امین شجاعی يكشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

این روزها اگر گذرتان به باشگاه های بدنسازی بیافتد و از ورزشکاران سوال کنید که مکمل بدنسازی مصرف می کنید؟ قطعاً در اکثر موارد جواب بله خواهید شنید و اگر بپرسید چرا باید مکمل مصرف کنید، می گویند وقتی ورزش می کنیم باید مکمل نیز مصرف شود.

بله درست است، ورزشکاران چه آماتور و چه حرفه ای می توانند مکمل مصرف کنند اما بر اساس نیاز بدن و نیاز ورزشی که دارند و تحت نظر مربی مجرب یا متخصص تغذیه؛ نه اینکه بخواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند و تاوان سنگینی بابت آن بدهند. در این مطلب ضمن بازنشر یک خبر، نکاتی را نیز با شما عزیزان مطرح می کنم.

 

ورزشکاری که با مصرف مکمل بدنسازی فلج شد

 

تبلیغات ماهواره‌ای، تبلیغ در باشگاه های بدنسازی و حتی امروزه تبلیغ در اپلیکیشن‌های نظیر تلگرام برای فروش مکمل بدنسازی و جذب مشتری که همیشه روی بدون عوارض بودن آن تأکید می کنند، باعث شده راه این مکمل ها خیلی راحت به زندگی جوانان ورزشکار باز شود.

چرا که تحت تأثیر این تبلیغات قرار می گیرند و بدون اطلاع از چیزی که مصرف می کنند، پا در مسیری پر خطر قرار می دهند، چون درصد بالای از مکمل های که در بازار پخش و مورد مصرف قرار می گیرد، متأسفانه تقلبی هستند، البته بگذریم که چرا کسی کاری به کار این فروشندگان مکمل های بدون مجوز و حتی چینی که باعث مرگ خیلی ها شده ندارند!

تاوان طی کردن یک شبه راه صد ساله، ورزشکاری که با مصرف مکمل بدنسازی فلج شد!

سال‌هاست که خبر انواع و اقسام بیماری‌ها و حتی مرگ زنان و مردانی که برای رسیدن به رویای خوش‌اندامی هر ریسکی را به جان می‌خرند بر صفحه اخبار می‌خوانیم. این بار هم پرونده‌ای دیگر در شمال کشور زنگ خطر استفاده از این داروهای خطرناک را به صدا درآورد.

به نقل از روزنامه شهروند: پسر ٢۶ ساله مازندرانی جوانی‌اش را برای خوش‌اندامی خرج کرد. به توصیه مدیر باشگاه، هفته‌ای ۶ بار یک نوع قرص مصرف کرد، اما ۵ ماه بعد دردهای مفصلی به سراغش آمد تا این‌که در پی عوارض این ماجرا، مرگ سلولی مفصل پاهایش او را در برابر سرنوشت هولناکی قرار داد. این خبر را روز پنجشنبه ١١ تیرماه روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان مازندران، رسانه‌ای کرد.

این جوان که در آرزوی داشتن اندام و فیزیک زیبا در باشگاه بدنسازی ثبت‌نام کرده بود پس از مصرف قرص دچار سیاه‌شدگی مفصل ران شد. سرنوشتی که او را بین راهروهای بیمارستان و دادسرا سرگردان کرد، از باشگاه بدنسازی که در آن ثبت‌نام کرده بود شکایت کرد و مدعی شد به توصیه مدیریت باشگاه ١٢٠ عدد قرص را در مدت۵ ماه مصرف کرده است.

بعد از آن ١۵٠ روز بود که درد لگن به سراغش آمد. دردهایش روز به روز بیشتر می‌شد. تا این‌که پس از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد بعد از اسکن استخوانی و MRI لگن پزشکان بیماری او را «نکروز آوسکولار سر فمور» دو طرفه یا همان سیاه‌شدگی دو طرفه ران تشخیص دادند. پزشکان در رابطه با این بیماری به او گفتند: عوارض کورتونی این دارو باعث شده تا عملکرد رگ‌هایی که خون را به سر استخوان می‌رساند، مختل شود و خون به اندازه کافی به سر استخوان‌های ران نمی‌رسد.

به‌دنبال کاهش یا قطع خون‌رسانی به سر استخوان ران، سلول‌های آن می‌میرند. بررسی‌ها نشان می‌داد که یکی از علل اصلی معلولیت این پسر جوان مصرف داروهای حاوی ترکیبات کورتون مانند دگزامتازون بوده که منجر به بیماری نکروز آوسکولار سر استخوان ران دو طرفه شده است. مرگ سلول‌ها موجب می‌شود بعد از مدتی استخوان سفتی و قوام خود را از دست داده و نرم شود. این پسر جوان که باور نداشت، مصرف قرص‌ او را زمین گیر خواهد کرد با تشخیص پزشکان بلافاصله در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

 

تجارت یک رویای پر خطر

قربانیان اصلی این داروها همان‌هایی هستند که عوارض زیباتر شدن را به جان می‌خرند، آن ها که برای رسیدن به یک رویا، پشت به پشت دارو می‌خورند –داروی که اطلاعی از ماهیت آن ندارند- حالا خیلی‌هایشان پشیمانند، با انبوهی از درد بی‌درمان. هیچ‌کس تا این بلا را از نزدیک نبیند، باورش نمی‌کند، خودشان هستند و بیماری‌شان.

با این حال اما تبلیغات و رواج انواع داروهای لاغری و بدنسازی همچنان در رسانه‌ها و فروشگاه‌ها پا برجاست. تجارتی که گاهی شرایط بحرانی را در برابر استفاده‌کنندگان این داروها قرار داده است. سلامت زنان و مردان همیشه در خطر مصرف داروهای کورتونی قرار دارد، داروهایی که کشور مبدا مشخص و شناسنامه‌ای ندارند و بدون هیچ نظارت و مشاوره پزشکی تجویز و به قیمت بسیار زیاد در باشگاه‌ها و یا فروشگاه‌ها و حتی توسط دلالان توزیع و فروخته می‌شود. متقاضیان این محصولات پول زیادی برای خرید داروها صرف می‌کنند و در انتها در می‌مانند از رویای خوش اندامی.

 

آگاهانه ورزش کنید، آگاهانه مکمل مصرف کنید

مصرف خودسرانه و زیاده روی در مصرف یک قرس ساده استامینوفن عوارض دارد جه برسد به مصرف مکمل های که اصلاً مشخص نیست، محتویات آن چیست و یا چگونه تولید شده است. اگر هدف تناسب اندام یا قهرمانی است باید حتماً تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه اقدام به مصرف مکمل نمائید.

همیشه چیزی که مربی باشگاه به شما می گوید، یا در گوشه کنار می شنوید و می خوانید، صحیح نیست، ما با خیلی از این موارد مواجه بوده ایم که مربیان باشگاه متأسفانه بدون علم و آگاهی در خصوص این داروها، به ورزشکاران یا کسانی که حتی در پی کاهش یا افزایش وزن هستند، توصیه به مصرف می کنند.

نمونه آن کاهش ۱۸ کیلو وزن در یک ماه برای کسی بود که ۲۰ کیلو اضافه وزن داشت، هیچ منطق و علمی این توصیه را نمی پذیرد و متأسفانه عجول بودن و تمایل به طی کردن راه کوتاه خیلی راحت باعث می شود، این خانم یا آقایان دچار عوارض جبران ناپذیر شوند.

اینترنت و اطلاعات قرار گرفته در آن فقط برای تفریح و وقت گذرانی نیست! هر شخصی هر چیزی را به شما توصیه کرد در اینترنت جستجو کنید و از اطلاعات مورد نظر استفاده کنید یا حتی می توانید در خیلی از وب سایت ها و انجمن ها سوال کنید تا از نوع داروی پیشنهاد شده مطلع شوید.



شارژ سریع موبایل