سارا قاسمی سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰

در سال‌هایی که آغاز نهضت انتفاضه مردم فلسطین علیه اشغالگران اسرائیلی می‌گذرد، هنرمندانی از سراسر دنیا اعم از سرزمین‌های عربی، کشورهای غربی و سایر کشورهای غیرعرب حوزه خاورمیانه اسلحه هنرشان را بردوش خود انداختند و در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستادند و آثار هنری بی‌شماری در این حوزه خلق کردند.

موسیقی انتفاضه نیز بخشی از این جنبش هنری را شامل می‌شود که آهنگسازان، خوانندگان، ترانه‌سرایان و نوازندگان بسیاری را در سراسر دنیا با مردم فلسطین همگام و همصدا کرده است و موجی از سرودهای گوناگون به زبان‌های مختلف را در حمایت از فلسطین و قیام انتفاضه به‌‌راه انداخته است.

خوانندگان اروپایی، آسیایی، آمریکایی و سایر نقاط جهان، در کنار موسیقی‌دان‌های عرب حامی فلسطین، همواره بخش عظیمی از کار خود را به ساخت موسیقی‌ها و سرودهای حماسی در حمایت از مردم غزه اختصاص می‌دهند. موزیسین‌های ایرانی نیز سهم درخور توجهی از این آثار تولیدی را به خود اختصاص می‌دهند.

این ایام که حمله نیروهای اشغالگر به غزه هنرمندان بسیاری را از سراسر دنیا به واکنش واداشته است، با ارائه این گزارش مروری داریم بر مشهورترین آهنگ‌هایی که در حمایت از قیام انتفاضه در ایران ساخته شده است.

امیر تاجیک؛ "یه مسجد"

آهنگ "یه مسجد" امیر تاجیک یکی از زیباترین و ماندگارترین آهنگ‌هایی است که تاکنون درباره فلسطین و قدس ساخته شده است.  آهنگساز آن مهرداد نصرتی است و مهدی شادمانی شعر ترانه را سروده است.

یه مسجد، وسط دو تا مثلث اسیره / یه کودک، زیر چکمه سیاهی می‌میره / یه ضجه، توی آسمون شب پر می‌گیره / یه مادر، دوباره ناله رو از سر می‌گیره / گلوله، سینه برادرم رو می‌دره / شهادت، کفن گلی می‌شه که پرپره / قلب اون، روی خاک افتاده اما می‌زنه / کسی که، تن پاکش روی دستای منه

 

آهنگ های ایرانی ها درباره فلسطین

 

محسن چاووشی؛ "فلسطین"

آهنگ "فلسطین" با صدای محسن چاوشی از آلبوم "متاسفم" این خواننده است که سال‌هاست در قالب تیزرهای مختلف تلویزیونی از صدا‌و‌سیما پخش می‌شود. آهنگ‌سازی این آهنگ را کوشان حداد برعهده داشته است.

آه ای فلسطین شهر در ظلمت نشسته / می‌بینم اون شبهاتُ که پرنور باشه / آی آدما با دست‌های بی‌ریاتون / می‌خوام که چشم دشمنامون کور باشه / آه ای فلسطین شهر در ظلمت نشسته / می‌بینم اون شبهاتُ که پرنور باشه / آی آدما با دست‌های بی‌ریاتون / می‌خوام که چشم دشمنامون کور باشه

 

آهنگ های ایرانی ها درباره فلسطین

 

حامد زمانی؛ "قدس"

حامد زمانی چند آهنگ مرتبط با موضوع قدس خوانده که این آهنگ درشمار بهترین‌های اوست. امیرعباس حسن‌زاده آهنگسازی و تنظیم این آهنگ را برعهده داشته است.

اینک فلسطین فوجی از آتش / اینک موجی از خون است / سرشار از رویای آزادی / از لاله ‌ای سرخ گلگون است / ای زادگاه و خانه  پیامبران ای قدس / ای قبله اول بمانی جاودان ای قدس

 

آهنگ های ایرانی ها درباره فلسطین

 

محمد اصفهانی؛ "دیده بگشا"

آهنگ "دیده بگشا" از آلبوم "ماه غریبستان" محمد اصفهانی با مخاطب قراردادن حضرت علی امیر مومنان (ع)، از ایشان می‌خواهد رنج مردم فلسطین را ببیند و نظری به آن بیندازد. آهنگساز این قطعه علی کهن‌دیری است و علی معلم نیز سراینده اشعار ترانه است.

دیده بگشا ای به شهد مرگ نوشینت رضا / دیده بگشا بر عدم ای مستی هستی فزا / دیده بگشا ای پس از سوء القضا حسن‌القضا / دیده بگشا از کرم ، رنجورِ دردستان ، علی / بحر مروارید غم، گنجورِ مردستان، علی ...دیده بگشا رنج انسان بین و سیلِ اشک و آه / کبرِ پُستان بین و جام جهل و فرجام گناه / تیر و ترکش، خون و آتش، خشم سرکش، بیم چاه

 

آهنگ های ایرانی ها درباره فلسطین

 

سامی یوسف؛ "فلسطین جاویدان"

ترانه " فلسطین جاویدان" (Forever Palestine ) کاری از سامی یوسف است که به زنان و مردان فلسطینی تقدیم شده است. این ترانه از آلبوم "بدون تو" سامی یوسف است كه متن شعر، آهنگسازی و ملودی از سامی یوسف است. یوسف تاکنون آهنگ‌های بسیاری مرتبط با قدس خوانده است.

Mother don’t cry for me I am doing what i must
God almighty is my witness and trust
Palestine, Forever Palestine

ترجمه: مادر برای من گریه نکن دارم کاری که باید بکنم انجام می‌دهم / خداوند بزرگی که به او اطمینان دارم شاهد هست / فلسطین، جاویدان، فلسطین

 

آهنگ های ایرانی ها درباره فلسطین



شارژ سریع موبایل