما مقدار کربوهیدرات مصرفی این برنامه رژیم غذایی در مقایسه با دیگر رژیم ها در مقدار پایین تری قرار دارد. متخصصین معتقدند این برنامه تغذیه ای مصرف حداقل 203 گرم کربوهیدرات را توصیه می نمایند در صورتی که برنامه یک رژیم غذایی سالم باید به طور متوسط ​​300 گرم کربوهیدرات داشته باشد.



 مصرف پروتئین بیشتری توصیه می نماید

متخصصان تغذیه، در ارزیابی خود از رژیم غذایی مراقبت از وزن میزان کلسیم، منیزیم، تیامین و ویتامین E را ناکافی دانسته و در سیستم نمره دهی، شاخص غذا خوردن سالم را پیشنهاد می دهند. غذا خوردن سالم، رفع چاقی و بهبود سطح چربی خون ایجاد شده توسط اثرات فیزیولوژیکی عوامل غذایی و ارزیابی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است که یک سیستم برنامه ریزی شده توسط کشور های توسعه یافته می باشد. همچنین بررسی کیفیت رژیم غذایی نیز مهم است. نمرات شاخص غذا خوردن سالم از 0-100 و سوء تغذیه کمتر از 50 امتیاز می باشد، در حالی که متوسط ​​بین 51-80، و بیش از 81 به عنوان تغذیه خوب شناخته میشود. شاخص تغذیه سالم، شامل 5 گروه مواد غذایی (غلات، سبزیجات، میوه، گوشت و فراورده های لبنی) و 4 مواد مغذی (چربی ، کلسترول، سدیم و چربی های اشباع شده) می باشد. متخصصین تغذیه، رژیم غذایی مراقبت از وزن را تغذیه سالم و گرفتن 46-57 امتیاز از شاخص امتیاز ها می دانند. بنابراین، با توجه به شاخص غذایی رژیم مراقبت از وزن، مواد غذایی با کیفیت پایین مد نظر این برنامه نمی باشند و کیفیت متوسط  و بالای تغذیه مورد قبول متخصصان واقع می گردد.
نسبت انرژی به کربوهیدرات در یک برنامه رژیم غذایی سالم 55-60 درصد، کمتر از 30 درصد از چربی ها و حدود 10-15 درصد از پروتئین ها است. در رژیم غذایی مراقبت از وزن، مصرف کربوهیدرات و چربی ها بیشتر از پروتئین پیشنهاد می شود.



شارژ سریع موبایل