عادل مسعودی جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰

طراحی خانه استعداد ریاضیات می‌خواهد؛ هنر دانستن اعداد و ارقام. اینكه بتوانی موقع چیدن هر خانه‌ای اعداد و ارقام خاصی را به ذهن بیاوری. درواقع هر خانه‌ای غیر از ذوق و سلیقه‌ای كه صاحبخانه برای زیباتر شدن آن خرج می‌كند، قانون و قاعده یكسانی برای چیدمان دارد كه فقط از دنیای اعداد و ارقام برمی‌آید.

اینكه پرده خانه در چه ارتفاعی نصب شود یا مبل‌ها چقدر از هم فاصله داشته باشند، دیگر ذوق و سلیقه نیست، هنر است؛ هنر دانستن ریاضیات خانه. این اعداد جادویی را به خاطر بسپارید. حتما روزی در چیدمان خانه‌ای جدید به دردتان می‌خورد.

- فاصله‌ای كه باید كلیدهای برق از سطح زمین داشته باشند. فاصله بین كلید برق و چهارچوب در هم نباید نزدیك‌تر از دوونیم تا پنج سانتی‌متر باشد.

 

 دکوراسیون منزل به وسیله اعداد و ارقام

 

- بهترین عمق قفسه‌های كتابخانه و طاقچه‌ها. البته برای جا دادن كتاب‌های هنری به فضایی بیشتر احتیاج است چون این كتاب‌ها معمولا قطعی غیرمتعارف دارند. اگر خانواده هنرمندی هستید و كتاب هنری زیاد دارید عرض قفسه‌ها را 38 سانتی‌متر درنظر بگیرید.

- حداقل فاصله بین انتهای یك لوستر آویزان با سطح زمین 120 سانتی متر  است. البته این فاصله بیشتر برای مواقعی است كه زیر لوستر محل رفت و آمد است در غیر این صورت می‌شود در این عدد ارفاق هم كرد و لوستر را كمی پایین‌تر هم كشید.

- وزنی كه قلاب‌های پشت قاب می‌توانند تحمل كنند 50 کیلوگرم است. در زمان ساخت هر قابی سازنده با توجه به وزن كار به آن یك قلاب مخصوص وصل می‌كند. پس به جای اینكه موقع نصب تابلوهای بزرگ میخ و چكش به دست بگیرید یا با پیچ و مهره و دریل به جان دیوار بیفتید اول وزنش را بسنجید و بعد دست به كار شوید.

- مناسب‌ترین فاصله بین دیوار و لوازم خانه 90 سانتی متر است. در بدترین شكل هم باید بین لوازم خانه و دیوار به‌خصوص مبل‌ها و دیوار فاصله كمی وجود داشته باشد.

- 1/5برابر اندازه سایز تلویزیون حداقل فاصله‌ای است كه باید از آن دور نشست. ایده‌آل‌ترین ارتفاع برای نصب تلویزیون به دیوار هم سطح دید چشمان‌تان در حالت نشسته است.

- بهترین فاصله بین گوشه‌های قالیچه وسط اتاق با كناره‌های دیوارها 25 - 50 سانتی متر است. البته این عدد مخصوص اتاقی با اندازه‌ای متوسط است و به‌طور حتم در اتاق‌های بزرگ این اعداد هم كمی فرق خواهد داشت.

- بهترین فاصله‌ای كه مبل‌های خانه باید از كنار با هم داشته باشند 105 سانتی متر. در این فاصله است كه می‌توان با خیال راحت به رسیدن دست همه مهمان‌ها به میز جلوی مبل‌ها امید داشت!

- مناسب‌ترین فاصله صندلی‌ها و مبل‌های كنار هم در خانه‌های كوچك 60 سانتی متر. فقط به این امید كه هم جا برای نفس كشیدن باشد و هم برای رفت و آمد!

- 60 درصد از فضای خانه را می‌توانید یك‌دست رنگ كنید. به باقی دیوارها باید كمی هیجان ببخشید؛ البته با قانون خودش. دو رنگ تیره‌تر با سهم 15 درصد و یك رنگ متفاوت برای هیجان بیشتر با سهم 10 درصد. پس برای داشتن یك خانه مدرن و امروزی قلم‌مو را در یك ظرف رنگ نكنید و به همه جا نمالید. سهم‌ها را در نظر بگیرید و از تركیب رنگ‌ها استفاده كنید.

 

 دکوراسیون منزل به وسیله اعداد و ارقام

 

- 1/4  تا 5 / 1 متر: محل دقیق نصب تابلوها روی دیوار. این فاصله‌ مناسبی است كه تابلو باید از سطح زمین داشته باشد؛ آن هم درست در وسط مركز دیوار. این قانون وقتی كه چند تابلو هم دارید - صدق می‌كند. برای این کار اول باید مركز دیوار را پیدا كنید .

- 7 تا 15 سانتی متر :حداقل فاصله‌ای كه باید بین یك چراغ دیواركوب و تابلوی نصب شده روی همان دیوار وجود داشته باشد. این مساله در رابطه با آینه‌ها هم صدق می‌كند و باید فاصله آنها با دیواركوب‌ها هم به این اندازه حفظ شود.

- حداقل فاصله‌ای كه باید بین تابلوها وجود داشته باشد 5 سانتی متر. این عدد بسته به نوع قاب و رنگ و نقش كار هنری می‌تواند بیشتر شود اما كمتر از این نه!

- حداقل ارتفاعی كه باید برای نصب لامپ‌های دیواری رعایت شود 1/5 متر است. البته خیلی‌ها ترجیح می‌دهند نور از بالای سرشان بتابد و دیواركوب‌ها را جایی نزدیك به سقف نصب می‌كنند كه این هم افتادن از آن ور بام است!

- بهترین فاصله بین پایین تابلو تا بالای كاناپه 10 تا 20 سانتی متر است. این حالت بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد كه باید یك كار هنری با قابی بزرگ بالای سر بزرگ‌ترین كاناپه خانه آویزان باشد. فرقی هم ندارد كه فقط پای یك تابلو در میان باشد یا چندین كار هنری. هیچ‌كدام نباید از این پایین‌تر یا بالاتر آویزان شوند.

- فاصله انتهای هر كدام از سرهای چوب‌پرده‌ها با كناره‌های پنجره‌ها 10 تا 25 سانتی متر. این فاصله بستگی به این دارد كه چقدر بخواهیم پنجره خانه پهن‌تر نشان داده شود. این زیاد كردن مصنوعی فقط در خانه‌های بزرگ جواب می‌دهد و در خانه‌های كوچك فضا را غیرطبیعی می‌كند.

- اندازه پرده نباید خیلی بیشتر از اندازه پنجره باشد.  متراژ  پرده نهایتا باید دو برابر اندازه پنجره شود. پرده‌های پرچین این روزها دیگر نمادی از یك خانه مدرن نیستند.

- حداقل فاصله بین بالای پنجره تا چوب‌پرده‌های خانه. برای اینكه پنجره‌های خانه را بلند نشان دهید می‌توانید این فاصله را کمتر كنید. درواقع هرقدر چوب‌پرده‌ها به سقف نزدیك‌تر باشند، پنجره‌ها بزرگ‌تر نشان داده می‌شوند.

 

 دکوراسیون منزل به وسیله اعداد و ارقام


- مناسب‌ترین ارتفاع برای یك آباژور زمینی 170 سانتی متر. در آباژورهای قدیمی رسم بر این بود كه لامپ را یا در ارتفاع سر یك آدم معمولی می‌زدند یا در ارتفاع یك آدم نشسته اما حالا دیگر قواعد دكوراسیون عوض شده است. حالا حتی ارتفاع لامپ بالای سر هم قانون دارد.

- مناسب‌ترین فاصله‌ای كه باید بین كاناپه و میز جلوی آن وجود داشته باشد 45 سانتی متر است. این‌طوری نه میز مزاحم استراحت و رفت و آمد است و نه آن‌قدر دور است كه برای برداشتن هر چیزی نیازی به خم یا بلند شدن باشد.

- فاصله ای بین پایین پرده‌ها با زمین نباید وجود داشته باشد. پرده‌های خانه در بهترین شكل باید همیشه روی زمین افتاده باشند یا در نهایت لب به لب با سطح زمین قرار داشته باشند. حتی این روزها در طراحی‌های مدرن ترجیح می‌دهند كه پرده به اندازه پنج سانتی‌متر از طول روی زمین ریخته باشد.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل