هیمن زارعی چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

شخصیت های كارتونی سه دهه اخیر تلویزیون كم نیستند؛ از موش ها تا كلاه قرمزی. بعضی ها را می شود یك جا و در یك مجموعه دید و برخی به شكل انفرادی خود نمایی كرده اند. در آستانه اكران «شهر موش ها 2» محبوب ترین عروسك ها را مرور كرده ایم.

 

 

كلاه قرمزی

 

بی هیچ شك و شبهه ای شناخته شده ترین شخصت كارتونی سینما و تلویزیون ما است. «كلاه قرمزی» ابتدا یك مورچه عروسکی بوده كه سال 60 توسط مسعود صادقیان طراحی شد و در برنامه ای به نام «چتر» حضور یافت. بعد از آن ایرج طهماسب از آن در برنامه «سقائک و شانه‌به‌سر دانا » استفاده كرد. دستی به سر و شكلش كشید و با حذف شاخکها و چسباندن یک بینی آن را جذابتر كرد. ستاره بخت كلاه قرمزی سال 71 و در برنامه « جغجغه و فرفره» درخشید. او چند سال در انبار خاك می خورد تا این كه طهماسب تصمیم گرفت یك بار دیگر از آن استفاده كند؛ برای همین مرضیه محبوب تغییرات اولیه را روی آن ایجاد كرد. او ابتدا قرار بود مهمان یك قسمت باشد اما حضورش به قدری دلچسب بود كه پای ثابت برنامه شد. دو سال بعد طهماسب دست او را گرفت و آن را برنامه «صندوق پست» آورد.

 

 عروسك های ماندگار

 

درخشش كلاه قرمزی در این برنامه به اوج رسید و پایش به سینما باز شد.سال 73 و در اوج محبوبیت «كلاه قرمزی» طهماسب آن را به سینما آورد. فیلم «کلاه‌قرمزی و پسرخاله » حسابی تركاند و نامش را به عنوان یكی از پرفروش های سینما ثبت كرد. سال 81 جلد دوم فیلم با عنوان «كلاه قرمزی و سرو ناز » روی پرده آمد و باز هم در گیشه موفق بود. «كلاه قرمزی و بچه ننه» با شخصیت های جدید سال 91 اكران شد و با وجود فروش میلیاردی نتواست دل مخاطبانش را ببرد. مجموعه «كلاه قرمزی» با سر و شكلی متفاوت از نوروز 88 روی آنتن رفته و به یكی از بهترین ویژه برنامه های تلویزیون تبدیل شده...

 

موش ها

 

سال 60 داستان «مدرسه موشها» در قالب یك جُنگ روی آنتن رفت و قرار بود بچه‌ها را برای رفتن به مدرس تشویق كند. شبكه یك با دیدن محبوبیت موش ها سفارش ادامه ساخت آن را به مرضیه برومند داد. او هم با قوام دادن شخصیت ها و تغییر در سر و شكل شان سری تازه «مدرسه موش ها» را به آنتن رساند و سه سال خانواده ها با شخصیت موش ها درگیر بودند. سال 64 مرضیه برومند تصمیم گرفت نسخه سینمایی عروسك هایش را هم بسازد. بد از بده بستان میان او ،‌تلویزیون و بنیاد فارابی مقدمات ساخت «شهر موش ها» فراهم شد. محمد علی طالبی هم به عنوان كارگردان سینمایی این فیلم كنار مرضیه برومند (كارگردان عروسكی) قرار گرفت . در بازه اكران، نسخه سینمایی موش ها هم با استقبال زیادی مواجه شد.مرضیه برومند بعد از سال ها دوباره سراغ موش ها رفته و جلد دوم آن با داستان و فضایی كاملا متفاوت را ساخته است. این فیلم هفته آینده اكران عمومی می شود.

 

 عروسك های ماندگار

 

مخمل

 

مرضیه برومند در مجموعه «خونه ماد‌ربزرگه» شخصیت های دوست داشتنی دیگری خلق كرد . این سریال اول بار سال 66 روی آنتن رفت و بعد از آن بارها تكرار شد. در این سریال مخمل بیش از دیگران جای خود را باز كرد. جایی كه آقا حنایی، گل باقالی خانم، نوک سیاه، نوک طلا و ... هم حضور داشتند. در این میان جناب مخمل از اصول ضد قهرمان بهره می گرفت. گربه غرغروی داستان ما شگرد عجیبی در ایجاد اختلاف میان ماد‌ربزرگه با سایر اعضای خانه بویژه خانواد‌ه آقا حنایی و گل باقالی خانوم داشت. مخمل سیاه نبود؛ كارش را كه می كرد پشیمان می شد و در آخر وجه دیگری از خود نشان می داد. این ویژگی یعنی سیاه و سفید نبودن و شگردهای روزانه او مخمل را دوست داشتنی می كرد بویژه آن كه در پایان قصه از كرده اش پشیمان می شد و به فكر اصلاح امور می افتاد. صدای خاطره انگیز بهرام شاه‌محمد‌لو حسی دیگر به این شخصیت داده.

 

 عروسك های ماندگار

 

چاق و لاغر

 

یكی از خاطره انگیزترین زوج های تلویزیون كشورمان «چاق و لاغر» هستند. در روزگاری كه كمتر چیز دندان گیری برای سرگرمی گیر می آمد این دو شخصیت عروسكی بخوبی دهه شصتی ها را سرگرم كردند. این زوج خنگ و كله‌پوك ابتدا سال 65 در قاب تلویزیون ظاهر شدند چاق و لاغر در سری اولشان آیتمی‌ بودند از یک برنامه که در یکی از سالن‌‌های مدرسه رازی اجرا می‌شد. این عروسك ها ساخته دست مرحوم صمیمی مفخم بودند و حسن پورشیرازی و حسن زارع به جای آن ها حرف می زدند. سال 66 این دو عروسك همراه «هاچین» و «واچین» بازگشتند و دو سال بعد با شمایلی تازه به تلویزیون آمدند؛ یعنی «چاق و لاغر» تبدیل به دو آدم ماسك پوش شدند .اسداله یکتا و محسن رامشه بازیگران آن بودند.

 

 عروسك های ماندگار

 

زی‌زی گولو

 

سال 1375 یكی از شخصیت های عجیب و محبوب تلویزیون ظهور كرد : «زی‌زی گولو» در سریال« قصه‌های تابه‌تا» . این شخصیت از عالمی دیگر آمده بود و یك تكیه كلام داشت: « آسی‌ پاسی د‌راكوتا تا به تا» . پشت این عروسك هم نام مرضیه برومند به عنوان كارگردان قرار دارد. سریال «قصه های تا به تا» در دهه هفتاد شیوه تازه ای از برنامه سازی كودك و نوجوان را ارائه كرده بود و سعی می كرد در قالب داستان های مختلف آداب معاشرت به آن ها بیاموزد.

 

 عروسك های ماندگار

 

تا پیش از این بچه ها نمونه چنین كاراكتر فانتزی ای را ندیده بودند كه این قدر در برآوردن آروزها توانایی دارد؛حتما این جمله معروف یادتان ایست: «زی‌زی‌گولو آسی‌پاسی دراکوتا تابه‌تا را بخوانید و به آرزویتان برسید...» برای همین زی زی گولو نقطه اوج خیال پردازی كودكان بود

 

سنجد

 

هم نامش غریب بود هم ریختش! ولی خوب گل كرد و دو دهه است دوام آورده. از سنجد اوخر دهه هفتاد رونمایی شد؛ عروسكی با دهانی گشاد و زبانی سرخ . ابتدای دهه هفتاد شبكه دو سفارش این عروسك را به امیر فیضی داد تا به حوزه های مختلف سرك بكشد و از همه چیز سر در بیاورد. تكیه كلامش این بود: «گفته بود‌م د‌وباره برمی‌گرد‌م». سنجد خبرنگار تمام عیار است كه می خواهد از همه چیز سر در بیاورد و طبعا فضای زیادی برای ورود به حطیه های مختلف دارد. صدای خش دار نگار استخر هم خیلی خوب به این عروسك نشسته. هم نگار استخر (عروسک‌گردان و صداپیشه عروسک سنجد) هم سوسن کرامتی (تهیه‌کننده) چندین بار از علاقه شان برای ساخت نسخه سینمایی سنجد گفته اند. البته تهیه كننده تاكید كرده حمایت لازم از سنجد نمی شود مثل حمایتی كه از «كلاه قرمزی» شد.

 

 عروسك های ماندگار

 

مجید دلبندم

 

«مجید دلبندم» ... این دیالوگ هنوز كه هنوز است بار معنایی خاصی دارد و به آدمی كه كاری را اشتباهی انجام داده خطاب می شود. كاراكتر عروسكی مجید در مجموعه «مجید دلبندم» سال 77 از نقش مجید در یکی از آیتم های « سیب خنده» شکل گرفت . رضا عطاران با این مجموعه استعدادش را درخلق كاراكترهای بیادماندنی نشان داد. سریال «مجید دلبندم» یك عروسك عجیب داشت با دستانی بلند و بیانی منحصر بفرد نامش هم مجید بود! این عروسك شیرین همیشه برایش سوال بود كه چرا دستهای من درازه؟ موقع حرف زدن هم كلمات را جابجا و اشتباهی بیان می كرد. همین اشتباهات تعارض ایجاد می كرد و مخاطب را به خنده وا می داشت. مجید دلبندم چرا با بچه ها بازی نمی کنی ؟ - آخه من چوب ندارم ...، پسرم چوب نه توپ، توپ که اسم غذاست،اون سوپه سوپ، سوپ که از دودکش بیرون میاد، دلبندم اون دود است ،دود که رو به کبوترا میدن،پسرم اون دون است ... خب ما هم حسابی می خندیدیم دیگر...

 

 عروسك های ماندگار

 



شارژ سریع موبایل