شهلا ملکیان چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

قاب عکس کوچک روی میز، گلدان‌های گلی که در بدو ورود چشمان‌تان را مسحور می‌کنند، رنگ‌های آرام و دلنشین‌ روی دیوار، موسیقی گوش‌نوازی که در فضا جاری‌است و... همه و همه خبر از دفتر کاری می‌دهد با کارکنانی پرانرژی و سرشار از انگیزه برای برداشتن گام‌های بلند. کارکنانی که کار نه فقط یک وظیفه بلکه جزئی از وجود آنهاست. خانم یا حتی شما آقای رئیس! فرقی نمی‌کند مشغول چه کاری هستید، این فضا می‌تواند متعلق به شما و کارکنان‌تان باشد. آن وقت خودتان خواهید دید کارایی بالا یعنی چه! 

از دل طبیعت

اتاق کار باید ترکیبی از یک محیط آرام برای تمرکز و فضایی برای بالابردن هوشیاری ذهن باشد مثلا رنگ‌های سرد ذهن را متمرکز می‌کنند و نورهای روشن هم به آرامش روح کمک می‌کنند! با همین پیش زمینه برای انتخاب رنگ دیوار یا کاغذ دیواری در محیط کار بهتر است بروید سراغ رنگ‌های طبیعی چرا که رنگ‌های طبیعی میل ناخودآگاهی به آرامش دارند همانطور که پیشتر توضیح داده شد رنگ زرد فعالیت‌های فکری و ذهنی را ترویج می‌کند و سفید، آبی و سبزها هم بیشتر از هر چیز احساس آرامش و آسایش در محیط کار را به دنبال دارند. اگر می‌خواهید گرمای محیط کارتان را بیشتر کنید می‌توانید بروید سراغ رنگ‌های گرم اما یادتان باشد رنگ‌های سرد آرام معمولا انتخاب مناسب‌تری برای بالاتر بردن میزان کارایی هستند. رنگ‌های گرم و تند و تیز با همه هیجانی که در خودشان دارند خیلی زود و هنوز روز به پایان نرسیده کارکنان شما را خسته می‌کنند!

یک روز پر انرژی!

برای چیدمان دفتر کارتان از آیتم‌های دکوراتیو به رنگ زرد استفاده کنید. شما می‌توانید بخشی از کاغذ دیواری یا اکسسورایزی که قرار است در محل کار از آنها استفاده کنید را به رنگ زرد انتخاب کنید، حتی می‌توانید بروید سراغ نورهای محیطی، استیکر‌های دیواری، تابلو، مبلمان و ... به رنگ زرد. با انتخاب این رنگ ناخودآگاه دقت و توجه بیشتری به محیط كاري‌تان می‌کنید. ماجرا هم از این قرار است که استفاده از این رنگ کاهش ملاتونین، هورمونی که باعث خواب‌آلودگی صبحگاهی می‌شود و در مقابل افزایش انرژی برای انجام کارها را به دنبال دارد. خوشبختانه فصل بهار هم به شما اجازه می‌دهد برای رسیدن به این منظور روی گل‌های زرد رنگ هم سرمایه‌گذاری کنید!

بازی با نور

نور پردازی درست در فضا و استفاده از لایتنیگ‌ در محیط‌کار یکی دیگر از ابزار‌هایی است که دکوراسیون داخلی برای بالابردن بازدهی کارکنان در اختیار شما قرار می‌دهد. نور پردازی درست و مناسب افزایش تمرکز را به دنبال دارد ضمن اینکه خستگی‌اندام‌های حسی و حرکتی را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد یا دست کم به تاخیر می‌اندازد. بهتر است در میان نورپردازی‌های محیطی قدرت نور سفید را دست کم نگیرید چرا که تحقیقات نشان داده این نور نه تنها خلق کارکنان‌ را باز می‌کند بلکه انگیزه آنها را برای فعالیت بهتر بیشتر می‌کند. حواس‌تان باشد که در چیدمان فضای کاری میزها نباید مقابل نورهای فلورستنی که نور خیره‌کننده‌ای دارند قرار بگیرند چرا که خستگی و کوفتگی چشم را به دنبال دارند. بهترین سیستم نوردهی در فضای کاری استفاده از نور طبیعی روز است بنابراین نقش پنجره‌ها را در فضای کارتان دست کم نگیرید. تا جایی که فضا به شما اجازه می‌دهد چیدمان میزها را در کمترین فاصله با پنجره‌ها در نظر بگیرید، البته یادتان باشد میزها نباید مستقیم مقابل پنجره یا کاملا پشت به آنها قرار بگیرند.

صداهای اضافه را حذف کنید

برای رسیدن به بازدهی بیشتر در محیط کار باید حواس‌تان به صدا هم باشد. شما باید طوری برای دکوراسیون داخلی برنامه‌ریزی کنید که کمتر صدای مزاحمی در فضا جاری شود. بر اساس مطالعات انجام شده صداهای بلند کاهش عملکرد را به دنبال دارند چرا که تمرکز کارکنان شما را کاهش می‌دهند. کاهش تمرکز هم که برابر است با باز شدن پای اشتباه به فضای کار، تلف شدن وقت و تعادل روحی کارکنان. اگر برای پیشبرد راندمان کاری‌تان به نیروی ذهنی و شناختی کارکنان نیاز دارید یادتان باشد حتما به ایجاد فضایی آرام فکر کنید چرا که صداهای بلند و مزاحم تمرکز افراد را بدجوری نشانه می‌گیرند، حتی کاهش به هم‌خوردن پلک‌ها و درنتیجه خستگی زودرس را به دنبال دارند. از طرف دیگر وقتی در محیط کار صداهای آزاردهنده وجود داشته باشد شک نکنید که کارکنان شما ناخودآگاه دچار تنش می‌شوند و حتی از لحاظ روحی هم آسیب می‌بینند، به طوری که میزان علاقه و لذتی که از کارشان می‌برند کاهش می‌یابد. با همه این توضیحات بهتر است برای دکور فضای کارتان به پنجره‌های دو جداره و دیوارهای آكوستیک فکر کنید!

میزهایی به غايت بزرگ

برای افزایش کارایی حتی اندازه میز هم مهم است. شما باید متناسب با فضایی که در اخیتار دارید بزرگ‌ترین میز را انتخاب کنید. بر اساس دانش فنگ‌شویی میزکار بزرگ به کاربر اجازه می‌دهد تا تمام وسايل مورد نیازش را روی آن جا بدهد و همین باعث می‌شود که او ذهنی آزادتر و بازتر نسبت به کارهای خود داشته باشد و با فراغ بال و نظم بیشتری کارهایش را پیش ببرد. در حالی که یک میز کوچک با کلی وسیله تلنبار شده روی آن فقط ذهن را آشفته می‌کند و بس!

طنین موسیقی در دفتر کار شما!

اجازه بدهید نوای موسیقی در محیط کار شما جاری باشد. موسیقی از طریق گوش به مغز می‌رسد و حواس و عواطف را تحریک می‌کند ضمن اینکه با انرژی که ایجاد می‌کند انگیزه کارکنان شما را برای کار و فعالیت بیشتر می‌کند. نوای موسیقی از طریق تحریک تخیل و تداعی و تهییج عواطف، اثرات قابل توجهی در روحیه شنونده باقی می‌گذارد. حالا فکرش را بکنید هر روز صبح کارکنان شما با نوای دلنشینی از یک موسیقی آرام، شاد و فرحبخش کار را شروع کنند! کاملا طبیعی است که در چنین شرایطی احساس سرزندگی و شادمانی در کار افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. پس بهتر است اگر جنس کار و فضای دفترتان اجازه می‌دهد در فرایند دکوراسیون داخی‌جای مناسبی هم برای تعبیه بلندگوهای صوتی مثلا در سقف یا درون دیوارها در نظر بگیرید. البته تم آرام و دلنشین موسیقی‌هایی هم که پخش می‌کنید بسیار مهم است. خلاصه کلام اینکه جاری شدن موسیقی انتخابی شما در فضا به راحتی می‌تواند نشانه‌های بی‌حوصلگی در کارکنان را از بین ببرد.

کمی تا قسمتی حریم خصوصی

احترام به حریم خصوصی برای کارکنان یکی از مهمترین ضروریات در محیط کاری است. منظور از احترام به حریم خصوصی استفاده از چیدمان به‌گونه‌ای است که اجازه ندهد دیگر همکاران به راحتی بتوانند در مورد شخص یا شیوه کار او اطلاعات محرمانه به‌دست بیاورند و مهمتر اینکه تمرکز حواس او را برهم بزنند. هرچند نمی‌توان منکر شد که ارتباط با همکاران در محیط کاری غیر قابل اجتناب است اما هنر یک مدیر موفق آن است که با استفاده از امکاناتی که هنر چیدمان در اختیارش قرار می‌دهد بین شرایط مطلوب برای تمرکز و احساس امنیت از یک سو و نیاز برای ارتباط با همکاران از سوی ‌دیگر تعادل برقرار کند. جای نگرانی هم نیست چرا که مرزبندی فضای کار حتی با استفاده از پارتیشن‌های بسیار کوتاه هم به بهترین شکل می‌تواند پاسخ‌گوی این نیاز کارکنان باشد، فرقی هم نمی‌کند که فضای شما بزرگ باشد یا بسیار کوچک و جمع و جور.

هر روز486 آهنگ

بهترین انتخاب در این شرایط رفتن سراغ موسیقی موزاک است، نوع خاصی موسیقی که ترکیب معینی از انواع ملودی‌های ویژه‌است.در این ترکیب هر روز 486 آهنگ پخش می‌شود و هر آهنگ هم طوری انتخاب شده كه شنیده شدن آن حواس کارکنان را پرت نمی‌کند. معمولا آهنگ‌های ابتدایی در مقایسه با آهنگ‌هایی که در مراحل پایانی شنیده می‌شوند تحرک کمتری دارند. 

دنیای دیروز

در بحث چیدمان فضاهای اداری نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید فضاهای کودکانه باعث افزایش خلاقیت و نوآوری می‌شوند. براساس این نظریه شما می‌توانید نشانه‌هایی از فضا‌های کودکانه را در محیط پیاده کنید و به کارکنان اجازه بدهید در طول روز و هنگام کار برای شما خودشان را در دنیای کودکی‌شان تصور کنند. علاوه بر این نظریه می‌توانید از عنصرهای طبیعی از چوب و سنگ گرفته تا آب هم در محیط استفاده کنید.

گل‌وگیاه، مسئله این است

فضای کارتان را با گل و گیاه درست و حسابی عجین کنید. اگر خیال طراحی دارید که چه بهتر به طراحان تاکید کنید تا فضاهای مشخصی برای قرار دادن گل‌ و گیاه در محیط کار تعریف کنند آن هم طوری که تک‌تک کارکنان از حضور این عناصر طبیعی بهره‌مند شوند. این همه تاکید هم از این روست که گیاهان ارتباط کارکنان شما را با دنیای طبیعی حفظ می‌کنند و رنگ سبز آنها هم خلاقیت و ایده‌های جدید را تقویت می‌کند بنابراین حضورشان در محیط به کارمندان شما کمک می‌کند تا خلاق و پر از ایده‌های بکر باشند. از طرف دیگر گیاهان سبز حکم سیستم تصفیه هوا را هم به عهده دارند، هوای راکد و آلوده را پاک می‌کنند و هوای پاک و سبک را در فضا جاری می‌کنند.

گلدان دوست‌داشتنی من

اجازه بدهید کارکنان در دفتر کار شما فضای شخصی خودشان را داشته باشند. برای رسیدن به این احساس کافی است فضایی اختصاصی و همیشگی را به هریک از آنان اختصاص دهید. در ضمن از آنها بخواهید که تعدادی از وسایل شخصی‌شان را با سلیقه خودشان در محیط بچینند. وسایلی مثل قاب‌عکس، گلدان گل و ... چرا که وقتی اتاق یا میز کار برای کارکنان معنای ویژه‌ای داشته باشد در آنها احساس تعلق بیشتری ایجاد می‌کند ضمن اینکه می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش استرس و ناآرامی‌های احتمالی آنها بازی کند.

خلاقیت پشت میزهای گرد!

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما حتی شکل میزکاری که انتخاب می‌کنید می‌تواند روی خلق‌‌وخو و حتی میزان خلاقیت کارکنان اثر بگذارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است به جای میزهای مربع یا مستطیل معمول بروید سراغ میزهایی که گوشه‌های منحنی و موزون دارند. این میزها ناخودآگاه خلاقیت را به جریان می‌اندازند! به طور کلی یک میز منحنی شکل به خاطر پیروی از منحنی‌های طبیعی بدن انسان احساس ناخودآگاهی از هماهنگی درونی در ما ایجاد می‌کند. بر اساس همین نظریه شما می‌توانید از المان‌های دایره‌‌‌ای شکل و منحنی برای خرید تابلوها، چراغ‌ها،صندلی‌ها وحتی ساعت‌های محیط کارتان استفاده کنید. در چیدمان هم استفاده از فضاهای دایره‌ای شکل را دست کم نگیرید.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل