امین شجاعی چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰

مهندس نصرالله خادم در سال 1289 تهران متولد شد ، و پس از دریافت دیپلم از دبیرستان علمیه تهران ، در سال 1312 همراه آخرین گروه اعزامی به خارج ، رهسپار فرانسه گردید . در اواخر سال 1317 پس از گذراندن دوره مهندسی معدن از دانشكده معدن پاریس كه شهرت و اعتبار فراوانی در زمینه معدن دارد ، به ایران برگشت .... او در تمامی مراحل تحصیلی از شاگردان ممتاز و نمونه بود.

پس از انجام خدمات سربازی در خدمات دو لتی به ترتیب در سمت های مهندسی معدن زغال سنگ شمشك ، نظارت معادن خصوصی حوضه البرز ، ریاست معدن ذغال سنگ شمشك ، بازرس شركت سهامی معادن زغال سنگ ، مدیر عامل معادن هرمزگان و قشم ، عضو هئیت مدیره و سپس مدیر عامل شركت سهامی كل معادن و ذوب فلزات به كار پرداخت.

به موازات این مشاغل فنی و اداری ، آموزش درس زمین شناسی را نیز در دانشكده علوم دانشگاه تهران به عهده گرفت . اكثر كسانی كه با فعالیت های ایشان كم و بیش آشنا هستند بر این باورند كه خادم در بنیان گذاری صنعت نوین معدن كاری ایران نقش بسیار ارزشمندی داشته است.

كوشش های درخشان او در بخش دو لتی ، و راهنمایی های مفید او در تجسس خصوصی معادن در اكتشاف معدن طلای موته و كشف معدن سرچشمه ( با همكاری زنده یاد مهندس علی انتظام ) و مواردی دیگر از اینگونه ، موجب می گردد كه در تاریخ معدن كاری جدید میهن عزیزمان ، نامش جاودان بماند.

وی در اواخر سال 1339 پس از تصویب قانون تاسیس سازمان زمین شناسی كشور ، عهده دار تشكیل این سازمان زمین شناسی گردید و توانست در زمانی كوتاه با گزینش و جلب جوانان مستعد دانش آموخته در رشته علوم زمین و همكاری شماری از كارشناسان سازمان ملل متحد ، این مؤسسه جوان و نو پا را به سطحی شایسته و در خور تحسین ناظران بین المللی برساند و متخصصان كار آمدی در رشته های مختلف علوم زمین تربیت نماید.

در كوتاه زمانی برای بخش بزرگی از پهنه گستره ایران زمین ، نقشه های زمین شناسی با مقیاس 00000 1/1 و 0000 25/1 همراه گزارش های آنها با كیفیتی بسنده در سطح جهانی ، تهیه و انتشار یافت.

در زمینه شناسایی و كشف كانسار های معدنی اعم از فلزی و غیر فلزی ، بررسی های دقیق با همكاری واحد های ژئو فیزیك زمین و هوایی و ژئو شیمی به عمل آمد و شماری از ذخایر معدنی كشور شناسایی و گزارش های آنها تهیه و تاثیر زیر بنایی این سازمان در اقتصاد كشور نمایان تر گردید.

در واحد كار تو گرافی ، تهیه نقشه های زمین شناسی با كیفیت بین المللی چاپ و انتشار یافت . كتابخانه سازمان كه در كشور ، بهترین مرجع در زمینه علوم زمین شناسی و معادن ایران است به وجود آمد.

موزه ای زیبا ازكانی ها و سنگها ، فسیل ها و نیز نمایشگا هی كوچك و دیدنی از ابزار های معدن كاری ایران باستان فراهم گردید.

سر انجام در دورانی كوتاه دانسیه های پایه ای زمین شناسی سازمان جهان گسترش یافت و مورد توجه محافل جهانی قرار گرفت كه در اوایل سال 1353 در كمیسون بین المللی تهیه نقشه های زمین شناسی جهان Cgmw كه در پاریس تشكیل شد ، با وجود پیشینه چندین ده ساله سازمان های زمین شناسی در كشور های دیگر منطقه ، تهیه و تلفیق نقشه های زمین شناسی خاور میانه ، به سازمان زمین شناسی ایران واگذار شد.

زنده یاد مهندس نصرالله خادم تا 15 اردیبهشت ماه 1378 كه چشم از جهان فرو بست ، دلبستگی های خود را به بررسی های علمی و فنی و توجه به پیشرفت های سازمان زمین شناسی و اكتشاف معدنی كشور حفظ نمود.



شارژ سریع موبایل