سمیه قاسمی دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

در کشورمان به لحاظ برقراری شرایط مطلوب در زمینه واردات موتورسیکلت‏های اسپرت با حجم بالا، خرید این موتورها دوباره مانند اوایل دهه 80 رونق گرفته و روزبه‏روز شاهد تردد موتورسیکلت‏های روز دنیا در پیست‏های موتورسواری داخل کشور هستیم.

گروهی عقیده دارند موتورسیکلت‏های اسپرت ژاپنی در حجم‏های بالا، به دلیل به‏کارگیری پیشرانه 4 سیلندر خطی بیشتر از موتورسیکلت‏های اروپایی مورد توجه هستند و در مسابقات داخل کشور و رقابت‏های جهانی نیز جایگاه تثبیت شده‏ای دارند. اما حالا معادله آسان‏تر می‏شود و می‏رسیم به انتخاب بین 4 مدعی ژاپنی که باز هم در این بین باید به همه پسند بودن هوندا اشاره داشت.

موتورسیکلتی چون هوندا CBR به دلیل فراوانی قطعات یدکی در کشورهای همسایه، کانون توجه علاقه‏مندان به شتاب و سرعت است و همه معیارهای مهم را در کنار هم داراست. شاید برندی مانند سوزوکی که رقیب اصلی هونداست، شتابی سرسام‏آور داشته باشد، اما سیستم ترمز آن در حالت استاندارد، راضی‏کننده نیست. هم چنین اگر در پیست دچار سانحه شود، تعمیر موتورسیکلت کمتر طول می‏کشد تا وقتی که یک سوزوکی آسیب ببیند. فلاپ‏های هوندا دارای قطعات کمتری بوده و این خود یکی دیگر از برگ‏های برنده آن است در صورتی که سوزوکی قدرتمند دارای بخش‏‏های فلاپ به مراتب بیشتر و گرانتری بوده، که این نکته خود در آماده‏سازی موتورسیکلت به حالت ابتدایی تأثیر بسزایی دارد، حالا معلوم می‏شود چرا هوندا پر فروش‏ترین موتور 1000 سی‏سی آسیایی است و به درستی بالانشین جدول فروش در بین 3 رقیب دیگر است.

به تازگی هوندا CBR 1000 RR 2014 را آزموده‏ایم که مختصات آن را با هم مرور می‏کنیم.

در بحث طراحی، تفاوت‏های آنچنانی نسبت به آخرین نسل (تولید سال 13-2012) ندارد. موتورسیکلت مورد بررسی سفارش آمریکا بوده و شبرنگ‏های نارنجی رنگ دایره‏ای روی کمک‏های جلو، گواه این موضوع است، رنگ سفید آن یکی از پُرطرفدارترین رنگ‏های CBR 1000 در سال 2014 است که از قسمت جلوی دماغه، مثلث مشکی رنگ با نوار قرمز رنگ طراحی شده و امتداد آن را روی مخزن سوخت موتورسیکلت مشاهده می‏کنیم. رینگ‏های 12 بازوی آلومینیمی آلیاژی مشکی رنگ در هرچه ساده‏تر جلوه دادن این موتورسیکلت تأثیر داشته است.

رنگ مشکی شاسی و پیشرانه نیز مانند رینگ‏ها در تلفیق با رنگ سفید فلاپ‏ها است. در مورد امتیازات طراحی این موتورسیکلت باید به آیرودینامیک و ورودی‏های بسیار عالی هوای آن اشاره کنیم، دمبی پهن و چراغ عقب سفید رنگ هم در جلوه زیبای آن مؤثر هستند.

در سال 2014 شاهد تولید دو مدل CBR 1000 بودیم، اول مدل قدرتمند SP که دارای پیشرانه قدرتمندتر و ترمزهای برمبو بود و دوم، گونه استاندارد. موتورسیکلت مورد بررسی ما مدل دوم است که در قسمت پیشرانه، همان 4 سیلندر خطی به حجم 999 سی‏سی و قدرت 6/175 اسب‏بخار است.

این پیشرانه 16 سوپاپ دارای قطر سیلندر در کورس پیستون 76 در 1/55 میلی‏متر است، سیستم جرقه‏زنی آن توسط کامپیوتر کنترل می‏شود و 4 تراتل 46 میلی‏متری نیز از اجزای سیستم سوخت پیشرفته این موتورسیکلت است. موتورسیکلت مورد بررسی در حالت استاندارد سبک‏تر بوده و وزن آن توسط کمپانی 5/199 کیلوگرم اعلام شده است، تراکم آن همان 3/12 به یک باقی مانده و سیستم سوخت بهینه‏سازی شده باعث کاهش 4/2 درصدی مصرف سوخت موتورسیکلت (نسبت به رقبای ژاپنی در سال 2014) شده که با توجه به قدرت و دور بالای پیشرانه (High rev) ایده‏آل است. مصرف ترکیبی سوخت این موتورسیکلت در 100 کیلومتر 7/5 لیتر است.

سیستم تعلیق همان SHOWA است که در قسمت جلو کمک‏های معکوس 43 میلی‏متری قابل تنظیم و بازه ارتجاعی دارد و در قسمت عقب شاهد تک کمک مرکزی قابل تنظیم و سیستم تعلیق Unit prolink است. شاسی این موتورسیکلت آلومینیمی آلیاژی سبک شده و با توجه به فاصله محور 7/1409 میلی‏متری و فاصله زین 8/817 میلی‏متری تا زمین، باید توقع یک سواری  ایده‏آل را داشته باشیم.

 CBR 1000RR در سال 2014 دارای سیستم اگزوز بهینه‏سازی شده است و پس از آن توانست دو استاندارد EPA-CARB را دریافت کند.

با توجه به استاندارد بودن سیستم اگزوز صدای آنچنانی به گوش نمی‏رسد، نرمی موتورسیکلت، بهینه‏سازی سیستم کلاچ و جعبه دنده 6 سرعته باعث راحتی هرچه بیشتر راکب این موتور می‏شود. سیستم ترمز جلو مانند گذشته دارای دو دیسک 320 میلی‏متری و کالیپرهای Tokico و در قسمت عقب دارای تک دیسک 220 میلی‏متری و کالیپر Nissin است که عملکردی قابل قبول دارد.

سواری با موتورسیکلتی چون هوندا CBR، به شما قوت قلب می‏دهد، چرا که این وسیله از ایمنی بالایی برخوردار است. از سوی دیگر قدرت خوب، سواری نرم، سیستم ترمز و تعلیق عالی نیز از خصوصیات بارز هونداست که اصلاً نمی‏توان  از آن چشم‏ پوشی کرد.

شایان توجه است، پس از ممنوعیت تردد با موتورسنگین در دهه شصت به علت نا امنی های آن زمان، وزارت کشور در پاسخ به نامه دادگاه انقلاب آورده بود که تردد کلیه موتورسیکلت‌های سنگین در سطح شهرهای کشور و محدوده آنها ممنوع است اما این ممنوعیت شامل خارج از شهرها نمی‌شود.

این ممنوعیت، قانون مصوب مجلس یا هیات دولت نیست بلکه یک بخشنامه‌ است که در زمان قبل صادر شده و البته هنوز اجرا می‌شود اما این موضوع ارتباطی به ورود قانونی موتورسیکلت‌های سنگین ورزشی و پرداخت عوارض و همچنین شماره‌گذاری آنها ندارد.

پیش از این، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن اشاره به روند صدور مجوز موتورسیکلت‌های سنگین گفته بود: صدور مجوز برای تردد این‌گونه موتورسیکلت‌ها که حجم موتور بالاتری نسبت به موتورسیکلت‌های معمول دارند بر عهده استانداری تهران است و در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیست.

سردار حسین رحیمی با اشاره به تغییرات مورد نظر پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرده بود: ما به دنبال آن هستیم که رفت‌ و آمد و صدور پلاک ملی برای این موتورسیکلت‌ها آزاد شود.ما در انتظار پاسخ شورای امنیت کشور به این مساله هستیم و تعیین حجم موتور مجاز این موتورسیکلت‌ها در حال بررسی است.

 

 سرگروه موتورسیکلت‏های ژاپنی HONDA CBR 1000RR 2014

 

 سرگروه موتورسیکلت‏های ژاپنی HONDA CBR 1000RR 2014

 

 سرگروه موتورسیکلت‏های ژاپنی HONDA CBR 1000RR 2014



شارژ سریع موبایل