سارا قاسمی سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰

«والت دیسنی» (كه نام واقعی اش والتر الیا دیسنی بود)، در 5 دسامبر سال ۱۹۰۱ در شهر شیكاگو و در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد. پدرش ایرلندی و مادرش اهل آمریكا بود. «والت» چهارمین فرزند از پنج فرزند «الیا» و «فلورا» دیسنی بود. به جهت تفاوت سنی بسیار زیادی كه میان برادران و خواهرانش وجود داشت، میان او و «روی» (یكی از برادران والت) صمیمیت و پیوندی تنگاتنگ به وجود آمد. بعدها «روی» یكی از شركای والت در كمپانی بزرگ « والت دیسنی» شد. « والت» در سن ۱۳ سالگی، تحصیلات خود را در رشته نقاشی آغاز نمود. او در دوران دبیرستان نیز همین رشته را ادامه داد.

 

زندگینامه والت دیزنی

 

زندگینامه والت دیزنی

هنگامی كه در دبیرستان مشغول انتشار یك نشریه گرافیكی بود، جنگ جهانی اول شروع شد، اما از آنجایی كه به سن قانونی (۱۸ سال) نرسیده بود، نتوانست در جنگ شركت كند و بنابراین، در صلیب سرخ به عنوان راننده مشغول به كار شد. سپس به فرانسه رفت و در آنجا نقاشی و كارهای گرافیكی بر روی ماشین های صلیب سرخ را به عهده گرفت.

بعد از جنگ جهانی اول، در مطبوعات مختلف به عنوان نقاش و كاریكاتوریست مشغول به كار شد. در سال 1920 دیسنی و یكی از همكارانش به نام «آیورك» برای اولین بار در ساخت یك فیلم كارتونی در كانزاس سیتی شركت كردند. والت با یك دوربین عاریتی در یك گاراژ شروع به آزمایشات مختلف كرد. كار در این گاراژ، تجربه ای برای موفقیت های بعدی و ایده های بزرگ تر وی در جهت ساختن فیلم كارتونی شد.

دیسنی از این نقطه، راهی را آغاز نمود كه پایانش درخشش و شهرت عالمگیر وی بود و گذشته از این، دریچه ای به دنیایی دیگر گشود؛ دنیایی كه سادگی هایش نه تنها برای كودكان كه برای بزرگ ترها نیز جذابیتی چشمگیر داشت.

 

زندگینامه والت دیزنی

 

اگرچه والت دیسنی در ساخت فیلم های كوتاهی همچون : «كلاه قرمزی»، « مو طلایی و سه خرس»، «گربه نره» و «هانس و لوبیای جادویی»، افسانه های قدیمی را توصیف می كرد، اما از این افسانه های قدیمی به عنوان نقطه شروعی برای ایده های جدید استفاده كرد.

اولین فیلم كارتونی كه دیسنی ساخت، از نظر مالی برای او فاجعه به بار آورد و نتوانست موفقیتی كسب كند، با این حال وی قصد داشت ساختن فیلم های كارتونی را ادامه دهد.

بنابراین، در جولای ۱۹۲۳ در حالی كه فقط چهل دلار در جیب داشت، به هالیوود رفت و ساخت كارتون را آغاز نمود. در آن جا، بعد از اینكه چند بار با عدم موفقیت روبه رو شد، بالاخره استودیوی جدیدی را راه اندازی كرد كه در آن فیلم های كارتونی و واقعی تولید می شد. سرمایه اولیه این استودیو را برادرش « روی» در اختیار او قرار داد.

 

زندگینامه والت دیزنی

 

این استودیو كه در ۱۶ اكتبر ۱۹۲۳ تأسیس شد، كمپانی «والت دیسنی» نام گرفت. نخستین کار بزرگش آفرینش چهره‌ای به نام «میکی ماوس» بود. اولین فیلم این كمپانی با نام «آلیس در سرزمین عجایب» دو روز بعد از تأسیس آن پدید آمد. دیسنی خود شخصاً ۱۵۰۰ نقاشی مختلف برای ساخت قسمت اول این سریال كارتونی تهیه كرد. از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۶ نزدیك به ۶۰ قسمت از سری فیلم های «آلیس» ساخته شد.

از سال ۱۹۲۸یعنی از زمان ظهور فیلم های ناطق بر پرده سینما، فیلم های كارتونی والت دیسنی مورد توجه همه مردم و همه سنین بوده است. «كشتی بخار ویلی» كه اولین فیلم كوتاه ناطق والت دیسنی است، در سال ۱۹۲۸ ساخته شد و میكی ماوس نخستین شخصیت كارتونی خلق شده توسط او در قالب حیوان بود.

دیسنی و كمپانی های مختلف آن، به دلیل فیلمها، كارتونها و تكنیك های نوین فیلمسازی، موفق به دریافت ۴۸ جایزه اسكار از طرف «آكادمی علوم و هنر تصاویر متحرك» شدند. علاوه بر این، كمپانی دیسنی بارها و بارها از طرف مجامع هنری مختلف آمریكایی و بین المللی مورد تجلیل قرار گرفت. این هنرمند كه ۳۰ جایزه اسكار را از آن خود ساخت، در سال ۱۹۶۶ در شهر لس آنجلس درگذشت.


با درگذشت وی، استودیوهای متعدد دیسنی با همان سبك والت دیسنی به كار خود ادامه دادند. در سال ۱۹۷۱، «دیسنی ورلد» با مقیاسی بزرگتر از دیسنی لند در حومه شهر «اورلاندو» واقع در ایالت «فلوریدا» گشایش یافت. نخستین پاركی كه در خارج از آمریكا به نام دیسنی ساخته شده، پارك «دیسنی لند توكیو» است كه در سال ۱۹۸۳ در شهر توكیوی ژاپن ایجاد شد. در سال ۱۹۹۰ نیز نخستین دیسنی لند اروپا در فرانسه، واقع در نزدیكی پاریس ساخته شد.

 



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل