امین شجاعی چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰

نقاشی بچه‌ها ساده است و بی‌پیرایه؛ دنیایی از خط‌ها و منحنی‌های رنگی. كوه، دشت، صحرا، گل، سبزه و خورشید به ساده‌ترین شكل ممكن با رنگ‌هایی بی‌شباهت به دنیای واقعی؛ خورشیدی كه سبز است، گل‌هایی آبی و آسمانی زرد طلایی. بچه‌ها در استفاده از رنگ‌ها جسورند. آنها گاهی هوشمندانه رنگ‌ها را جابه‌جا می‌كنند برخلاف ما آدم‌بزرگ‌ها که همیشه خورشیدمان زرد است و كوه‌مان قهوه‌ای. برای ما آدم‌بزرگ‌ها رنگ‌ها جای خاص خودشان را دارند.

در نگاه ما رنگ سالن پذیرایی سفید استخوانی است و اتاق‌ها اگر آبی یا در نهایت صورتی باشند بهتر است. ما جسارت استفاده از رنگ‌ها را در همان بچگی جاگذاشته و بزرگ شده‌ایم. ما از رنگ‌ها گاهی می‌ترسیم. از قابلیت رنگ‌ها بی‌خبریم و زیبایی ذاتی شان را نمی‌شناسیم. فقط كافی است از امروز نگاه‌مان به رنگ‌ها را كمی تغییر دهیم. كافی است جسور باشیم و از رنگ‌ها نترسیم.

 

به قرمز ایمان بیاورید

شاید در استفاده از رنگ قرمز برای اتاق پذیرایی یك پزشك عمومی بیشتر بتواند نظرتان را جلب كند تا یك طراح دكوراسیون داخلی. اگر از یك پزشك درباره رنگ قرمز اتاق بپرسید حتما برای‌تان توضیح می‌دهد كه چطور در و دیوار قرمزرنگ باعث بالارفتن سطح انرژی افراد و زیاد شدن متابولیسم‌شان می‌شود.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

می‌گویند آدم‌هایی كه در فضای قرمزرنگ قرار می‌گیرند بیشتر و تندتر از زمان‌های دیگر حرف می‌زنند. آدم‌هایی كه در فضای قرمزرنگ دور هم قرار می گیرند بیشتر از آنهایی كه دور و برشان كمرنگ‌تر است غذا می‌خورند و البته این آدم‌ها كالری بیشتری هم در روز از دست می‌دهند چراكه رنگ قرمز دیوارها آنها را به تكاپو و صرف انرژی بیشتری وامی‌دارد.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

از طرفی آدم‌هایی كه دیوار اتاق‌شان قرمز است برای از دست دادن وزن استعداد بیشتری دارند هر چند كه در خوابیدن هم دچار مشكل می‌شوند چراكه آنقدر سرحال هستند كه هیچ خوابی سراغ‌شان نمی‌آید. به نظر می‌رسد همین‌ها دلایل خوبی برای پاشیدن رنگ قرمز روی یكی از دیوارهای خانه‌تان باشد. البته اگر به هیچ‌كدام از این بهانه‌های فیزیكی اهمیت نمی‌دهید بهتر است پای حرف‌های یك دكوراتور حرفه‌ای بنشینید. آن وقت او برای‌تان توضیح می‌دهد رنگ قرمز دیوارهای اتاق پذیرایی و اتاق خواب در عین اینكه خانه‌تان را پر از حس زندگی و شادابی می‌كند تا چه اندازه مایه آرامش‌تان هم می‌شود به شرطی كه در استفاده از آن اغراق نكنیدچون  استفاده زیاد از رنگ قرمز در دكوراسیون خانه محیط را كوچك‌تر از معمول نشان می‌دهد.

 

به قرون وسطی سفر كنید

طراحان دكوراسیون داخلی اسمش را گذاشته‌اند پرواز به ایتالیای قرون وسطی؛ دیوارهایی با نماهایی نمدار و آب كشیده. انگار یك سطل آب را روی رنگ غالب دیوار خالی كرده‌اید و بعد گوشه‌ای نشسته و منتظر كار هستید. نتیجه می‌شود یك دیوار شسته شده؛ نمایی عجیب كه این روزها در دیوارهای خاص خانه‌های مدرن استفاده می‌شود. درست كردن آن هم كاری ندارد. فقط كافی است اول رنگ پایه دیوار را بزنید و یك شبانه‌روز صبر كنید.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

بعد باید رنگ‌هایی را انتخاب كنید كه برای نمای شسته شده مناسب باشند. معمولا در طرح‌های نم‌خورده رنگ‌های خاكی مناسب‌تر هستند. فقط باید دقت داشته باشید رنگ‌هایی كه انتخاب می‌كنید دو تا چهار درجه از رنگ اصلی پس‌زمینه‌تان تیره‌تر باشند. اسنفج بزرگی را نمدار كنید و در رنگ پایه آب بزنید. آن را روی دیوار بكشید و بعد دوباره با اسفنج نمدار روی سطح آن بكشید. هر جا رنگ‌ها تیره‌تر از معمول شدند می‌توانید با یك برس بزرگ نرم رنگ‌ها را به سمت هم محو كنید. به این ترتیب دیواری با حالتی نمدار دارید.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

طراحان دكوراسیون داخلی معتقدند این دیوارها برای افرادی كه دنبال آرامش خاص و سكون در خانه هستند، طرح مناسبی است. بازگشت به خانه‌های گذشته‌های دور و فضاهای قدیمی و حس نوستالژی عجیب این دیوارها آرامش خاصی به محیط می‌دهد. این وسط هرچه رنگ‌ها خاكی‌تر و گرم‌تر حس نوستالژی هم قوی‌تر!

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

سیاه را عشق است

خیلی‌ها از رنگ سیاه ترس دارند. برای آنها رنگ سیاه نشانه تاریكی، سردی، دوری و خستگی است. برای دسته‌ای دیگر هم سیاه نشانه ترس است و سوگواری. اما این رنگ عجیب آنقدرها هم كه می‌گویند ترسناك نیست. درواقع می‌توان مدعی شد كه مشكی سلطان رنگ‌ها در دكوراسیون خانه است. اگر مشكی به دلیل خنثی‌ بودن با هر رنگی استفاده شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

ژاپنی‌ها از مشكی زیاد استفاده می‌كنند به‌خصوص زمانی كه بخواهند در فضا ظرافت خاصی را  نشان دهند. این روزها با الهام از معماری مدرن استفاده از تركیب رنگ‌های مشكی و سفید در فضای آشپزخانه یا دكورهای داخلی طرفداران زیادی پیدا كرده اما داستان اینجاست كه برای داشتن یك خانه مدرن باید بیشتر از اینها جسور بود. كسی كه جسارت استفاده از سیاه خالص را داشته باشد باید قهرمان فضاسازی نامیده شود. رنگ مشكی در معماری نشانه قدرت، شأن و مقام، برجسته بودن، قطعیت و محصور بودن است بنابراین اگر دنبال هر كدام از این صفات هستید باید تا جایی كه دوست دارید روی سیاه‌سازی فضا اغراق كنید.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

جسورانه‌ترین كار این است كه تمامی فضای آشپزخانه را مشكی كرد. سیاه مات و رنگ پریده در طیف‌های مختلف می‌تواند به فضای آشپزخانه   زیبایی خاص دهد؛  سیاهی كه هیچ رگه‌ای از روشنی در آن نیست حتی خبری از دستگیره‌های استیل . سیاه سیاه فقط همین!

 

با رنگ‌های متضاد بازی كنید

های‌لایت بعضی قسمت‌های دیوارهای خانه با رنگ‌هایی كه تضاد خاصی با هم دارند، این روزها بین طراحان دكوراسیون داخلی طرفداران زیادی پیدا كرده است. آنها از خطای دید آدم‌ها استفاده می‌كنند و با استفاده از دو رنگ متفاوت در مساحت تعیین شده‌ای از دیواری كه می‌خواهند تقریبا یك‌جور تصور خاص در نگاه بیننده به وجود می‌آورند؛ تصور عمق یا بعد بخشیدن به دیوار.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

در این روش ساده‌ترین راه این است كه نیمه پایین دیوار را به رنگ تیره‌ای درآورد؛ مثلا اگر نیمی از دیوار سیاه و نیم دیگرش سفید باشد آن وقت در نگاه ناظر دیوار عمق پیدا می‌كند؛ یعنی با قرار دادن یك میز در حد فاصل رنگ‌ها می‌شود فضای زیر میز را عمیق‌تر از معمول به نظر آورد.

روش كار هم ساده است. فقط كافی است اول دیوار را به رنگ اصلی دلخواه‌تان درآورید و منتظر بمانید تا كاملا خشك شود. بعد با خط‌كش روی دیوار محدوده رنگی كه قرار است برجسته شود را تعیین كنید. می‌توانید با نوارچسب‌های كاغذی حد فاصل را از هم جدا كنید تا رنگ‌ها با هم قاطی نشوند. رنگ را باید دو تا سه بار تكرار كنید تا دیگر اثری از رنگ اصلی زیری باقی نماند. های‌لایت كردن دیوارها فقط مخصوص رنگ‌های سفید و سیاه نیست.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

شما برای هر فضایی در خانه و با هر طیف رنگی می‌توانید این كار را انجام دهید. تنها باید در انتخاب صحیح رنگ‌ها و هارمونی‌شان دقت كنید. در های‌لایت كردن دیوارها فقط تركیب رنگ‌هاست كه اهمیت دارد. معمولا از های‌لایت كردن در اتاق‌های كودكان زیاد استفاده می‌‌شود به‌خصوص زمانی كه بچه‌ها دختر و پسر هستند و مجبورند یك اتاق داشته باشند. آن وقت نوار آبی یا سبز پایینی مال پسر خانواده است و نوار صورتی یا قرمز بالایی مال دختر خانه!

 

معرفی می‌كنیم: امبره

محو شدن یك رنگ اصلی در رنگ‌های دیگر را در اصطلاح اهالی طراحی خانه و دكور امبره می‌گویند. حالا فكرش را كنید كه این حركت عجیب را روی یكی از دیوارهای خانه بخواهید اعمال كنید. این روشی است كه این روزها طراحان دكوراسیون در خانه‌های مدرن استفاده می‌كنند.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

البته این كار بیشتر به درد خانه‌هایی با سقف‌های بلند می‌خورد اما در حجم پایین‌تری در خانه‌های معمولی هم استفاده می‌شود. برای امبره كردن دیوار هم كافی است روشن‌ترین رنگ زمینه كار را دو بار روی دیوار بزنید؛ مثلا اگر رنگ سیاه قرار است در سفید بالای دیوار محو شود اول باید رنگ دیوار را سفید ساده كنید و بعد با یك برس نرم بزرگ از پایین‌ترین قسمت دیوار شروع به زدن رنگ تیره‌تر كنید. این كار را ادامه دهید تا به جایی برسیدكه قرار است رنگ دیوار در دیگری محو شود.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

كمی رنگ تیره دیوار را با رنگ روشن زیرلایه قاطی كنید تا درجه روشن‌تری از رنگ تیره داشته باشید. به آرامی با برس بزرگ رنگ را بین دو لایه بزنید. هرقدر كه بالاتر می‌روید می‌توانید رنگ‌های لایت دیگری درست كنید و با برس روی دیوار بكشید تا جایی كه دیگر رنگ تیره با رنگ روشن بالایی فقط یك درجه تفاوت داشته باشد. میزان عوض شدن رنگ‌ها هرقدر بیشتر باشد، محو شدن رنگ‌ها در هم به آرامی انجام می‌شود و ظاهر معقول‌تری به دیوار می‌‌بخشد.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

اگر اهل اغراق هستید یا دنبال یك اثر هنری خاص، می‌توانید بین دو رنگی كه باید در هم محو شوند تفاوت رنگ زیاد‌تری بگذارید و به جای یك درجه تغییر به دو تا سه درجه تغییر فكر كنید. دیوارهای امبره برای خانه‌هایی با دیوارهای خالی بزرگ مناسب است؛ دیوارهایی كه همه جلوه بخشیدن به خانه را برعهده دارند.

 

با طلایی سلطان خانه باشید

در نگاه طراحان داخلی طلایی رنگ رفاه، وفور، شجاعت و زرق و برق است و جسارت، گرمی و لوكس بودن را می‌رساند. این رنگ قدمتی طولانی و شاهانه دارد و شكوه و عظمت را  القا می کند. برای همین در هر خانه‌ای به‌راحتی و دست باز نمی‌توان از آن استفاده كرد. رنگ طلایی بیشتر در خانه‌هایی استفاده می‌شود كه حداقل‌های لوكس بودن را دارند. تا پیش از این طراحان از رنگ طلایی بیشتر در فضای اتاق‌های پذیرایی استفاده می‌كردند.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

رنگ پرده‌ها یا دیواركوب‌ها و دستگیره‌ها با دقت از رنگ طلایی انتخاب می‌شدند اما حالا زمان آوردن شكوه تجمل در آشپزخانه‌هاست. این روزها اگر به بازار فروش شیرآلات و وسایل جانبی آشپزخانه سر بزنید بین همه محصولات یكسان به رنگ خاصی می‌رسید. یك سینك ظرفشویی طلایی‌رنگ یا یك شیر آب خاص با طراحی و رنگ ویژه؛ رنگ زرد طلایی. باید گفت از این وسایل اصلی نباید صرف‌نظر كرد.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

آنها آمده‌اند كه فضای خانه‌تان را مجلل كنند به‌خصوص اگر در فضای آشپزخانه به تنهایی و به صورت تك‌عنصر استفاده شوند. اگر زمانی هیجان در خون‌تان بالا زد و دنبال نهایت تجمل در آشپزخانه بودید، كافی است روكش درهای كابینت‌ها را هم طلایی كنید. آن وقت می‌توانید چشم‌های‌تان را ببندید و خودتان را به جای پادشاه قصه‌های دور بگذارید.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

بوم نقاشی را روی دیوار بیاورید

ساده‌ترین راه برای مدرن كردن دیوارهای خانه. طراحان داخلی برای طراحی دیوارهای خانه بازیگران سینما یا اهالی هنر بیشتر از این طرح استفاده می‌كنند. دیوارهایی كه كاغذ نشده‌اند اما طرح و نقشی عجیب روی خود دارند؛ طرح‌هایی مانند آبرنگ.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

این روزها دیوارهای آبرنگی فقط در خانه‌هایی دیده می‌شود كه صاحبخانه زیادی اهل هنر باشد. نقش‌های آبرنگی روی دیوار در عین اینكه خانه‌ای شیك و مدرن درست می‌كند فضای خانه را هم بسیار هنری جلوه می‌دهد.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

پس اگر دنبال خانه‌ای با یك اثر هنری خاص هستید اصلا به فکر كاغذدیواری‌های گران‌قیمت نباشید. كافی است روی دیوار سفیدرنگی در خانه دست به كار شوید و با رنگ‌های پایه آب نقش بزنید. برای این کار در یك سطل نیمی آب بریزید و نیمی رنگ دلخواه‌تان را.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

بعد پارچه‌ای را در آن فروببرید و روی دیوار مورد نظرتان به صورت دایره‌ای حركت دهید. پس از آن یك شبانه‌روز باید منتظر باشید تا رنگ آرام خشك و نتیجه كار معلوم شود. بعد از این شاید دل‌تان خواست به جای طرح پیچیده‌ای از رنگ‌های آبی یك طرح واقعی روی دیوار با آنها داشته باشید.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید

 

اینجاست كه دیگر كار سخت‌تر از یك نقاشی ساده می‌شود و شاید لازم باشد از یك هنرمند واقعی برای طرح زدن به دیوارتان كمك بگیرید. مطمئن باشید هرقدر هم هزینه كنید باز هم به پای هزینه‌ای كه برای كاغذدیواری می‌دهید نمی رسد ضمن اینكه با آبرنگ یك خانه خاص دارید و با كاغذدیواری خانه‌ای معمولی بدون هیچ هیجان خاصی.

 

این طرح ها و رنگ ها را به خانه تان بیاورید



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل