ندا نیک روش پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

رابرت داونی جونیور پس از گذراندن 10 سال کم ثمر و افتادن در دام اعتیاد به داروهای مخدر و برخی مشکلات خانوادگی، از 2008 با بازی در سری فیلم های کمیک استریپی «مرد آهنین» که قسمت چهارم آن اینک در مراحل پیش تولید قرار، به دوران اوجش به لحاظ اقتصادی بازگشته و از منظر هنری هم شبیه به اوایل دهه 1990 یعنی بدو کسب شهرتش در هالیوود شده است.

آن زمان که با ایفای عالی رل چارلی چاپلین اسطوره سینمای کمدی در فیلمی زندگی نامه ای از وی و با نام «چاپلین» کاندیدای جایزه اسکار برترین بازیگر مرد نقش اول سال شد. روند احیای داونی جونیور، این هنرپیشه 49 ساله آمریکایی با ایفای رل شرلوک هولمز کارآگاه هوشمند بریتانیایی در نیمه دوم دهه 2000 کاملتر شد و او حالا فیلم «قاضی» را که یک رویارویی جالب را بین وی و رابرت دووال پیر و کار کشته چه در صحنه زندگی و چه در عرصه قضاوت که شغل اوست به تصویر می کشد، بر پرده سینماهای جهان دارد.

داونی جونیور در این فیلم وکیل جوانی است که مجبور می شود به شهر زادگاهش بر گردد تا به پدر پیرش (دووال) که مثل خود او در کارهای قضایی و حقوقی حاضر و یک قاضی است. در قبال اتهامات وارده به وی شامل اختلاس و سوء استفاده از قدرت، دفاع کند و این رویدادی است که هم پسر و هم پدر را به بازبینی مواردی باز می دارد که در روابط شان وجود دارد و کارها را به نقطه کنونی کشانده است. نقطه ای که در آن به یکدیگر نیازمند و مدیون هستند اما از بیان آن ابا دارند. اما داونی جونیور نکات جالب و رازهایی را هم پیرامون خود دارد و می توان وی را از زوایای دیگری هم دید. پنج مورد از موارد فوق از این قرار است:

 

او واقعا«جونیور» نیست!

نام شناسنامه ای و حقیقی رابرت داونی جونیور همین سه کلمه نیست و در ابتدا فقط رابرت داونی بود و او مجبور شد به شرحی که در ذیل می آید، واژه جونیور را ـ البته مثل بسیاری از موارد رایج در غرب ـ به نامش اضافه کند؛ می خواستم مثل سایر هنرپیشه های سینما نامم را در اتحادیه بازیگران سینمای آمریکا ثبت کنم و عضو این نهاد شوم اما دیدم نامی با همین دو کلمه و مربوط به پدرم ثبت و موجود است و قابل پذیرش نبود که دو نام کاملا یکسان را در فهرست خود جای دهند. بدیهی بود که آن زمان واژه جونیور را به اسمم اضافه کنم تا از نام پدرم تفکیک شود و من و او بیش از پیش از یکدیگر قابل تشخیص و تمیز داده شدن باشیم و او نیز طبعاً با کاری که من کردم، خود به خود تبدیل به رابرت داونی سینیور شد. احساس اش چه بود؟ معلوم است که راضی نبود و غر می زد!

 

ناکامی در یک برنامه پر بیننده تلویزیونی

رابرت داونی جونیور و آنتونی مایکل هال که در فیلم «علم عجیب» همبازی بودند، سالها پیش از آن (در سال 1985) برای شرکت در برنامه کمدی پر بیننده و دیرپای تلویزیونی «نمایش زنده شنبه شب» که بیش از 45 سال است در آمریکا تهیه و پخش می شود، تست دادند و هر دو هم پذیرفته شدند. با این حال از بخت بدشان، آن سیزون (1985) برنامه از ضعیف ترین فصول این مجموعه کمدی که بیش از 100 کمدین متوسط یا خوب آمریکایی از آن سر بر آورده اند، تلقی شد و کمتر کسی در مجموعه آن سال درخشید و تهیه کنندگان نیز دستور یک خانه تکانی اساسی را صادر کردند و بر اساس آن عذر تعداد زیادی از حاضران در آن سیزون از سریال خواسته شد. داونی جونیور، مایکل هال و همچنین رندی کویید و جووان کوزاک از آن قبیل بودند که هنوز نیامده، از این برنامه رفتند اما بعداً در مدیوم ها و آثار دیگر هنری موفق و بزرگ شدند.

 

 5 نکته جالبی که درباره رابرت داونی جونیور نمی دانید


وی از سریال موفق الی مک بیل هم اخراج شد

در سال 2003 بود که دیوید ای.کلی از داونی جونیور که هنوز مشکلاتی بزرگ در زمینه اعتیاد به مشروبات و داروهای مخدر داشت، خواست در سریال کمدی ـ درام موفق و معروف «الی مک بیل» شرکت کند تا از این طریق به او کمک و از دنیای مشکلاتش دور سازد. به او رل مردی پیشنهاد شد که در مسیر زندگی کاراکتر الی (با بازی کالیستا فلاک هارت) قرار می گیرد، اما در همان زمان که تدارکات و مقدمات این قضیه گذاشته می شد، داونی جونیور به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت شد و دیوید ای کلی که از تهیه کنندگان و سناریست های مطرح تلویزیونی است و از دست او ناراحت شده بود، رل وی را به کلی حذف و یکی دو قسمت بعدی سریال را بدون او و از نو نوشت. اگر این اتفاق نمی افتاد، کاراکتر داونی جونیور به الی علاقمند می شد و آنها طبق قصه موردنظر کلی ازدواج می کردند اما این ماجرا به کلی منتفی شد و مسیر زندگی الی مثل وضعیت هنری داونی جونیور) به سمت و سویی دیگر رفت.


داونی آواز هم می خواند!

رابرت داونی جونیور دستی در کار موسیقی و ترانه خوانی و موسیقی سرایی هم دارد. وی در سال 2004 یک آلبوم موسیقی با حمایت و سرمایه گذاری شرکت سونی روانه بازار کرد و آن را «آینده نگر» نامید. او پیشتر هم در کارهای موسیقیایی در فیلم و تلویزیون مشارکت کرده بود اما این آلبوم اولین موردی بود که وی کاری مستقل را در این زمینه روانه بازار ساخت. وقتی امروز هم از داونی جونیور بپرسید این آلبوم را چطور توصیف می کند، می گوید این یک آلبوم متمرکز بر آواهای پاپ ولی با رگ و ریشه های کلاسیک و برخی نشانه های موسیقی جز است.


او یک لطیفه گوی حرفه ای است

نزدیکان داونی جونیور می گویند او ید طولایی در گفتن جوک ها و لطیفه های روز دارد و هر جا که می رود شروع به شوخی و مسخره بازی می کند و کمتر کسی از تیرهای کلام او در امان مانده است. به همین سبب وقتی اعلام شد وی برای ایفای رل جدی و خشک و قهرمانانه ولو فانتزی ایرون من در یکی از داستان های معروف کمیک استریپی انتخاب شده است، خیلی ها و به ویژه آنها که او را می شناسند متعجب شدند و طبایع شوخ و مفرح وی را نافی جدیت های این رل دانستند. تعجب بزرگتر زمانی بود که «ایرون من»ها (یک تا سه) عرضه شدند و همه دیدند که داونی جونیور کاملا در نقش نشسته و همانی است که بر طبق این قصه باید باشد. شاید هم این مسئله قوه انطباق پذیری وی را نشان می دهد و این را که حتی همه مشکلات بزرگ حاشیه ای 20 سال اخیر هم چیزی از قابلیت های هنری داونی جونیور نکاسته است و این اخراجی شوخ و آماده برای افتادن در دردسر، اگر شرایط ایجاب کند می تواند یک قهرمان خشن و جدی کمیک بوکی هم باشد.



شارژ سریع موبایل