سارا قاسمی دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰

زمانی لوسترها فقط یك شكل و شمایل داشتند؛ رشته‌های كریستالی آویزان با شرشره‌های كناری كه در رنگ و اندازه‌ای در خانه‌ها پیدا می‌شد، وسیله‌ای كه برای زیباتر كردن فضاهای مسكونی و اداری استفاده می‌شد، تقریبا همه یك‌شكل بود با یك طراحی خاص اما حالا طراحان دكوراسیون برای هر محیطی بسته به كاربرد و كارایی‌اش یك‌جور لوستر استفاده می‌كنند.

 

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟ (1)

 

این روزها طراحی لوسترها بسیار متنوع شده و رنگارنگ. كافی است فقط دوری كوتاه در راسته بازار لوستر بزنید تا تغییر دنیای طراحی لوسترهای دیروز تا امروز دست‌تان بیاید. دنیای عجیب كریستال‌ها و فلزها حالا آن‌قدر عجیب شده كه دیگر نمی‌توان به سلیقه بصری اعتماد كرد. لوستر یكی از معدود لوازمی است كه آوردن آن به هر محیطی قاعده و قانون خودش را دارد. با مختصری از این قواعد بیشتر آشنا شوید.

اولین فاكتور مهمی كه در زمان خرید لوستر باید به آن توجه كرد استایل یا طراحی اصلی است كه باید حتما متناسب با فضای دكوراسیون خانه شما باشد. درواقع چیدمان و دكوراسیون خانه در انتخاب نوع لوستر تاثیر زیادی دارد؛ مثلا اگر دكوراسیون شما كلاسیك و سنتی است و به قول معروف با مبل‌های سلطنتی سرتاسر خانه‌تان را پوشانده‌اید، بهتر است لوستر‌های كریستالی با طرح‌های كلاسیك انتخاب كنید.

 

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟ (1)

 

این لوسترهای كریستالی كه چهره آشنایی دارند معمولا یك پایه فلزی دارند كه كریستال‌های كوچك و بزرگ از اطراف آن آویزان شده؛ كریستال‌هایی كه برخی زیادی درخشان هستند و بعضی جلوه چندانی ندارند. شكل كریستال‌ها هم متفاوت است؛ گوی‌های چندوجهی، لوزی‌های بلند و كوتاه و. . . .

در خانه‌های كلاسیك امروزی نوع دیگری از لوسترها هم استفاده می‌شود كه در مقایسه با كریستالی‌ها قدیمی‌تر و البته مجلل‌تر و گران‌تر هستند. لوسترهای برنجی، نقره‌ای یا حتی دسته‌ای كه پوششی از آب طلا دارند. این لوسترها كه نشانه‌ای از خانه مادربزرگ‌ها با خودشان دارند، بسته به عیار فلزی كه در آنها به كار رفته قیمت خاصی دارند.

 

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟ (1)

 

مزیت این لوسترها نسبت به انواع دیگر این است كه اولا یك‌جورهایی با طراحی دكوراسیون ایرانی‌ها جور درمی‌آیند، ثانیا از فلزات گرانبها ساخته شده‌اند كه موقع فروش ضرر زیادی ندارند و ثالثا به خاطر كار دستی كه روی آنها انجام می‌شود، اثر هنری محسوب می‌شوند و در همان نگاه اول كلی چیدمان خانه را زیباتر می‌كنند. این لوسترها هم فقط به درد خانه‌های بزرگ و مجلل می‌خورند و اگر در خانه‌ای به سبك مدرن آورده شوند یك‌جورهایی تضاد در محیط درست می‌كنند.

این روزها در خانه‌های مدرن بیشترین استفاده از شیشه را در لوسترها می‌كنند و اكثر آویزهای این خانه‌ها از جنس كریستال هستند. فقط فرق آنها با نوع كلاسیك در طراحی خاص است. در لوسترهای مدرن امروزی كه برای خانه‌هایی با همین سبك ساخته شده‌اند حرف اول و آخر را طراحی خاص می‌زند؛ یك طراحی عجیب و متفاوت از شاخه‌هایی كه همیشه در لوسترهای معمول رسم بوده!

 

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟ (1)

 

خیلی از طراحان داخلی این روزها ترجیح می‌دهند كمی دست به كارهای خارج از معمول بزنند و یك‌جورهایی سنت و مدرنیته را با هم قاطی كنند. این وسط بهترین روش برای این آمیزش عجیب استفاده از لوسترهایی با طراحی‌ متفاوت از نحوه دكوراسیون خانه است.

 

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟ (1)

 

گاهی یك لوستر كریستال 10 شاخه‌ای در فضایی مدرن صحنه بدیعی به وجود می‌آورد و گاهی یك لوستر مدرن و ساده امروزی فضای یك خانه سنتی را حال و هوای دیگری می‌بخشد. پس درباره لوستر هیچ‌وقت قاطع نباشید و وقت خرید به طیف‌های مختلف نیم‌نگاهی داشته باشید.

نگران نباشید. این موضوع برای همه كمی نگران‌كننده است. اینكه چه لوستری باید به خانه آورد، همیشه دغدغه اصلی طراحان داخلی هم بوده. انتخاب بین كلاسیك‌ها و مدرن‌ها همیشه سخت است. اما اینجا یك راه ساده برای‌تان داریم.

 

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟ (1)

 

كافی است به سایت http: //www. murano-lite. com سری بزنید و در قسمت پروژه‌های مشتری‌ها، تصویری از محلی كه برای خرید لوستر آن به دردسر افتاده‌اید را ارسال كنید ( اتاق نشیمن، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و. . .). آنها روی تصویر خانه شما انواع لوسترهایی كه در نظر دارید را قرار می‌دهند و مانند یك مشاور كلی راهنمایی‌تان می‌كنند.

اگر قرار است لوستر بالای سر میز ناهارخوری یا درست وسط فرش خانه قرار بگیرد، آن وقت می‌توانید این محاسبات را با توجه به دو المان میز یا فرش انجام دهید. اگر لوستر بالای میز ناهارخوری باشد باید عرض میز را تقسیم بر دو كنید؛ یعنی میزی با عرض یك متر - دقت كنید عرض نه طول!- به لوستری با قطر 50 سانتی‌متر نیاز دارد. در رابطه با فرش هم مانند اتاق باید طول و عرض را با هم جمع و به فوت تبدیل كنید. عدد به دست آمده اندازه لوستر مناسب‌تان است؛ البته در مقیاس اینچ!

 

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟ (1)

 

اگر می‌خواهید بالای میز غذاخوری‌تان از چند لوستر استفاده كنید اما اندازه‌های آنها را نمی‌دانید باید از یك فرمول خاص كمك بگیرید. كافی است عرض میزتان را تقسیم بر تعداد لوسترهای مورد نظر به اضافه عدد یك كنید. به عنوان مثال اگر عرض میزتان 135 سانتی‌متر است و در نظر دارید دو لوستر بالای آن نصب كنید، كافی است 135 را تقسیم بر سه كنید. به این ترتیب هر لوستر باید قطری حدود 45 سانتی‌متر داشته باشد و با همین فاصله از دیگری نصب شود.

 

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟ (1)

 

چطور باید اندازه لوستر مستطیلی را تعیین كرد؟ اول با روشی كه توضیح دادیم به عدد قطر لوستر برسید؛ مثلا برای میزی كه 135 سانتی‌متر عرض دارد و 188 سانتی‌متر هم طول، لوستری با قطر معمول 67 سانتی‌متر مناسب است. در اینجا باید عدد 67 را از طول میز كه همان 188 است، كم كنید که عدد 121 سانتی‌متربه دست می‌آید؛ یعنی لوستر بالای سر میز باید دارای عرض تقریبی 67 و طول تقریبی 121 باشد!

 

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟ (1)



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل