مهدی خاکپور چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰

هر رفتاری میتواند در انتقال صحیح یا غلط یک پیام تاثیرگذار باشد، به این ترتیب که هر گونه ترس، خنده، غم، شادی و سکوت میتواند در انتقال یک پیام، تاثیرگذار باشد و این تاثیر تا مرز برداشت برعکس از یک پیام ادامه یابد. بازی این هفته در همین باره است.


عنوان بازی:

پچ پچ یا همان در گوشی،

 

گروه سنی:

7 تا 15 سال (شامل دختر و پسر)،


تعداد شرکتکننده:

گروهی (3 نفر به بالا)


وسایل بازی:

قلم و کاغذ.هدفهای رفتاری:تمرکز حواس، افزایش دقت، قدرت به یادسپاری، بالا بردن اعتماد به نفس و بالا رفتن قدرت کلامی و شنیداری.

 

شرح اجرای بازی

مربی (والدین) بازیکنان در این بازی را از بین دوستان و علاقهمندان انتخاب و آنها را به دو گروه تقسیم میکند و به شکلی مساوی در کنار هم قرار میدهد. مربی (والدین) تعدادی جمله را که میتوان به شکلهای مختلف بیان کرد انتخاب میکند و روی کاغذ مینویسد. مربی (والدین) از هر گروه یک نفر را انتخاب میکند و آن فرد مسئول انتقال اولین پیام است. آن فرد مسئول گروه است. مربی (والدین) با شروع بازی یک جمله را در گوش سرگروه میگوید و او به نفرات بعدی میگوید و این جمله به آخرین نفر میرسد و آن فرد جمله را روی کاغذی مینویسد یا این که به مربی (والدین) میگوید. هر گروهی که جملهاش را سریعتر به مربی (والدین) برساند برنده میشود. میتوان برای فهم بیشتر و جذابیت بازی، جملاتی را انتخاب کرد تا مربی (والدین) در پایان بازی، درباره این جملات از کودکان و نوجوانان توضیح بخواهد یا جملات را موضوع گفتوگو قرار دهد. این گفتوگو باعث فهم بیشتر جملات میشود. گاهی میتوان برای بالا بردن اطلاعات عمومی کودکان و نوجوانان از محتواهای ادبی یا تاریخی ایران اسلامی استفاده کرد تا ضمن جذابیت، فرزندانمان با محتوا و ادبیات غنی ما آشنا شوند.


بررسی تاثیرات روان شناسی بازی

هر پیام برای انتقال همواره 3 جزء دارد: پیامدهنده یا فرستنده پیام، گیرنده پیام و در نهایت محتوای پیام. حفظ امانت و درستی ارسال و دریافت پیام بسیار مهم است. شیوه درگوشی سادهترین نوع ارسال پیام از گذشته تاکنون بوده است. حفظ امانت در گفتهها و شنیدهها همیشه مد نظر بوده است. این مسئله به حدی است که محدوده حفظ امانت به وسایل و پول خلاصه نمیشود و دامنه آن تا مرز گفتار و کلام میرسد و ما برای حرفهایی که میزنیم و میشنویم، مسئولیم و باید پاسخگو باشیم. به این ترتیب باید انتقال پیام صحیح انجام پذیرد تا در حق کلام کسی دزدی، تقلب، سخن چینی و بیآبرویی انجام نگیرد. مسئولیت پذیری همواره مربوط به یک شغل یا نگهداری وسیلهای نیست و گاهی این مسئولیت به یک جمله مربوط است. حساسیت این موضوع آنقدر زیاد است که تاریخی که به ما رسیده است نتیجه همین صداقت و امانت در گفتار است و این ثمره مسئولیت پذیری تاریخ نویسان است.



شارژ سریع موبایل