امین شجاعی چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

این رنگ بسیار قابل توجه و خاصی است. در خانه‌های ما، همان‌قدر که در فضاهای مربوط به بزرگ‌سالان از این رنگ استفاده می‌شود، در اتاق‌های کودکان و نوزادان نیز بهره گرفته می‌شود.

این رنگ هم‌چنین تداعی‌کننده فضاهای مجلل و معنوی است. پژوهشی که اخیرا صورت گرفته نشان می‌دهد که اکثر مردم رنگ ارغوانی را به عنوان یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های خود برمی‌گزینند.

در این مطلب می‌خواهیم فضاهای جذاب و زیبایی را به شما نشان دهیم که در طراحی آن‌ها از این رنگ و هم‌خانواده‌های این رنگ استفاده شده است.

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

رنگ بنفش

رنگ ارغوانی گرم را معمولا بنفش می‌گویند. حضور قدرتمند رنگ قرمز در این رنگ باعث شده نتیجه‌ای رومانتیک و شیک به دست آید؛ رنگی که این روزها حسابی در طراحی فضاهای داخلی از آن بهره گرفته می‌شود.

نکته جالب: شرکت حمل و نقل فدرال اکسپرس (Federal Express) در لوگوهای شرکت پستی‌اش با نام فدکس (FedEx) از سایه‌ای برجسته از رنگ ارغوانی استفاده می‌کند. این رنگ بیانگر «قول ارغوانی» این شرکت است و به این معناست که به مشتریان این قول داده می‌شود که بسته آن‌ها سر وقت و به‌موقع به دست‌شان می‌رسد. هم‌چنین در لوگوی اصلی آن‌ها از یک رنگ ارغوانی در کنار نارنجی استفاده شده که بیانگر این است که بسته شما در هر حالتی دیده می‌شود و به راحتی گم نمی‌شود.

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

رنگ ارغوانی متمایل به طوسی

دکوراسیون منزل خود را با رنگ طوسی زیبا کنید. این رنگ طوسی که بسیار آرام و لطیف است حس و حالی متعادل و آرامش‌بخش به فضا داده است. این نوع رنگ ارغوانی که مقادیر مشخصی از رنگ طوسی در خود دارد بسیار مناسب فضاهای معاصر است.

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

ارغوانی متمایل به آبی

رنگ آبی ، تجربه ی آرامش در طراحی دکوراسیون داخلی است. بنابراین رنگ‌های ارغوانی که مقادیر مشخصی رنگ آبی در خود دارند دارای کیفیتی باشکوه و باعظمت هستند. با توجه به نورپردازی فضا این رنگ هم شبیه رنگ آبی و هم رنگ ارغوانی می‌شود. از این رنگ در خانه خود استفاده کنید تا اثر شگفت‌انگیز آن را مشاهده کنید.

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

رنگ هلویی

رنگ‌های ارغوانی تیره که مقدار مشخصی رنگ قرمز در خود دارند بسیار گرم و برجسته‌اند. اگر می‌خواهید به بخشی از خانه مدرن خود حس و حالی دنج بدهید، استفاده از این رنگ شیوه‌ای خاص و متفاوت برای انجام این کار است.

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

رنگ‌های ارغوانی، طوسی، و سفید

این رنگ ها ترکیب رنگی فوق‌العاده برجسته و مدرنی را ایجاد می‌کنند و بسیار مناسب خانه‌های شهری هستند. برای ایجاد فضاهای رنگی خاص‌تر و متفاوت‌تر در کنار این سه رنگ از بافت و طرح استفاده کنید.

نکته جالب: غول دنیای کامپیوتر یعنی شرکت یاهو در سال ۲۰۰۸ میلادی رنگ لوگوی خود را از قرمز به ارغوانی تغییر داد.

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

از تنالیته‌ها و سایه‌های مختلف رنگ ارغوانی می‌توان به عنوان رنگ متفاوت فضا استفاده کرد. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، دیوار پشت تلویزیون به رنگ ارغوانی درآمده و تغییر محسوس و مثبتی را در فضا ایجاد کرده است.

نکته جالب: فیلم «باران ارغوانی»، فیلمی در سبک درام و موزیکال به کارگردانی آلبرت مانیولی و نویسندگی مانیولی و ویلیام بلین با بازی پرینس، در سال ۱۹۸۴ به نمایش درآمد. این فیلم بیش از ۸۰ میلیون دلار فروخت و تبدیل به یکی از فیلم‌های کلاسیکِ معروف و جریان‌ساز شد. علاوه بر این، از صفحه موسیقی این فیلم هم حدود ۲۰ میلیون کپی در دنیا فروخته شد.

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

یکی از راحت‌ترین کارها برای ایجاد رنگ در فضا استفاده از پارچه‌هایی با رنگ‌های متفاوت است. در این‌جا، بالشت‌ها و پارچه ارغوانی سریعا توجه شما را به خود جلب می‌کنند.

نکته جالب: فیلم «رنگ ارغوانی» در سال ۱۹۸۵ به نمایش درآمد. این فیلم یک درام آمریکایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ بر پایه رمان رنگ ارغوانی (برنده جایزه پولیتزر) از آلیس واکر نویسنده آمریکایی است. دنی گلوور، دسرتا جکسون، مارگارت اوری، اپرا وینفری، آدولف سسار و رائه داون چونگ در این فیلم ایفای نقش کردند و هم‌چنین ووپی گلدبرگ به عنوان بازیگر معرفی شد.

این فیلم حدود ۱۴۲ میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشت و در ۱۱ بخش نامزد جایزه اسکار شد. نسخه تئاتری فیلم رنگ ارغوانی با همین نام اکنون در تئاتر برادوی تولید شده و در تور سراسری خود به سر می‌برد.

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

در این اتاق غذاخوری یک قالیچه ارغوانی رنگ به فضا حس و حالی شیک داده و در کنار گل‌های روی میز ترکیب رنگی فوق‌العاده دیدنی را خلق کرده است.

نکته جالب: گل بنفشه در یونان باستان یعنی حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پروش داده می‌شده است. یونانیان معتقد بودند که این گل‌ نماد و نشانه‌ای از عشق و باروری است.

 

استفاده از روکش‌هایی به رنگ ارغوانی

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

روکش های ارغوانی به صندلی حس و حالی پادشاهی می‌دهد. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید این صندلی‌ها دارای روکش‌های ارغوانی‌رنگ هستند و به فضا عظمت و شکوه اضافه کرده‌اند.

نکته جالب: رنگ ارغوانی، هم رنگش و هم نامش، در قدیم از رنگی ساخته می‌شد که از پوست یک مار دریایی در مناطق گرم‌سیری به دست می‌آمد. این مار مورکس (murex) یا به زبان لاتین purpura نام داشت. قرن‌ها پیش، ساخت این رنگ هزینه‌بر بود و نیاز به فرایندهای زیادی داشت. به همین دلیل، رنگ ارغوانی نمادی از ثروت، شکوه، و قدرت بود. 

 

دکوراسیون منزل شاهانه با رنگ بنفش

 

به لوسترهای زیبا و خاص فضای موجود در عکس بالا توجه کنید. استفاده از لوسترهای مدرن و شیک راهی بسیار جذاب برای اضافه کردن رنگ ارغوانی (یا هر رنگ دیگر) به فضای زندگی است و چه بهتر از دو لوستر که ترکیب و هماهنگی خوبی در فضا ایجاد کنند استفاده کرد.

نکته جالب: در آمریکا از لغت aubergine (به معنای بادنجان یا بادنجانی) برای توصیف سایه‌ای تیره از رنگ ارغوانی (رنگ بادنجانی) استفاده می‌کنند اما در اروپا این واژه را برای نامیدن یک سبزی با نام بادنجان (میوه بادنجان) به کار می‌برند.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل