سارا قاسمی چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

اگر حوصله‌تان حسابی سر رفته و می‌خواهید فلک را سقف بشکافید، طرحی نو دراندازید و از شر این بی‌حوصلگی‌هایی که آخر هر هفته گریبان‌گیرتان می‌شود، خلاص شوید، برای روزهای تعطیل‌تان هم برنامه‌ریزی کنید و به فکر دست و پا کردن سرگرمی، آن هم از جنس هنر باشید. یکی از این راهکارها درست کردن کاردستی با دور ریزهاست.

درست کردن شمع و فروش آن هم ایده خوبی است. یک روش جالب که علاوه بر سرگرم شدن، درآمد‌زا هم می‌تواند باشد، دکوپاژ و پتینه، ‌روی ظرف، مجسمه، تابلو نقاشی و حتی سرویس مبلمان و کابینت‌های آشپزخانه است.

علاوه بر این با استفاده از این روش‌ها می‌توانید، بی حوصلگی‌های آخر هفته را که گاه و بیگاه مهمان ناخوانده دل می‌شوند با کمی خلاقیت و حوصله کم رنگ کرد.

گاهی همه چیز تکراری به نظر می‌رسد و دیوارهای بی‌رنگ و اثاث قدیمی، به این همه دلتنگی و بی‌حوصلگی دامن می‌زنند تا آخر هفته‌ای غمگین و خاکستری برای‌مان بسازند.

این روزها هنر درمانی در کنار روش‌هایی که برای تغییر چیدمان خانه توصیه می‌شود، نقش کمکی در افزایش شادی در بیماران افسرده یا مضطرب دارد.

اگر مضطرب و بی‌حوصله هستید و غم، آسمان دل‌تان را خاکستری کرده، کافی است از روزهای پایانی هفته استفاده کنید و با کمک مواد بازیافتی و وسایل غیر قابل استفاده، دستی به سرو گوش خانه بکشید و در چیدمان اتاق‌ها تغییر ایجاد کنید. کمد و کابینت‌های قدیمی و رنگ و رو رفته را رنگ یا با قاب‌های کهنه تابلو درست کنید.

جلوه بخشیدن به چارگوش‌ها با چمدان‌های قدیمی

یکی از روش‌های تزیین اتاق‌هایی با دیوارهای رنگ و رورفته با وسایل دورریز، تزیین چمدان یا صندوقچه‌های قدیمی است. برای این کار، ابتدا چمدان یا صندوقچه را تمیز کنید و با کمک سنباده، ناصافی‌ها را از بین ببرید تا چسباندن عکس یا پارچه آسان‌تر شود.

سپس روی صندوقچه را با قلم مو، رنگ اکلریک دلخواه بزنید. سپس تصویر مورد نظرتان را در ابعاد دلخواه جدا کنید و با چسب چوب روی صندوقچه بچسبانید. حالا با کمک پنبه، پودر اکلیل را اطراف تصویر مورد نظرتان بکشید.

اگر نمی‌خواهید از عکس برای تزیین صندوقچه استفاده کنید، پارچه‌های دور ریز و غیر قابل استفاده برای این کار مناسب هستند. سطح داخلی و خارجی جعبه را با کمک چسب چوب و پارچه بپوشانید. اگر در خانه دگمه یا در فلزی بطری نوشابه دارید، برای تزیین بدنه صندوقچه می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

درهای بطری نوشابه را رنگ کنید، اجازه دهید تا کاملا خشک شوند و سپس با پانچ در مرکز آن‌ها سوراخ ایجاد کنید و با روبان یا سیم گل‌سازی آنها را به یکدیگر متصل کنید. با استفاده از دگمه یا کاغذ و پارچه‌های رنگی می‌توانید، گل درست کنید و در صندوقچه را با آن تزیین کنید.

در روشی دیگر نیز می‌توانید سطح خارجی صندوقچه را رنگ کنید. پس از خشک شدن رنگ‌ها با خرده‌های شمع روی رنگ‌ها را ‌هاشور بزنید و سپس با رنگی ملایم تر دوباره صندوقچه را رنگ بزنید و چند ساعت صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود.

 

ساخت دکورهای خلاقانه برای آخر هفته

 

رنگین کمانی برای کمدهای فرسوده

اگر مدتی است که به فکر تعویض کمد یا عسلی‌های فرسوده اتاق‌نشیمن افتاده‌اید و می‌خواهید رنگ و رویی تازه به اتاق‌تان ببخشید اما به علت کمبود بودجه امکان عملی شدن تصمیم‌تان وجود ندارد می‌توانید خودتان دست به کار شوید و از روش‌‌های رنگ آمیزی و پتینه برای بازسازی کمدهای فرسوده کمک بگیرید.

با سنباده‌زدن آنها را آماده کنید. با استفاده از سنباده، نمای ظاهری کمدها را یکدست کنید تا ترک خوردگی‌ها از بین برود و پس از آن رنگ زمینه را انتخاب کنید و با حرکات افقی و عمودی دست، سطح کابینت یا کمد را رنگ‌آمیزی کنید. برای اینکه اتاق نشیمن بزرگ‌تر به نظر برسد و نور بیشتری را منعکس کند از رنگ‌های شفاف و ساده مانند آبی آسمانی و سفید به عنوان رنگ زمینه استفاده کنید.

پس از خشک شدن رنگ، نوبت به استفاده از تکنیک‌های پتینه می‌رسد، برای اینکه طرح و شیارهای ساده روی در کمد یا کابینت ایجاد کنید، می‌توانید اسفنج یا پارچه کتانی خشک و تمیز را به آرامی به رنگ مورد نظرتان آغشته کنید و با ضربات آهسته روی رنگ‌ها بزنید و سپس با پنبه رنگ‌ها را پاک کنید تا فقط ردی از رنگ مورد نظرتان روی سطح ایجاد شود.

همچنین می‌توانید با کمک چسب یا کاغذ سفید، قسمت‌هایی از در کمد یا کابینت را بپوشانید و بقیه سطح را رنگ آمیزی کنید. پیشنهاد می‌شود از طرح‌های منظم هندسی استفاده کنید، مثلا با چسب یا کاغذ یک سری لوزی یا ذوزنقه درست کنید و روی کمد بچسبانید و با ضربات منظم سطح را رنگ کنید. برای بازسازی کابینت‌های فرسوده از استیکر یا شابلون هم می‌توانید استفاده کنید.

اگر هم در خانه میز، کمد یا کابینت‌های کهنه دارید که کمی رنگ و رورفته به نظر می‌رسند، همین حالا دست به کار شوید و با کمک رنگ و پارچه یا کاغذ دیواری‌های دور ریز و بهره‌گیری از تکنیک‌های پتینه آنها را تزیین کنید.

برای تزیین میزهای قدیمی با کاغذ دیواری، ابتدا سطح چوب را با سنباده به خوبی تمیز و یک دست کنید، سپس با کمک رنگ اکریلیک قهوه‌ای رنگ و قلم‌موی مناسب، سطح میز را رنگ کنید. سپس با کمک چسب دکوپاژ، کاغذ دیواری مناسب با ابعاد میز را روی سطح مورد نظرتان بچسبانید. برای زیباتر شدن کار می‌توانید از چند لایه کاغذ رنگی به منظور پوشاندن سطح میز استفاده کنید.

در هر مرحله کاغذ رنگی را به چسب آغشته کنید، روی سطح میز بچسبانید و پس از خشک شدن یک لایه به آن اضافه کنید. در روش دیگر با کمک مخلوط رنگ اکریلیک و پودراکلیل طلایی، رنگ پتینه درست کنید و روی رنگ آستر بزنید.

همچنین با کمک سرامیک یا سنگ‌های آنتیک می‌توانید میزهای کهنه را تزیین کنید، فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید و سرامیک‌ها را با طرحی متفاوت روی سطح میز بچسبانید و آنها را با چسب کاشی یا دور گیرهای مخصوص هنر پتینه، درز گیری کنید. حواستان باشد قبل از چسباندن کاشی‌ها سطح زمینه را با رنگ اکریلیک هماهنگ با عناصر تزیینی اتاق نقاشی کنید.

 

ساخت دکورهای خلاقانه برای آخر هفته

 

نمایی رنگی برای میزهای خالی

با کمک جعبه‌های دستمال کاغذی و پارچه‌های دورریز، روکش‌های زیبا برای جعبه دستمال کاغذی بسازید و از آنها برای رنگ و رو بخشیدن به اتاق نشیمن کمک بگیرید. برای تهیه روکش جعبه، کافی است متناسب با شکل هندسی جعبه دستمال کاغذی-که اغلب مستطیل شکل است- پارچه‌ها را برش بزنید.

پیش از برش زدن پارچه‌ها طول و عرض جعبه را اندازه بگیرید. نیازی به اندازه گرفتن ارتفاع جعبه نیست. در برش زدن پارچه‌ها دقت کنید که طول و عرض پارچه را پنج سانتی‌متر بیشتر از اندازه جعبه ببرید و به اندازه یک سانتی‌متر لبه را تا کنید و بدوزید.

حواستان به قسمت رویی روکش جعبه باشد و فضایی را نیز به قراردادن جعبه دستمال در روکش پارچه‌ای اختصاص دهید. با استفاده از چسب نیز می‌توانید پارچه‌ها را به جعبه بچسبانید و آن را با روبان تزیین کنید.

به جای پارچه می‌توانید از کاغذهای الگو یا رنگی نیز استفاده کنید و با تکه دوزی پارچه‌های برزنتی دور ریز هم می‌توانید برای دور لیوان‌های بزرگ چای‌خوری غیر قابل استفاده داخل ویترین روکش تهیه کنید. حتی با برش زدن دو الگوی ساده لوزی شکل دستگیره آشپزخانه بسازید.

الگوهای لوزی شکل را می‌توانید در اندازه‌های دلخواه ببرید. یک طرف آن را بدوزید، سپس آن را با یک لایه نازک پشم شیشه پر کنید و باقی دوخت و دوز را انجام دهید.

برای درست کردن دور لیوانی هم کافی است از الگوهای ساده مستطیلی شکل استفاده کنید و با چسب آنها را به لیوان بچسبانید. برای تزیین آن می‌توانید نام گیرنده هدیه را با پارچه یا نخ، گلدوزی کنید.

 

ساخت دکورهای خلاقانه برای آخر هفته

 

زیبایی‌های کوچک با تکه دوزی‌های کودکانه

کلاژ یا تکه دوزی از آن دست هنرهایی است که نه تنها بزرگ‌ترها بلکه کودکان هم به آن علاقه مند هستند.

به فرزندان‌تان آموزش دهید تا به دقت به اطراف خود نگاه کنند و از وسایل ساده برای درست کردن تابلوی کلاژ و تغییر در چیدمان خانه کمک بگیرند. تکه‌های پارچه، دستمال کاغذی‌های رنگی، حبوبات دورریز آشپزخانه مانند لوبیا، عدس و لپه، دگمه‌های رنگی و حتی میوه‌های خشک شده برای تهیه این کاردستی مناسب هستند.

گفتنی است تکه‌های کاردستی را می‌توانید روی سطوح صاف مانند کاموا، پارچه، کاغذ و تخته چوب یا ام‌‌دی‌اف بچسبانید. مثلا می‌توانید از گل یا میوه‌های خشک شده برای درست کردن تابلو یا تزیین قاب عکس و آلبوم استفاده کنید. برای برجسته نشان دادن تابلوها هم از چسب چوب و یونولیت کمک بگیرید.

یونولیت‌ها را در ابعاد کم مثلا یک سانتی‌متری تهیه کنید و زیر اشکال بچسبانید؛ در لایه‌های بعدی قطر یونولیت‌ها را بیشتر کنید تا برجسته‌تر نشان داده شوند؛ از پنبه هم می‌توان برای برجسته کردن تصاویر کمک گرفت. حواستان باشد حتما چسب چوب تهیه کنید و پیش از آنکه تکه چسبانی را شروع کنید، طرح مورد نظرتان را روی کاغذ یا سطحی صاف رسم و سپس کلاژ را انجام دهید.

 

ساخت دکورهای خلاقانه برای آخر هفته

 

تزیین گل‌های اتاق با دگمه

با کمک دگمه و پارچه یا گل‌های مصنوعی غیرقابل استفاده و کهنه می‌توانید، گلدان یا سبدی از گل‌های زیبا درست کنید و اتاق‌تان را با آن تزیین کنید. برای درست کردن گلبرگ کافی است از یک یا چند عدد دگمه بزرگ‌تر استفاده کنید، مثلا سه تا چهار دگمه را با چسب، به یکدیگر متصل کنید و یک دگمه کوچک‌تر را روی آنها بچسبانید.

همچنین می‌توانید چهار دگمه کوچک را کنار یکدیگر قرار دهید، به طوری که تشکیل دایره بدهند، سپس لبه‌های کناری دگمه را چسب بزنید و وسط دایره را با چسباندن دگمه دیگری پر کنید. از سیم گل‌سازی برای درست کردن ساقه گل‌ها کمک بگیرید.

با استفاده از پارچه‌های دورریز یا گل‌های مصنوعی کهنه و غیر قابل استفاده گلبرگ درست کنید و پشت آخرین دگمه بچسبانید. منجوق یا اکلیل هم برای تزیین گل‌ها مناسب هستند.

 

ساخت دکورهای خلاقانه برای آخر هفته



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل