سعیده حقیق جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰

نت فلیكس كه شاید معروف ترین شبكه تلویزیونی اینترنتی دنیا باشد،‌ در تدارك ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود است و برای این كار یك شریك پرنفوذ و یك پروژه بزرگ را برگزیده است.

Netflix می خواهد با مشاركت هاروی وین اشتاین مالك و رییس مشترك كمپانی وین اشتاین (كنار برادر و شریكش باب وین اشتاین) دنباله ای بر فیلم مشهور سال 2000 انگ لی تایوانی یعنی «ببر خیزان، اژدهای پنهان» بسازد. این اپیك رزمی شرق آسیایی در آن سال چهار جایزه اسكار را ربود كه شاید مجسم طلایی برترین فیلم «خارجی» (غیر آمریكایی) سال مهمترین آنها بوده باشد. با ساخته شدن قسمت دوم، به نظر می رسد میشل یووا یكی از دو بازیگر اصلی زن فیلم اورژینال كه مالزیایی و ساكن هالیوود است در قسمت دوم نیز ظاهر شود ولی این بار هنرپیشه مرد مقابل او نه چویون فت هنگ كنگی بلكه دانی ین خواهد بود كه هرچند او هم هنگ كنگی است اما تفاوت ها در سبك كار و رفتارهای هنری این دو فراوان است. كارگردان نیز این بار انگ لی نخواهد بود و این كار را این بار یوئن ووپینگ انجام خواهد داد.

 

خدشه در سیستم فعلی

فیلم دوم «ببر خیزان، اژدهای پنهان: افسانه سبز» نامگذاری شده و قرار است از 8 شهریور 94 در سطح دنیا اكران شود. این كار با نمایش همزمان فیلم در تالارهای دارای سیستم ای. مكس و البته از طریق امواج نت فلیكسی كه از گسترده ترین شبكه های تلویزیونی اینترنتی است صورت خواهد گرفت. سیستم و زمان خاص عرضه این فیلم و هر فیلم بعدی نت فلیكس به معنای ایجاد خدشه آشكار در قواعد پخش فیلم در آمریكای شمالی هم به حساب می آید كه تصریح می دارند هیچ فیلمی زودتر از حداقل 12 هفته بعد از اكران عمومی اش قابل عرضه در فرمات های خانگی و ارائه به صورت CD و امثال آن نیست و با شكل عمل نت فلیكس حالا می توان فیلم را در همان شروع اكران عمومی اش به طور همزمان در خانه و روی امواج این شبكه به طور قانونی دریافت و تماشا كرد.

 

مدرن ترین و سریعترین

هاروی وین اشتاین بدون این كه اشاره صریحی به مسئله فوق و كم شدن میزان فروش فیلم ها در تالارهای سینما بر اثر رواج كپی برداری و عرضه همزمان آنها روی خطوط اینترنتی كند، می گوید: «روش فیلم دیدن و صنعت تعقیب فیلم های روز و تماشای دائمی آنها در حال تغییر یافتن و انواعی تازه از این ماجرا در حال شكل گیری است و در صدر این ماجرا طبعاً و قطعاً شركت نت فلیكس قرار دارد. ما بسیار مسروریم كه ارتباط كاری مان با شركت نت فلیكس در حال استمرار و كسب قدرت بیشتر و ریشه ای عمیق تر است و در این راه می خواهیم مدرن ترین و سریعترین شكل دستیابی به فیلم ها را فراهم كنیم.»

 

ما جنگی با سایرین نداریم

در عین حال ریچ گلفوند رییس كمپانی ایمكس كه شركتش تأمین كننده روش های پخش فیلم ها به شیوه مدرن و چشمگیر و انقلابی ایمكس است، هفته گذشته تصریح كرد طرح مشترك وین اشتاین ها و نت فلیكس لزوماً به معنای از بین بردن تمام سنن موجود نیست و قرار نشده كه این شركت ها تمامی عرف های جاری را نابود كنند. وی گفت: «ما جنگی با سایرین نداریم و اصولاً هدف مان این نیست و هر چه كه اینك توسط دو كمپانی مذكور در دست تدوین و اجراست، با هدف نابودسازی شیوه های كنونی دریافت و پخش فیلم ها نیست و نمی خواهیم مدل های Windowing مورد تأیید و اجرا را به كلی كنار بگذاریم. برعكس ما تأكید می كنیم كه هنوز به سیستم دریافت و پخش فیلم های بزرگ و پرهزینه هالیوود با همان روش های قبلی مورد تأیید معتقد هستیم و همان را هم اجرا می كنیم.»

 

23 سال بعد از مرگ نویسنده

قسمت دوم فیلم «Hidden Dragon»،‌ «Crouching tiger» براساس كتاب «شوالیه آهنی، ظرف نقره ای» است كه قصه پنجم و آخر از كتب 5 گانه «كرین و ایرون» به شمار می آید كه آنها را وانگ دولو نویسنده چینی نوشته است. این نویسنده در سال 1977 درگذشت و آنگ لی 23 سال بعد از مرگ این هنرمند به سراغ كتاب چهارم رفت و فیلم نخست را براساس آن ساخت.

پخش همزمان قسمت دهم فیلم در سینماها و خطوط اینترنتی نت فلیكس، این فیلم را از حق شركت در رقابت های اسكار بی نصیب نمی كند و ناقض آن نیست زیرا شرط لازم برای شركت در این رقابت ها اكران شدن یك فیلم در حداقل 10 تا از تماشاخانه های آمریكای شمالی تا سقف زمانی 5 ژانویه است كه طبعاً‌ بسیار بیشتر از آن با روش مورد استفاده نت فلیكس فراهم خواهد آمد. Netflix در سال های اخیر یورش هایی موفق به سوی جوایز عمده نمایشی داشته است و از آن جمله است فتح دو جایزه امی (اسكار تلویزیونی) توسط فیلم ها و مجموعه های «نارنجی همان سیاه جدید است» و «خانه كاغذی» و دومی جایزه گلدن گلوب سال پیش را هم كسب كرد كه مربوط به رابین رایت می شد كه او را بهترین هنرپیشه دراماتیك زن سال نامیدند.

 

حال و هوای فیلم اول

چون صحبت از قسمت دوم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» در میان است، باید متذكر شد كه ابتدا صحبت از استفاده از رانی یو فیلمساز هنگ كنگی برای كارگردانی نسخه دوم در میان بود و او همان هنرمندی است كه پیشینه ساخت فیلم «عروسی با موهای سپید» را دارد ولی همان طور كه پیشتر گفتیم حالا یوئن ووپینگ برای این مهم مدنظر است. هم وین اشتاین و هم نت فلیكس تأكید كرده اند كه قسمت دوم فیلم مشهور رزمی 14 سال پیش آنگ لی همان مضمون و حال و هوای فیلم نخست را خواهد داشت و در عین حال قصه مجزای خود را خواهد گفت و خط اختصاصی خود را طی خواهد كرد. داستان قسمت دوم فیلم یك شور و عشق گمشده، شمشیری افسانه ای و فرصت از دست رفته ای برای رستگاری است. دو طرف از ارائه توضیح بیشتر خودداری كرده اند اما حتی این عبارات نیز نشانگر تقابل مجدد نیكی و شر در یك قالب اپیك با ریشه های دراماتیك شرق آسیایی است.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل