سارا قاسمی پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰

10 داروی خانگی برای درد دندان مصنوعی، کسانی که در دهان دندان ندارند مجبورند از دندان مصنوعی استفاده کنند. دندان مصنوعی در بسیاری از موارد بخصوص در اوایل باعث درد و ناراحتی می شود. حداقل 50 درصد این مشکل را دارند.

هنگامی که برای اولین بار، از دندان مصنوعی استفاده میکنید ممکن است مسائلی مانند درد و تورم در لثه ها، زخمهای قرمز بر روی لثه، تکه های سفید رنگی در دهان، خشکی دهان و لثه بوجود آید.

علل شایع این مشکلات عبارتند از: وجود باکتری در دهان  و یا کیفیت پایین دندان مصنوعی، عدم رعایت بهداشت دهان و خوردن غذاهای سفت است.

ممکن است دندان مصنوعی  مناسب نباشد، اما این بدان معنا نیست که باید از درد و ناراحتی رنج ببرید به راحتی می توانید با داروهای خانگی ساده و آسان بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید در اینجا  10  داروی خانگی برای درد دندان مصنوعی می باشد.

1. نمک

نمک  تورم و درد در لثه ها را کاهش می دهد همچنین رشد باکتری را  در دهان  از بین برده و خطر ابتلا به زخم های دهان یا خشکی دهان  را کاهش می دهد.

دندان مصنوعی  را در آورده و لثه خود را  به آرامی با نمک  بمدت چند ثانیه مالش دهید.  با آب گرم شستشو دهید . یک بار در روز این کار ر انجام دهید.روش دیگر، 1 قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم  ریخته و  برای غرغره کردن دهان خود استفاده کنید.  این کار را  دو بار در روز تا زمانی که تورم از بین رود انجام دهید.

2. میخک

میخک یکی دیگر از درمان بسیار عالی برای کاربران  دندان مصنوعی است  که از درد لثه رنج می برند. اوژنول، عنصر اصلی در میخک است که دارای خواص ضد التهابی و ضد درد دارد . بنابراین، مسکن درد  است  و همچنین  دهان  را ضدعفونی میکند.

3. چای سیاه کیسه ای

برای از بین بردن کاهش درد دندان مصنوعی، از یک  چای سیاه کیسه ای استفاده کنید . چای سیاه پر از اسید تانیک، است که به کاهش درد و همچنین تورم لثه کمک میکند. یک  چای سیاه کیسه ای  را در یک فنجان آب گرم به مدت 5 دقیقه قرار دهید و چای کیسه ای را در آورده و بگذارید خنک شود و بمدت 10 دقیقه در دهان نگه می دارید سپس با آب ولرم بشوئید یک یا دو با در روز این کار را انجام دهید بعد از آن برای مدتی بجز آب چیز نخورید.

4. زردچوبه

برای کاهش درد لثه،  می توانید از زردچوبه به دلیل خاصیت ضد درد آن استفاده کنید.کورکومین ترکیب موجود  در زردچوبه است که  دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که  به کاهش درد، تورم و التهاب لثه کمک میکند. حتی می توانید از رشد باکتری های مضر در دهان پیشگیری کنید.

¼ قاشق چای خوری پودر زردچوبه و چند قطره از آب را بریزید و مخلوط کنید بر روی لثه  جایی که درد می کند بمالی به مدت 5 دقیقه ، به آرامی  لثه را ماساژ دهید. دهان خود را به طور کامل با آب ولرم بشویید. این درمان در منزل دو بار در روز به مدت حداقل یک هفته انجام دهید.

5. آلوئه ورا

یکی دیگر از درمان های موثر برای کاهش درد دندان مصنوعی و خلاص شدن از آن, آلوئه ورا است. شاخ و برگ  این گیاه  دارای خواص ضد التهابی  است و همچنین خواص ضد باکتری  دارد  که می تواند  از رشد باکتری های مضر در دهان  جلوگیری کند، التهاب لثه و کاهش درد لثه را تسکین می دهد. برگ آلوئه ورا  را با چاقو  برش داده و ژل آنرا استخراج کنید. با استفاده از یک توپ پنبه، به طور مستقیم بر روی لثه دردناک بمالید. به مدت 1 ساعت چیزی نخورید. این درمان را  2 یا 3 بار در روز تا زمانی که درد از بین برود انجام دهید.

اگر دچار  خشکی دهان،  هستید هر روز  ¼ فنجان آب آلوئه بنوشید. یا 2 قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا را  با یک فنجان آب یا آب مرکبات مانند پرتقال مخلوط کنید.

6. ماساژ لثه ها

برای کاهش تورم لثه، به آرامی  لثه  را ماساژ دهید این کار کمک زیادی می کند چون ماساژ گردش خون را به جریان می اندازد، که باعث کاهش تورم و همچنین درد می شود.

برای ماساژ لثه ها، شما می توانید روغن زیتون، که دارای خواص ضد التهابی  است استفاده کنید.با  استفاده از انگشت اشاره  به آرامی  لثه خود را برای چند دقیقه ماساژ دهید 5 دقیقه صبر کنید سپس با آب ولرم دهان خود را بشوئید 2 یا 3 بار در روز تا زمان تسکین انجام دهید.

7. روغن کشی

یک کار قدیمی است که دهان و دندان  را ضدعفونی کرده باعث  از بین بردن باکتری های مضر  دهان می شود. این کمک می کند که دهان خشک نشود  و مرطوب  بماند چون خشکی دهان یکی از مشکلات شایع دندان مصنوعی است.

همچنین بوی بد دهان را از بین برده  و  تورم لثه را کاهش میدهد1 قاشق غذا خوری روغن نباتی سرد فشرده مانند روغن کنجد را در دهان  خود قرار داده  بمدت 10 دقیقه بماند سپس تف کرده و دهان خود را با آب گرم بشوئید بخصوص صبح قبل از صبحانه این کار را انجام دهید .همچنین می توانید با روغن نارگیل یا کره این کار ر انجام دهید.

8. مریم گلی

تحریک لثه  و یا التهاب ناشی از دندانهای مصنوعی  را درمان می کند می تواند. این گیاه ضد میکروبی نیز دهان و دندان را ضدعفونی می کند وبوی بد را از بین می برد.

1 قاشق غذا خوری از مریم گلی خشک شده در 1 فنجان آب جوش بریزید. سپس بگذارید خنک شود.  دو بار در روز تا زمانی که تورم و درد از بین برود غرغره کنید.

همچنین، جویدن  چند برگ مریم گلی تازه  2 یا 3 بار در روز برای کاهش تورم و درد  لثه مفید است.

9. انجیر

درمان خوبی  برای درد دندان مصنوعی است. انجیر  به  درمان  زخم های دهان کمک میکند. چند مواد مغذی موجود در این میوه نیز  به کاهش درد و تورم کمک میکند.

انجیر تازه را نصف کنید یک و نیم  عدد در بین گونه و لثه . قسمت داخلی  صورت  به سمت لثه نگه دارید.سپس بیرون انداخته و دهان خود را با آب گرم بشوئید دو بار در روز تا زمان بهبودی این کار را انجام دهید.

10. حفظ  دهان و دندان

دندان مصنوعی باید بطور مرتب تمیز شود چون محل مناسبی برای رشد باکتریهاست. با رعایت بهداشت دهان و دندان بوی بد دهان  کاهش می یابد. با استفاده از مسواک نرم  دندان مصنوعی  ، زبان، لثه ها و سقف دهان  دو بار در روز تمیز کنید  همیشه دندان های مصنوعی خود را در شب  در آورید. دندان مصنوعی خود را در طول شب در آب، و سرکه رقیق قرار دهید . قبل از قرار دادن آنها در دهان خود دندان مصنوعی را با آب بشویید. در صورت امکان،  دندان مصنوعی خود را پس از هر وعده  غذا خوردن  با آب بشوئید.

نکات خواندنی

اگر دندان مصنوعی  متناسب نیست نزد دندانپزشک بروید.

اگر زمانیکه دندان مصنوعی دارید پس از چند هفته، بخوبی نمی توانید صحبت کنید با دندانپزشک مشورت کنید.

در طول چند هفته اول غذاهای نرم بخورید. می توانید غذاهای نرم مانند خورش، ماکارونی، سوپ سبزیجات، سیب، پودینگ و ماست را امتحان کنید.

مواد غذایی خود را به آرامی و به طور کامل جویدن برای کاهش ناراحتی لثه بخورید.

از غذاهای خام، چسبنده و ترد اجتناب کنید چرا که می تواند درد لثه را تحریک کند.

از هر گونه محصولات سفید کننده  بپرهیزید، چون به  دندان مصنوعی آسیب می رساند.  همچنین هرگز از آب داغ یا جوش برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده نکنید،دندان مصنوعی خود را سالانه بررسی کنید چون باید هر چند سال عوض شود.


اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : ایران مطلب
برچسب ها : سلامت, دندان, بهداشت دهان و دندان, دندان مصنوعی, اطلاعات دندانپزشکی, درد دندان مصنوعی, درمان درد دندان, داروی خانگی, تورم در لثه ها, خشکی دهان و لثه, زخم های دهان, لثه, تورم و التهاب لثه, کاهش درد دندان, کاهش درد لثه, ماساژ لثه ها, تحریک لثه, دندانپزشک, بوی بد دهان, درد لثه, تمیز کردن دندان مصنوعی, health, tooth, dental hygienist, dentures, dental information, artificial tooth pain, treatment of dental pain, home remedy, swelling of gums, dry mouth and gums, mouth sores, gums, swelling and inflammation, tooth pain relief, gum pain, massage gums, stimulates gums, dentist, bad breath, pain in gums, cleaning dentures


شارژ سریع موبایل