سامان جنگل دوست شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰

محوطه چمن موجود در حیاط معمولا هم‌چون موسیقی پس‌زمینه یك باغ است و می‌تواند در قالب حاشیه‌های گل‌دار، درختان، درختچه‌ها، و انواع دیگر گیاهان ظاهر شود. نكته كلیدی در استفاده هوشمندانه از محوطه چمن در حیاط‌های امروزی طراحی آن به عنوان یك عنصر بصری در فضای بیرونی است كه با دیگر عناصر موجود در حیاط در تعامل باشد و یا با آن‌ها كنتراست زیبایی ایجاد كند. این رویكردها امروزه در قالب استفاده از باغچه‌ها یا ایجاد محوطه‌های چمن به صورت نواری و یا دیگر اشكال هندسی بروز پیدا كرده است. اگر به محوطه چمن به این شیوه نگاه شود، آن‌گاه این عنصر اهمیت زیادی در فضای بیرونی خانه پیدا می‌كند، و نه تنها تبدیل به یك عنصر مجسمه‌گون می‌شود بلكه بسیار كاربردی  هم می‌شود.

همان‌طور كه در نمونه های طراحی محوطه و فضای سبز این مطلب وجود دارد خواهید دید، كار كردن با اشكال هندسی و نگاه كردن به این مسئله از دید یك هنرمند باعث می‌شود تا بتوان بر روی طراحی یك حیاط تمركز كرد، فضایی را برای بازی و سرگرمی در نظر گرفت، یا فقط محوطه‌ای را طراحی كرد كه دارای آب و هوایی خنك و فضایی لذت‌بخش و زیبا است. محوطه‌های چمن كه شبیه یك مجسمه هستند را نیز می‌توان از هر نوع گیاهی، از گیاهان خودرو گرفته تا گیاهانی كه به مراقبت كم‌تری نیاز دارند، ساخت. اگر این كار با دقت و به درستی و هم‌چنین با مقداری ظرافت و هوشمندی انجام شود، محدود كردن محوطه چمن فضای بیرونی خانه به جای این‌كه ارزش آن را كاهش دهد تاثیر آن را دوچندان می‌كند.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!

 
این محوطه چمن كه به شكل دایره است و در قالب یك باغچه مدور طراحی شده است، بسیار چشم‌گیر و جذاب است و می‌توان بر روی نیمكتی كه در كنار آن قرار داده شده است نشست و از آن لذت برد. با حاشیه‌گذاری دقیق پیرامون این محوطه می‌توان به شكلی دقیق رسید و با استفاده منظم از ماشین چمن‌زنی می‌توان به راحتی ظاهر زیبای آن را حفظ كرد. البته میزان استفاده از ماشین چمن زنی كاملا به نوع چمنی كه در باغچه كاشته شده است بستگی دارد.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


استفاده از محوطه چمن گرد، مانند عكس بالا، می‌تواند محل خوبی فراهم كند برای جمع شدن افراد خانواده و دوستان و یك گفتگوی دوستانه. البته چنین فضایی با یك آتش‌دان جذاب كامل می‌شود. واقعا نشستن در چنین فضایی لذت‌بخش است.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


همان‌طور كه مشاهده می‌كنید در محوطه بالا از اشكال هندسی برای ایجاد محوطه سبز استفاده شده است و در هر بخش از یك گیاه به خصوص استفاده شده است.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


اگر به ظاهر محوطه چمن علاقه دارید اما نگهداری از آن برایتان دشوار است، می‌توانید از چمن مصنوعی استفاده كنید. چمن مصنوعی جایگزین خوبی برای چمن طبیعی است.
شكل زاویه‌دار این محوطه چمن به دلیل نوع خاص باغچه‌های پیرامون آن انتخاب شده است. همان‌طور كه مشاهده می‌كنید دو باغچه با دو شكل مختلف در كنار این محوطه چمن طراحی شده‌اند و برای ایجاد كنتراست از دیواره‌های سفید رنگ برای ساخت باغچه‌ها استفاده شده است. در ضمن دیواره‌های سفید رنگ با كیلت فضا در هماهنگی بصری هستند.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


هر كسی دارای فضای كافی برای ایجاد یك محوطه چمن دیدنی و زیبا در فضای بیرونی خانه خود نیست، اما داشتن چنین فضایی انتخاب‌های بسیاری را در اختیار طراح برای طراحی محوطه چمن می‌گذارد. همان‌طور كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید، تركیب از سنگ و فضای چمن در كنار هم قرار گرفته‌اند تا یك محوطه شطرنجی را به وجود بیاورند و برای ایجاد جذابیت بیش‌تر ارتفاع چمن‌ها با ارتفاع‌ سنگ‌ها یكسان است و این زیبایی با قرار دادن یك گوی سنگی در وسط محوطه دوچندان شده است.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


همان‌طور كه در عكس بالا می‌بینید، در درون محوطه چمن شطرنجی یكی مهره‌ بزرگ شطرنج قرار گرفته است. می‌توان از محوطه‌های چمن شطرنجی به عنوان فضایی برای جدا كردن قسمت‌های مختلف یك باغ یا یك حیاط بزرگ استفاده كرد.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


بازی كردن با اشكل هندسی می‌تواند نتیجه جذاب و زیبایی داشته باشد. در عكس بالا، چمن‌ها نقش دوغاب‌هایی را بازی می‌كنند كه بین كاشی‌ها یا سرامیك‌ها قرار گرفته‌اند و به محوطه زیبایی دوچندانی داده‌اند.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


اگر چمن به همان اندازه كه از عناصر دیگر طراحی فضای بیرونی خانه مانند درخت‌ها، درختچه‌ها، و تخته‌سنگ‌ها استفاده می‌شود به كار گرفته شود، تاثیر بصری آن بیش‌تر می‌شود و می‌تواند مانند سایر عناصر در فضا بدرخشد.
 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


همان‌طور كه در عكس بالا می‌بینید، محوطه‌های چمن به صورت چند دایره كوچك در كنار كودهای درختان طراحی شده‌اند. در این‌جا به جای استفاده سرتاسری از چمن از یك شكل هندسی یكسان استفاده شده است و این زیبایی و خاص ‌بودن این فضا را بیش‌تر كرده است.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


محوطه چمن می‌تواند یك مجسمه زنده باشد. همان‌طور كه در عكس بالا می‌بینید یك محوطه چمن به صورت دایره‌های متحدالمركز طراحی شده‌اند. شما هم می‌توانید این كار را به سادگی انجام دهید: فقط كافی است ماشین‌ چمن زنی را به گونه‌ای تنظیم كنید كه هر قسمت از دایره كلی را به یك ارتفاع متفاوت كوتاه كند.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


در محوطه بالا، به جای این‌كه كل فضا با چمن پوشانده شود، فضای كلی با سنگ‌فرش‌ها از هم جدا شده‌اند و در نتیجه تاثیر بصری فضا بیش‌تر شده است.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


حتی یك محوطه چمن كوچك نیز می‌تواند تاثیر قدرتمندی در فضا ایجاد كند. همان‌طور كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید، مالك این خانه از یك سطح پوشیده از چمن ایجاد كرده است كه ارتفاع بیش‌تری نسبت به فضای پیرامونی خود دارد.

 

 فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!


در عكس بالا استفاده متفاوتی از چمن را می‌توانید مشاهده كنید. در این فضا محوطه چمن هم‌چون رود سبزی است كه در بین سنگ‌های زیبا جریان دارد. این فضا مسیر رسیدن به خانه را نیز به خوبی نشان می‌دهد.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل