نگار محمدی سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰

خواه مشغول چیدن اتاق نشیمن اولین آپارتمان خود باشید و یا خواه در حال بازسازی دوباره اتاق نشیمن، درک ابعاد مبلمان و ارتباط آن با اتاق می‌تواند در خلق فضایی راحت و کاربردی به شما کمک زیادی کند. اولین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که برای ایجاد هماهنگی میان نسبت‌های موجود در اتاق به نسبت‌های مبلمان نیاز دارید.

اگر خرید هوشمندانه‌ای انجام دهید مبلمان کوچک به اندازه مبلمان بزرگ راحت و کارآمد هستند. شاید بهترین قانون در این زمینه این باشد که باید سعی کنید با توجه به توان مالی خود، باکیفیت‌ترین وسایلی که از آن‌ها به طور مداوم استفاده می‌کنید را بخرید و پول خود را در مورد وسایل کم‌مصرف ذخیره کنید.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

1. کاناپه‌های تکی. این کاناپه معاصر زیبا این اتاق نشیمن کوچک را منظم و تمیز نگاه می‌دارد. از کاناپه‌ها استفاده زیادی می‌شود، به همین دلیل سعی کنید کاناپه باکیفیتی بخرید که هم راحت باشد و هم کارایی خوبی در خانه شما داشته باشد. کاناپه‌ها به طور متوسط ۲۱۳ سانتی‌متر طول دارند و عمق آن‌ها ۹۸ سانتی‌متر است. برای آپارتمان‌های کوچک کاناپه‌ای بخرید که ۱۸۳ سانتی‌متر باشد تا بتوانید از فضای باقیمانده استفاده دیگری بکنید.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

این تصویر نشان‌دهنده وسایلی است که به طور معمول در یک اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرند. نیازهای شما متفاوت خواهد بود، اما اصول یکسان است. شما به اتاقی نیاز دارید که بتوانید دور مبلمان آن به راحتی حرکت کنید و هم‌چنین مسیر بدون مانعی به فضاهای نشیمن و خروجی‌های اتاق داشته باشید.

مسیر حرکت باید ۷۷ تا ۹۱ سانتی‌متر عرض داشته باشد. شما می‌توانید میز پذیرایی را در فاصله ۳۰ سانتی‌متری لبه نشیمن‌ها قرار دهید. مبلمان دیگر باید حداقل ۶۱ سانتی‌متر با هم فاصله داشته باشند تا بتوان بین آن‌ها به راحتی حرکت کرد. نکته مهم دیگر قوس گفتگو است. مبلمان را به گونه‌ای در کنار هم قرار دهید که افراد هنگام گفتگو صدای یکدیگر را به راحتی بشنوند.

۲۴۴ سانتی‌متر در این مورد ایده‌آل است؛ اتاق‌های بزرگ‌تر را باید به قسمت‌های مختلف تقسیم کرد.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

2. کاناپه‌های چندبخشی. پسرخاله کاناپه تکی معمولی، کاناپه چندبخشی ال شکل است. کاناپه‌های چندبخشی معمولا فضای بیش‌تری اشغال می‌کنند، اما وقتی به دقت در جایی قرار داده می‌شوند، فضای بسیار دنجی را به وجود می‌آورند. در عکس بالا نگاه کنید که چگونه رنگ غنی این کاناپه چندبخشی فضایی یک‌دست و یکپارچه را ایجاد کرده است.

 

صندلی فلزی مدرنی که در مقابل کاناپه و در گوشه اتاق است برای روزهایی در نظر گرفته شده که تعداد مهمانان کمی زیاد می‌شود. البته کاناپه‌های چندبخشی دارای نشیمن‌های زیادی هستند و از این رو نیازی به مبل‌های دیگر به وجود نمی‌آید.

 

مانند کاناپه‌های تکی، کاناپه‌های چندبخشی هم در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. دو قطعه ۲۱۳ سانتی‌متری در یک کاناپه چندبخشی به فضایی نیاز دارند که ۲۱۳ سانتی‌متر عرض و ۳۰۵ سانتی‌متر طول داشته باشد.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

این کاناپه معاصر که دارای طراحی مینی‌مالیستی است به سمت داخل می‌چرخد و خود یک قوس گفتگو ایجاد می‌کند.

 

کاناپه‌هایی مانند این، فضای بیش‌تری می‌گیرند. این نمونه ۳۳۵ سانتی‌متر طول دارد و به فضایی با عمق ۱۳۷ سانتی‌متر نیاز دارد.

 

صندلی که در مقابل این کاناپه قرار دارد ۱۰۲ سانتی‌متر عرض و ۸۶ سانتی‌متر عمق دارد، در حالی که صندلی عثمانی ۶۶ سانتی‌متر عرض و ۵۱ سانتی‌متر عمق دارد. این اتاق دارای چیدمانی درست با محوریت شومینه است.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

3. کاناپه‌های چندتایی. وقتی فضا و بودجه اجازه می‌دهد، چندین کاناپه می‌تواند پیرامون یک میز پذیرایی بزرگ قرار بگیرند، همان‌طور که در اتاق نشیمن سنتی موجود در عکس بالا این اتفاق افتاده است.

 

توجه کنید که چگونه میز مستطیل بین دو کاناپه قرار گرفته است، در حالی که میز باریک‌ در مقابل کاناپه‌ای قرار گرفته است که روبه‌روی شومینه قرار دارد.

 

اگرچه این اتاق از قانون ۲۴۴ سانتی‌متر قوس گفتگو تخطی کرده است، اما هر کاناپه دارای یک طراحی گروهی منحصر به خود است. سقف کوتاه این فضا صمیمیت ایجاد می‌کند و یک فضای حرکت سخاوتمندانه در اتاق وجود دارد. اتاقی که چنین چیدمانی دارد باید حداقل ۶ متر باشد.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

4. کاناپه‌های دونفره. وقتی به یک نشیمن دونفره نیاز دارید و یا جای کافی برای یک کاناپه تکی ندارید، از کاناپه دونفره استفاده کنید.

 

طول کاناپه‌های دونفره معمولا ۱۵۲ سانتی‌متر است. عمق این نوع کاناپه‌ها بسته به سبک طراحی‌شان متفاوت است، اما معمولا عمقی بین ۹۷ تا ۱۰۲ سانتی‌متر دارند.

 

شما می‌توانید کاناپه دونفره را در کنار یک کاناپه تکی قرار دهید و یا مانند عکس بالا از آن به تنهایی استفاده کنید.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

5. صندلی‌های راحتی. صندلی‌های راحتی معمولا می‌چرخند، حرکت دورانی دارند، و پشتی آن‌ها به عقب برمی‌گردد، به همین دلیل برای استفاده از این نوع صندلی‌ها نیاز به فضایی بزرگ‌تر از معمول دارید.

 

توجه کنید که در اتاق عکس بالا این صندلی راحتی بژ در فاصله‌ای مناسب از دیوار قرار گرفته است و به همین دلیل کارایی لازم را دارد. وقتی شما صندلی عثمانی را در کنار صندلی راحتی قرار می‌دهید، باید فضایی را پیرامون این دو قطعه قرار دهید تا بتوان به راحتی دور این آن‌ها حرکت کرد.

 

ابعاد این نوع صندلی‌ها نیز متفاوت است، اما ۱۶۸ سانتی‌متر فضا از پشتی صندلی تا لبه صندلی عثمانی و ۹۱ تا ۱۰۲ سانتی‌متر عرض در نظر بگیرید.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

6. صندلی‌ها. دو دست صندلی در کنار کاناپه در این اتاق بزرگ قرار گرفته‌اند. توجه کنید که صندلی‌هایی که در پیش زمینه قرار دارند به گونه‌ای چیده شده‌اند تا به خوبی شکل زیبای آن‌ها به چشم بیاید.

 

صندلی‌های روکش‌دار در پس زمینه قرار دارند، زیرا بزرگ‌تر هستند و فضای بیش‌تری را اشغال می‌کنند. برای صندلی‌ها روکش‌دار فضایی حدود ۹۱ تا ۱۰۲ سانتی‌متر عرض و ۱۰۲ تا ۱۱۲ عمق در نظر بگیرید.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

7. چهارپایه‌ها و نیمکت‌ها. وقتی نیاز به وسیله‌ای خاص‌تر یا به طور کلی نیاز به نشیمن‌های اضافه دارید، از چهارپایه‌ها یا نیمکت‌ها در چیدمان خود استفاده کنید.

 

چهارپایه‌ها ۴۱ تا ۵۱ سانتی‌متر مربع هستند؛ نیمکت‌ها حدود ۳۶ تا ۴۶ سانتی‌متر عمق و ۹۱ تا ۱۵۲ سانتی‌متر طول دارند. در این اتاق نشیمن، دو چهارپایه زیبا این فضای تلفیقی را کامل کرده‌اند.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

8. میزهای پذیرایی. میزهای پذیرایی معمولا نقاط کانونی فضا هستند، زیرا در اکثر اوقات در مرکز اتاق قرار می‌گیرند. نه تنها این میزها باید ظاهری زیبا داشته باشند، بلکه باید کاربردی نیز باشند.

 

میزهای گرد یا بیضی‌شکل را راحت‌تر می‌توان جابه‌جا کرد، اما میزهای مربع و مستطیل‌شکل به فضای بیش‌تری نیاز دارند. همان‌طور که اشاره شد، شما می‌توانید این میزها را تا فاصله ۳۰ سانتی‌متری از نشیمن‌ها قرار دهید.

 

آن‌ها را حداکثر در فاصله ۴۶ تا ۵۱ سانتی‌متری از صندلی‌ها و کاناپه‌ها قرار دهید تا افراد بتوانند به راحتی به خوراکی‌های روی میز پذیرایی دسترسی داشته باشند.

 

در فضاهای کوچک از میزهای پذیرایی با ۱۰۷ سانتی‌متر طول و در فضاهای بزرگ از میزهای پذیرایی با ۱۶۸ تا ۱۸۳ سانتی‌متر طول استفاده کنید.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

9. تلویزیون‌ها. اتاق‌های نشیمن معمولا فقط برای پذیرایی از مهمانان طراحی می‌شوند، اما برخی از خانه‌ها فقط یک اتاق نشیمن دارند و باید تلویزیون نیز در این فضا قرار داده شود. از آن‌جایی که تلویزیون‌ها دارای ابعاد بسیار زیادی هستند، چیدن مبلمان کنار آن‌ها به نوع تلویزیون و کاربرد آن بستگی دارد.

 

با توجه به این‌که این روزها تلویزیون‌ها معمولا ۴۲ تا ۵۰ اینچ هستند، شما باید مبلمان خود را در فاصله ۳ متری از آن‌ها قرار دهید. به ارتفاع تلویزیون‌ها نیز دقت کنید. میز تلویزیونی باید دارای ارتفاعی بین ۳۸ تا ۵۱ سانتی‌متر باشد.

 

این روزها نصب تلویزیون در بالای شومینه، مانند عکس بالا، بسیار رایج شده است. در این مورد، تلویزیون باید ۱۲۲ تا ۱۵۲ سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشد تا شما هنگام تماشای تلویزیون کمی سر خود را به بالا بگیرید.

 

بهتر است تلویزیون‌ها در مسیرهای حرکت در اتاق قرار نداشته باشند تا کسی مزاحم تماشای تلویزیون نشود.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

10. میزهای کاناپه. از میزهای کاناپه می‌توان در فضای بزرگ استفاده کرد که این مسئله در اتاق بالا اتفاق افتاده است. اکثر میزهای کاناپه ۳۶ تا ۵۱ سانتی‌متر عمق و ۱۵۲ تا ۱۸۳ سانتی‌متر طول دارند.

 

این میزهای بهترین محل برای قرار دادن آباژورها هستند. اما توجه داشته باشید که سیم‌های این آباژورها را باید به نحوی پنهان کنید تا فضای شما زشت نشود.

 

همان‌طور که می‌بینید این فضا دارای دو گروه نشیمن با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف است و چیدمان مبلمان کاملا هوشمندانه انجام شده است.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

11. چراغ‌های پایه‌دار. از چراغ‌های پایه‌دار غافل نشوید. یک یا دو چراغ پایه‌دار می‌تواند فضا را به طور یکنواخت روشن کند. این چراغ‌ها در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و شما باید نوعی از آن‌ها را انتخاب کنید که با چیدمان کلی فضا هماهنگ باشند.

 

فضایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید که ۲۵ تا ۳۱ سانتی‌متر قطر و ۱۳۷ تا ۲۱۳ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

12. میزهای کناری. وقتی نوبت به انتخاب میزهای کناری می‌رسد، ابعاد و سطوح مختلف را با هم ترکیب کنید. این اتاق به دلیل داشتن میزهای شیشه‌ای و فلزی جذابیت خاصی دارد. میزهای مربع و مستطیل‌شکل فضایی حدود ۵۱ تا ۷۶ سانتی‌متر را در هر جهت را اشغال می‌کنند.

 

اگر می‌خواهید روی آن‌ها آباژور قرار دهید، نوعی از آن‌ها را انتخاب کنید که ارتفاع و استحکام کافی را داشته باشند.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 

13. پیانوها. اگرچه استفاده از پیانو نسبت به گذشته رونق کم‌تری دارند، اما هیچ چیز مانند یک پیانوی آکوستیک نمی‌تواند یک اتاق نشیمن را کامل کند. البته می‌توانید نوع دیجیتال آن را نیز خریداری کنید.

 

اگر دوست دارید که مهمانان در مهمانی سرگرم شوند پیانو انتخاب ایده‌آلی است. کوچک‌ترین پیانوهای آکوستیک ۱۵۲ سانتی‌متر عرض و ۱۵۲ سانتی‌متر طول دارند.

 

نوع بزرگ‌تر آن‌ها ۱۸۳ سانتی‌متر طول دارد. یک نیمکت که ۵۱ سانتی‌متر عرض و ۱۰۷ سانتی‌متر طول دارد را نیز جلوی پیانو قرار دهید. طبق این ابعاد بهتر است فضایی با ۲۱۳ سانتی‌متر عرض و ۳۰۵ سانتی‌متر طول برای قرار دادن پیانو در نظر بگیرید.

 

14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

 



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل