مریم رحیم زاده سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

پلی‌استیشن وان آغازگر یک عصر جدید در بازی‌های ویدیویی بود. کنسولی که ۵ سال بر صنعت بازی‌های ویدیویی حکمرانی کرد و منشا جلوه‌های سه بعدی بود. امروز قصد داریم شما را با ۲۰ بازی این کنسول آشنا کنیم. ۲۰ بازی که تاریخ بازی‌های ویدیویی را تغییر دادند.

پلی‌استیشن وان اولین کنسول شرکت سونی است که در تاریخ ۱۲ آذرماه سال ۱۳۷۳ (سوم دسامبر ۱۹۹۴) به بازار عرضه شد و یکی از اولین کنسول‌هایی دنیای بازی‌های ویدیویی است که توانست حجم بزرگی از بازار سودآورد سرگرمی را تسخیر کند. بازی‌های این کنسول منشا جلوه‌های سه‌بعدی در بازی‌ها به شمار می‌روند و توانستند با زبان طراحی متفاوت و جدیدی به بازار عرضه شوند.

این لیست، لیست بهترین بازی‌های پلی‌استیشن وان نیست. بلکه ۲۰ بازی است که به این کنسول اسم و رسم دادند و به آن کمک کردند تا به فروش ۱۰۰ میلیونی برسد. همچنین این ۲۰ بازی در زمره‌ بازی‌های تاریخ‌ساز قرار می‌گیرند. بازی‌هایی که تاریخ را عوض کردند و برای آیندگان میراثی با ارزش به جای گذاشتند.

بد نیست وقتی روی هر بازی می‌رسد اندکی تامل کنید و به روزهای بسیار دور گذشته و آن‌ سال‌های بازی‌های ویدیویی فکر کنید. نفس عمیقی بکشید و مطمئن هستم اسم بعضی از این باز‌ی‌ها لبخندی شیرین از سر زنده شدن خاطرات را روی لبان شما زنده خواهد کرد.

۲۰. Jumping Flash

(ناشر: شرکت سرگرمی‌های کامپیوتری سونی/ سازنده: استودیو Exact Co/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۵)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

تصور کنید می‌توانستید در سال ۱۹۹۵ یعنی درست ۲۰ سال پیش، تلفیقی از کراش باندیکوُت و Mirror’s Edge را بازی کنید. Jumping Flash تلفیقی از سبک‌های اول شخص و پلتفرمر بود که در آن شما نقش یک روباتی خرگوش مانند به نام «خرگوش»! را بر عهده داشتید که باید با جستجو در ۱۸ جهان مختلف، جت‌پاد‌های گمشده را پیدا می‌کردید.  Jumping Flash یک سال پیش از بازی افسانه‌ای سبک پلتفرمینگ یعنی Super Mario 64 به بازار عرضه شد. به نظر می‌آید این بازی نشانه‌ای از عرضه سوپر ماریو ۶۴ بود!

۱۹. Einhander

(ناشر: شرکت سرگرمی‌های کامپیوتری سونی/ سازنده: استودیو Squaresoft/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۷)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

به اواسط دهه ۹۰ میلادی برگردیم، درست وقتی که تصور عام مخاطبان بازی‌های ویدیویی بر این بود که بازی‌های تیراندازی اسکرولینگ مرده‌اند، استودیو اسکوئرسافت (اسکوئرانکیس فعلی) اقدام به ساخت بازی فوق‌العاده Einhander در این سبک کرد که تلفیقی از یک کشتی فضایی سه بعدی در پسزمینه‌ای دَوَرانی بود. اگر این بازی را انجام داده باشید و البته حافظه‌تان نیز یاری کند، کشتی فضایی شما دارای یک چنگال بزرگ نیز بود که با آن می‌توانستید از کشتی‌های فضایی دشمن دزدی کنید. اگرچه بعدها بازی‌هایی مانند Geometry Wars و Resogun نیز به بازار عرضه شدند، اما هیچ کنسول مدرنی نتوانست از چنین نعمتی بهره‌مند شود و یک بازی Shoot’em Up خوب مانند Einhander داشته باشد.

۱۸. Intelligent Cube

(ناشر: شرکت سرگرمی‌های کامپیوتری سونی ژاپن/ سازنده: استودیو G-Artists/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۷)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

عرضه یک بازی پازل انتزاعی با آن پردازشگر قدرتمندی پلی‌استیشن وان داشت که آن زمان یک هنر مهندسی به حساب می‌آمد، چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسید تا این‌که بازی Intelligent Cube (که در بریتانیا با نام Kurushi شناخته می‌شود) پا به عرصه بازی‌های ویدیویی گذاشت. در این بازی، بازیکنان باید هر مرحله را از وجود مکعب‌های غول پیکر خالی می‌کردند و در عین حال که دنبال جوایز بودند، از افتادن در سیاهی و فراموشی جلوگیری می‌کردند. همین موضوع و چالش برانگیز بودن Intelligent Cube باعث شد تا در یاد همگان باقی بماند و میراثی برای معماهای درون بازی‌های نوین به حساب آید.

۱۷. Legacy of Kain: Soul Reaver

(ناشر: ایداس/ سازنده: استودیو کریستال داینامیکس/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۹)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

این بازی که ادامه‌ای بر شماره قبلی این سری یعنی Blood Omen به شمار می‌آید، یک بازی در سبک اکشن و ماجرایی بود که با اتمسفر گیرا و فضای خون‌آشامی، بازیکنان را به فضایی می‌برد که ممکن است آن کسانی که این بازی را ۱۶ سال پیش تجربه کرده‌اند، هنوز آن فضا و اتمسفر را به یاد داشته باشند. Soul Reaver با معماهای سخت و دشوار و یک داستان‌سرایی فوق‌العاده همراه بود اما مهمترین دستاوردی که داشت، آشنا کردن اِمی هِنینگ و ریچارد لِمارچَند با یکدیگر بود. دو عضو کلیدی که پشت طراحی سری آنچارتد بودند. در واقع این دو میراث کِین به حساب می‌آیند!

۱۶. App Escape

(سازنده و ناشر: شرکت سرگرمی‌های کامپیوتری سونی/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۹)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

درست است که این بازی سه بعدی و در سبک پلتفرمر درباره جنگیدن انسان‌ها و مورچه‌ها است اما اجازه ندهید فکر کردن درباره داستان ساده بازی شما را گول بزند که این بازی نوآور و پیجیده نیست. بلکه هست! این بازی که توسط شعبه ژاپن شرکت سرگرمی‌های کامپیوتری سونی ساخته شده اولین بازی بود که که از کنترلرهای جدید دوال‌شاک پشتیبانی می‌کرد. با آنالوگ سمت چپ می‌توانستید حرکت کرده و با سمت راستی نیز ابزارهایتان را کنترل کنید. این سری با دنباله‌های دیگری نیز ادامه پیدا کرد. حتی به عنوان یک پوشش در بازی Metal Gear Solid 3 نیز حضور داشت.

۱۵. Tony Hawk’s Pro Skater

(ناشر: اکتیویژن/ سازنده: Neversoft/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۹)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

بازی شبیه‌ساز اسکیت استودیو Neversoft تلفیقی عجیب از یک سیستم کنترل حسی با محیطی باز بود که حس درون یک پارک اسکیت بودن را به بازیکن القا می‌کرد. این بازی خیلی زود به یک بازی بسیار پرطرفدار در بین علاقه‌مندان به اسکیت تبدیل شد و این اجازه را به بازیکنان می‌داد تا بدون این‌که نگران شکسته شدن دست و پایشان باشند، خودی نشان دهند!

۱۴. ISS Pro Evolution

(ناشر: کونامی/ سازنده: KCET/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۹)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

اگرچه صفات عالی متعلق به شبیه‌ساز فوتبال Goal Storm بود که سال ۱۹۹۶ توسط همین ناشر یعنی کونامی عرضه شد اما جادو در شماره چهارم سری مشهور Wining Eleven یعنی ISS Pro Evolution به واقعیت تبدیل شد. انیمیشن‌های بهبود یافته، حرکت سیال بازیکن‌ها و حالت بزرگ و عمیق لیگ دست به دست هم دادند تا از این بازی یک شبیه‌ساز خوب و فوق‌العاده فوتبال بسازند. این بازی آغازگز عصر باشکوه و موفق PES بود.

۱۳. Dance Dance Revolution

(ناشر و سازنده: کونامی/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۹)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

شرکت کونامی پیش از این نیز تجربه ساخت و عرضه بازی‌های اکشن/ریتمیک مانند Beatmania و Guitar Fraeks را داشت اما بازی Dance Dance Revolution حاصل به ثمر نشستن این تجربیات در سبک اکشن/ریتمیک بود. بازیکنان پاهای خود را روی یک زیرانداز حساس به فشار قرار می‌دادند و همگام با جهت‌های نمایش داده شده روی صفحه نمایش پاهای خود را تکان می‌دادند و با همین بازی با دوستان خود رقابت می‌کردند. این سری برای سال‌ها معروف و مشهور ماند و باعث شد تا ژانر اکشن/ریتمیک زنده بماند. در واقع ما بازی‌هایی مانند Just Dance و Dance Central را مدیون ساخته سال ۱۹۹۹ شرکت کونامی هستیم.

۱۲. Medal of Honor

(ناشر: الکترونیک آرتز/ سازنده: Dreamworks Interactive/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۹)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

مدال افتخار را حتما به یاد دارید. اولین نسخه از این سری پرافتخار که با عطف به کارگردان بزرگ سیسنما یعنی استیون اسپیلبرگ و الهام‌‌گیری از بازی مشهور کنسول نینتندو ۶۴ و محصول استودیو Rare یعنی Golden Eye ساخته شد، ژانری جدید را وارد بازی‌های ویدیویی کرد. ژانری که ترکیبی از بازی‌های تیراندازی نظامی و سینما بود. پس از عرضه نسخه ۲۰۰۲ این سری یعنی بازی Medal of Honor: Allied Assult، بیست نفر از دست‌اندرکاران این سری آن را ترک کردند و اقدام ساخت یک استودیو جدید یعنی اینفینیتی‌وارد کردند. همان استودیویی که سری مشهور و البته پول‌ساز Call of Duty را خلق کردند.

۱۱. PaRappa the Rappa

(ناشر: شرکت سرگرمی‌های کامپیوتری سونی ژاپن/ سازنده: استودیو NanaOn-Sha/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۶)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

این بازی که توسط طراح خاص و نخبه بازی‌های ویدیویی یعنی ماسایا ماتسورا طراحی شده یک بازی ماجرای موزیکال عجیب بود که حول محور یک سگ رپر می‌چرخید که باید از شش مرحله بازی با خواندن موسیقی رپ عبور می‌کرد. طراحی‌ بازی به قدری زیبا و تاثیرگذار بود که بعدها باعث ایجاد یک موقعیت تجاری در ژاپن شد. همچنین یک سریال تلویزیونی نیز از این بازی در سال ۲۰۰۱ پخش شد. در همین سال ادامه‌ای برای بازی نیز برای پلی‌استیشن 2 عرضه شد.

۱۰. Wipeout

(ناشر: شرکت سرگرمی‌های کامپیوتری سونی / سازنده: استودیو Psygnosis/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۶)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

با آن نگاه و دید جمهوری‌خواهانه طراحان بازی و همچنین موزیک‌های متن زیبا و اکتیو، این بازی مسابقه‌ای ماشینهای فضایی، مثالی واضح از عزم سونی برای تسخیر بازار این نوع بازی‌ها بود. این بازی با آن مسابقات چالش برانگیزش و همچنین استفاده از مکانیسم‌های تیراندازی خوبی که داشت باعث شد تا روحی به کنسول‌های بعدی پلی‌استیشن نیز دمیده شود و همواره به عنوان پای ثابت در تمام نسل‌های پلی‌استیشن حضور داشته باشد.

۹. Driver

(ناشر: GT Interactive / سازنده: استودیو Reflections/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۹)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

پیش از این که سومین شماره بازی جهان‌باز و بزرگ Grand Theft Auto روی پلی‌استیشن 2 عرضه شود و مسیر بازی‌های جهان‌باز شهری-جنایی را تغییر دهد، اولین نسخه از سری بازی درایور در سال ۱۹۹۹ برای پلی‌استیشن وان منتشر شد. اولین نسخه درایور ماجراجویی جنایی در یک محیط جهان‌باز را به پلی‌استیشن وان آورد. بازیکن در این بازی در نقش یک پلیس فرو می‌رفت که در پی به دام انداختن کارتل‌ها و مجرمین بود. گیم‌پلی خوب ماشین‌ها و همچنین اقتباس زیبا از شهر‌های آمریکا باعث شد تا درایور به یک فیلم تعاملی در سبک تعقیب و گریز ماشین‌ها بدل شود.

۸. Crash Bandicoot

(ناشر: شرکت سرگرمی‌های کامپیوتری سونی / سازنده: استودیو Naughty Dog/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۶)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

ایده ساخت این بازی وقتی موسسین استودیو Naughty Dog یعنی جِیسِن رابین و اَندی گاوین به یک سفر جاده‌ای رفته بودند وارد ذهن آن‌ها شد. بعدها سونی حق امتیاز بازی را از آن خود کرد. علت این امر هم این بود که سونی و پلتفرم او از عدم وجود یک شخصیت سمبلیک در قالب یک بازی پلتفرمینگ رنج می‌برد. پس Crash Bandicoot را روی پلی‌استیشن وان آورد تا بتواند در برابر سونیک و ماریو بایستد. این بازی با آن کمدی بی‌حیا و بی‌شرمش خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های پلی‌استیشن تبدیل شد. این بازی ثابت کرد که پلی‌استیشن وان اگر میل داشت می‌توانست یک کنسول خانوادگی هم باشد.

۷. Tekken

(ناشر و سازنده: Namco/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۵)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

بازی مبارزه‌ای تِکِن با آن سیستم مبارزه‌ای نوآورانه و مبارزان با کیفیتی که داشت توانست به رقیبی برای بازی سخت و پیچیده شرکت رقیب یعنی Virtua Fighter تبدیل شود. تِکِن که در اصل برای دستگاه‌های آرکِید و به وسیله تکنولوژی سیستم ۱۱ نامکو توسعه داده شده بود، با جلوه‌های بصری اغوا کننده راه خود را روی پلی‌استیشن وان نیز باز کرد.

۶. Final Fantasy VII

(ناشر و سازنده: Squaresoft/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۵)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

سونی با برهم زدن رابطه انحصاری که میان نینتندو و شرکت اسکوئر سافت وجود داشت باعث بحث و جدل زیادی در آن زمان شد. (مانند بحث‌هایی که به جدایی روی‌ کین از منچستر یونایتد و پیوستنش به لیورپول ایجاد شد با این تفاوت که بازی یک موفقیت تماشایی و و مجذوب کننده بود!) فاینال فانتزی ۷ یک ادیسه استیم‌پانک هیجان‌انگیز و شیفته‌کننده بود که داستان روبرو شدن Cloud Strife و هم‌تیمی‌هایش برای رو‌به رو شدن با شرکت شیطانی شینرا بود. شماره هفتم سری فاینال فانتزی با آن شخصیت‌های دوست‌داشتنی، سیستم مبارزه غنی و البته داستانی درام به صورتی معرف سبک نقش‌آفرینی مدرن محسوب می‌شود.

۵. Resident Evil

(ناشر و سازنده: کپکام/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۶)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

شاید خیلی‌ها ندانند اما رزدینت ایوِل برداشتی مدرن از بازی‌ ماجرایی ماوراالطبیعه و کمتر شناخته شده کپکام یعنی Sweet Home بود. رزیدنت ایوِل به طور قابل محسوسی مانند یک فیلم خشن تعاملی می‌ماند که به طرز زیبایی وحشت نوشته‌های جورج آ. رومرو را با خون و خشونت نوشته‌های لوسیو فولچی آمیخته بود. اگرچه این بازی به خاطر صداپیشگی ضعیفش مورد نکوهش قزار گرفت اما هیچگاه نمی‌توانیم آن صحنه‌های ترسناک، معماهای چالش برانگیز و همچنین جنگیدن با زامبی‌ها با کمترین منابع و گلوله فراموش کنیم. رزیدنت ایوِل از اینجا شروع شد ولی به همان سال ۹۶ ختم نشد و نسل‌های مختلف این بازی و ترس پنهان شده درون آن‌ها را تجربه کردند.

۴. Metal Gear Solid

(ناشر: Konami / سازنده: استودیو Kojima Productions/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۹)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

این بازی بود که سبک ماجرایی/مخفی‌کاری را پرطرفدار کرد و رونقی به آن بخشید. Metal Gear Solid نتیجه تصادم صحنه‌های سینمایی، پیچیدگی روایت داستان و طنزهای خلال بازی بود. خالق این سری یعنی هیدئو کوجیما پیش از این اعلام کرده بود که ایده مخفی‌کاری بازی را از بشکه‌های منفجرشونده در بازی کلاسیک مهاجمان فضایی (Space Invaders) الهام گرفته است. به هر حال مهم نیست این ایده از کجا نشات گرفته، مهم این است که این بازی مسیر طراحی بازی‌ها را تغییر داد.

۳. Gran Turismo

(ناشر: شرکت سرگرمی‌های کامپیوتری سونی / سازنده: استودیو  Polyphony Digitall/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۷)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 

این بازی که بیش از ۱۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفت، به طور یک‌جانبه‌ای مسیر و ذهنیت بازی‌های شبیه‌ساز رانندگی روی کنسول‌ها را تغییر داد. Gran Turismo با دارا بودن صدها اتومبیل که با جزییات فراوان در بازی حضور داشتند و همچنین تست‌های رانندگی که داشت، میزان تجربه و مهارت بسیار بشتری را درمقایسه با سایر بازی‌های سبک رانندگی می‌طلبید. این بازی همچنین به عنوان یکی از مهم‌ترین عامل‌ها برای موفقیت و فروش بالای پلی‌استیشن وان عنوان می‌شود زیرا بسیاری از شیفته‌های رانندگی فقط به خاطر این بازی اقدام به خرید پلی‌استیشن وان کردند.

۲. Tomb Raider

(ناشر: Eidos / سازنده: استودیو Core Design/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۶)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند


بله، بازی اصلی برای کنسول سگا ساترن منتشر شده بود اما بازی ماجرایی و باستانی استودیو Core Design برای پلی‌استیشن وان نیز عرضه شد تا به سمبلی برای  پلی‌استیشن تبدیل شود. لارا کرَفت یکی از بهترین و مشهور‌ترین شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی در دهه ۹۰ میلادی بود و به اندازه‌ای کاردان و قوی بود که به یک شخصیت دوست‌داشتنی برای نسل جدید گیمرهای مونث تبدیل شود. از جلد مجله‌ها تا تبلیغات، او همه جا بود و کمک می‌کرد تا بازی‌ها به عنوان یک سرگرمی عمومی و همه‌جانبه شناخته شوند.

۱. Ridge Racer

(ناشر و سازنده: Namco/ تاریخ عرضه: سال ۱۹۹۴)

 

۲۰ بازی پلی استیشن وان که تاریخ بازی های ویدیویی را تغییر دادند
 
 

این بازی پیش از این که برای پلی‌استیشن وان عرضه شود یک بازی سبک رانندگی برای دستگاه‌های آرکِید بود. Ridge Racer با آن اتومبیل‌های پرجزییات، نرخ فریم خوب و روان و نمره‌های خوبی که دریافت کرد به یکی از بهترین‌ بازی‌های پلی‌استیشن و دهه ۹۰ میلادی تبدیل شد. چهار سال بعد، یک نسخه نوسازی شده بازی به همراه بازی فوق‌العاده Ridge Racer Type 4 به بازار عرضه شد و این موضوع را به همه یادآوری کرد که چرا پلی‌استیشن انقدر هیجان‌انگیز بود. چون حس و بوی آینده را می‌داد.

 



شارژ سریع موبایل