سعیده حقیق جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵

اگرچه همه ما دارای دید وسیعی در مورد طراحی خانه و توجه به جزئیات نیستیم، اما می‌توانیم خانه خود را طبق سلایق و چیزهایی كه دوست داریم طراحی كنیم. در برخی از شیوه‌ها، طراحی داخلی به عنوان فعالیتی با یك فرمول مشخص كه دارای مراحل مختلف است در نظر گرفته می‌شود. در این شیوه شما آجرهای طراحی را یكی یكی روی هم می‌چینید تا در نهایت به طراحی داخلی خاص و مخصوص به خود برسید.
 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشند

 

از سویی دیگر، طراحی داخلی را به عنوان یك هنر شناخته می‌شود كه در آن شما با داشتن قوه‌ای ذاتی و استعدادی ویژه بدون پیروی از قانون یا فرمولی مشخص خانه خود را طراحی می‌كنید. شاید شما استعداد هنری نداشته باشید اما می‌توانید آن را پروش دهید.

خب، این كار چگونه باید انجام شود؟‌ وقتی نوبت به طراحی داخلی و چینش اجزای آن می‌رسد صحبت از اصولی بنیادین می‌شود. در این مطلب ما 10 مرحله را در طراحی داخلی خانه به شما معرفی می‌كنیم، كه با پیروی از آن‌ها می‌توانید فضایی آرام و كاربردی را طراحی كنید كه فضای زندگی شما را از حالت یك چهار دیواری ساده تبدیل به خانه‌ای تمام و كمال شود.
 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

1) چیدمان كاربردی

فرایند طراحی داخلی باید به چینش كاربردی یك فضا آغاز شود. برای شروع، ما به شما پیشنهاد می‌كنیم سری به وب‌سایت‌های حوزه معماری و طراحی داخلی بزنید كه در آن‌ها به صورت آنلاین می‌توانید از ابزارهای پیشنهادی سایت بهره برده و فضای خود را بچینید. در این برنامه‌ها شما می‌توانید اندازه‌های فضا و اندازه‌های مبلمان را وارد كرده و در یك فضای مجازی چیدمان كلی خانه خود را ببینید. در این برنامه‌ها شما می‌توانید جای وسایل مختلف را تغییر دهید تا در نهایت به چیدمان ایده‌آل خود برسید.

معمولا ما اشتباهات خود را در چیدمان خانه پس از یك فعالیت بدنی دشوار متوجه می‌شویم، پس خیلی خوب است كه ابتدا فضای خود را به صورت مجازی طراحی كنید تا مجبور نباشید دائما مبلمان را در اتاق جابه‌جا كنید و پس از هر بار اشتباه مجبور به تغییر چیدمان شوید.

كارایی خانه شما خیلی به سبك زندگی شخصی شما بستگی دارد. اگر وسیله زیادی در خانه شما وجود ندارد، می‌توانید هزینه زیادی را بابت مبلمان و طراحی كلی خانه خود انجام دهید، اما اگر خانواده شلوغی هستید بهتر است فضای كلی خانه را باز طراحی كنید تا افراد به راحتی در آن حركت كنند. هم‌چنین از استفاده از اشیای تزئینی در خانه‌های شلوغ بپرهیزید. ابتدا نیازهای شخصی خود را در نظر بگیرید سپس نرم‌افزار طراحی متناسب با نیازهای خود را انتخاب كنید تا در نهایت بتوانید به چیدمانی درست و مناسب برسید.

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

2) از هزینه كردن برای نشیمن‌ها نترسید

اكثرا طراحان به شما می‌گویند اگر فقط برای یك وسیله می‌خواهید پول زیادی خرج كنید، بهتر است این وسیله كاناپه خانه شما باشد. انتخاب نشیمن درست برای یك اتاق كار دشوار و پرفشاری است. چه رنگی را انتخاب می‌كنید؟ چه نوع پارچه‌ای؟ چه اندازه‌ای؟ چقدر باید هزینه كنید؟‌ كاناپه باكیفیت چه نوع كاناپه‌ای است؟ برای انتخاب كاناپه بهتر است سری به سایت‌های طراحی داخلی بزنید، در همه آن‌ها مطالبی در مورد انتخاب كاناپه مناسب وجود دارد.

بازدید از شوروم‌های مختلف طراحی نیز به شما در انتخاب و تحقیق برای خریدن گزینه‌های مختلف موجود بازار كمك زیادی می‌كند و باعث می‌شود شما بتوانید كاناپه‌ای متناسب با سلیقه خودتان خریداری كنید. اما پیش از خریدن كاناپه، فضای اتاق خود را به دقت اندازه‌گیری كنید. خیلی بد و دردناك است كه عاشق یك كاناپه شوید و بعد بفهمید كه برای فضای شما بیش از حد بزرگ است.

پیشنهاد ما به شما در این زمینه این است كه به مرور انتخاب‌های خود را محدود كنید و سپس كاناپه‌ای را انتخاب كنید كه از همه باكیفیت‌تر است. كاناپه باكیفیت برای سال‌های زیادی در خانه شما می ‌درخشد و یك سرمایه‌گذاری درازمدت به حساب می‌آید، به همین دلیل بهترین كاناپه‌ای را كه توان مالی شما اجازه می‌دهد بخرید. البته یادتان نرود كه در انتخاب كاناپه پارچه آن هم بسیار مهم است، به همین دلیل پارچه‌ای را انتخاب كنید كه مطمئن هستید هیچ‌گاه از آن خسته نمی‌شوید. چه كسی دوست دارد كاناپه‌ای داشته باشد كه گل‌دار و رنگی است اما با دیگر اجزای فضا هماهنگی ندارد؟

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

3) اشیای تزئینی

اضافه كردن اشیای تزئینی به فضاهای بیكار و بی‌استفاده واقعا جذاب و لذت‌بخش است. چرا باید چیزی را بخرم كه هیچ كاربردی ندارد؟ پاسخ ساده است؛ زیرا اشیای تزئینی سبك فضای شما را بهبود می‌بخشند و باعث جذا‌ب‌تر و زیباتر شدن طراحی داخلی خانه شما می‌شوند.

داشتن سلیقه خوب و شناخت درست از زیبایی‌شنایی فضای خانه چیزی نیست كه به سرعت به آن دست یابید، بلكه باید از طریق آزمون و خطا نحوه درست قرارگیری اشیای تزئینی را در كنار هم بیاموزید و بفهمید كه چه نوع چیدمانی مناسب فضای خانه شما است. اكثرا طراحان داخلی توصیه می‌كنند كه اگر به وسیله خاصی دل بستید، حتما آن را بخرید، چراكه اگر به چیزی علاقه داشته باشید بالاخره جای مناسبی در فضا برای آن پیدا می‌كنید. این مسئله برای افرادی كارایی دارد كه دارای دانش طراحی فصلی هستند نه برای كسانی كه تازه‌واردند و خیلی در طراحی خانه جسارت ندارند.

اگر در مورد چیدمان اشیای تزئینی شك و تردید دارید، توصیه می‌كنیم مجلات دكوراسیون داخلی را ورق بزنید و به شوروم‌های طراحی داخلی بروید. خوب دقت كنید و ببینید كه در شوروم‌ها اشیای تزئینی چگونه در كنار هم قرار گرفته‌اند؛ اگر خوب دقت كنید متوجه می‌شوید اشیای تزئینی به صورت گروهی در كنار هم چیده شده‌اند و از هیچ كدام از آن‌ها به تنهایی استفاده نشده است. مهم‌تر از همه چیز: چیزی را بخرید كه از آن خوشتان می‌آید و با شخصیت شما سازگار است.

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

4)كمی سبزی به فضا اضافه كنید.

معمولا به گل ها و گیاهان بعد از فرایند طراحی فكر می‌شود. این كار كاملا اشتباه است. شما باید به فضای خود به عنوان یك كل فكر كنید و هنگام طراحی آن به همه اجزا فكر كنید. در فرایند طراحی دقت كنید ببینید آیا می‌توانید از گیاهان و گل‌ها استفاده كنید؟

همان لحظه‌ای كه یك گلدان زیبا و جذاب به فضای خود اضافه می‌كنید تغییر بسیار مثبتی در ماهیت طراحی شما ایجاد می‌شود. به سرعت فضای شما حس و حال شاداب و سرزنده پیدا می‌كند و به نظر می‌رسد كه تمام اجزا به درستی در كنار هم قرار گرفته‌اند.

معمولا پیشنهاد می‌شود كه از گیاهانی استفاده كنید كه باعث زیباتر و درخشان‌تر شدن فضای زندگی شما می‌شوند و هوا را نیز تمیز می‌كنند. البته بسیار خوب است كه از گیاهان خانگی استفاده كنید كه نگهداری از آن راحت باشد. وقتی یك عنصر سبز، از یك گلدان ساده گرفته تا یك گلدان بزرگ و زیبا، را به فضای داخلی خانه خود اضافه می‌كنید طراحی شما یك درجه ارتقا می‌یابد و این مسئله بسیار خوشحال‌كننده و روحیه‌بخش است.

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

5) لایه‌های مختلف به فضا اضافه كنید.

ایجاد لایه‌های مختلف در یك اتاق باعث ایجاد گرمای بصری و راحتی در فضا می‌شود. به اتاق موجود در عكس زیر توجه كنید. یك موكت نرم و پرزدار كل فضا را پوشش داده است و یك لایه در فضا ایجاد كرده است، در كنار این عنصر بالشتك‌ها و كوسن‌ها لایه‌های دیگر را به تخت‌خواب و مبل‌ها اضافه كرده‌اند؛ هم‌چنین پرده‌ها به پنجره‌ها و پتو به تخت‌خواب لایه اضافه كرده است و ....

تمام این عناصر به یك فضای دنج شكل داده‌اند كه در نهایت به رسیدن به یك طراحی خوب و زیبا كمك می‌كند. همزمان كه لایه‌های مختلفی كه می‌خواهید به طراحی خود اضافه كنید را در نظر می‌گیرید به انتخاب بافت‌ها و پارچه‌های متنوع مانند كوسن‌های مخملی، پرده‌های ابریشمی، پتوهای موهری، و موكت یا فرش های نرم و پرزدار نیز فكر كنید.

تمامی این منسوجات مختلف فضا را زیباتر و جذاب‌تر می‌كنند. اضافه كردن لایه‌های مختلف به فضا بیش از آن چیزی كه فكر می‌كنید در طراحی نهایی شما تاثیر مثبت می‌گذارد.

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

6) در طراحی خود از رنگ سیاه استفاده كنید.

این یك حقه معروف است. فرقی نمی‌كند كه سلیقه ما در طراحی چیست، مثلا مزرعه‌ای یا مینیمالیستی، هر طراحی داخلی باید در خود دارای مقادیر اندكی از رنگ سیاه باشد.

دلیل این امر چیست؟‌ هیچ رنگی مانند رنگ سیاه نمی‌تواند به یك فضا عمق، شخصیت، و تمركز اضافه كند. این كار می‌تواند به سادگی اضافه كردن یك چارچوب چوبی سیاه‌ رنگ، یا یك پرده با طرح‌های چاپی سیاه‌ رنگ، و یا كوسن‌هایی با طرح‌های راه‌راه سیاه رنگ باشد. مهم نیست كه رنگ سیاه را در كجای خانه خود استفاده می‌كنید، چیزی كه اهمیت دارد استفاده از رنگ سیاه است.

برخی از طراحان معتقدند به جای رنگ سیاه می‌توان از رنگ‌های تیره دیگر نیز استفاده كرد و همان تاثیر را در فضا ایجاد كرد، اما پیشنهاد ما این است كه یك بار از رنگ سیاه استفاده كنید تا تاثیر خارق‌العاده آن را متوجه شوید.

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

7) مجموعه‌های تزئینی ایجاد كنید.

همانطور كه در بالا اشاره شد، اشیای تزئینی یك فضا خالی و بی‌روح را تبدیل به فضایی زیبا و خاص می‌كنند. نه تنها می‌توانید اشیای تزئینی را وارد طراحی داخلی خانه خود كنید، بلكه می‌توانید این اشیا را به صورت یك مجموعه در كنار هم استفاده كنید.

در طراحی خانه، یك مجموعه تزئینی مجموعه‌ای از اشیا یا مبلمان است. شما می‌توانید از كنار هم قرار دادن آثار هنری روی یك دیوار، چند شی زیبا و تزئینی بر روی یك میز، و یا چند صندلی خاص در كنار پنجره به منظور خلق فضایی دنج و جمعی یك مجموعه تزئینی در فضا خانه خود ایجاد كنید. با چینش اشیای مختلف به این شكل، شما فضایی در خانه خود ایجاد می‌كنید كه توجه افراد به آن‌ها جلب می‌شود و مدتی را برای كشف جزئیات آن سپری می‌كنند.

سعی كنید اشیای مورد علاقه خود را بر روی یك میز پذیرایی بچینید یا چند شمع‌دان تزئینی زیبا را بر روی میز غذاخوری قرار دهید. با هر وسیله تزئینی می‌توانید این كار را انجام دهید و محل چیدن آن‌ها كاملا به سلیقه شما بستگی دارد. اگر این ایده برای شما نوظهور است، سعی كنید از اشیای كم‌تر مثلا سه شی خاص استفاده كنید و آن را در یك فضای خاص در كنار هم بچینید. یادتان باشد كه این اشیا باید دارای رنگ، بافت، و تم مشتركی باشند.

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

8) فضا را مال خود كنید.

این مرحله بسیار لذت‌بخش است و جایی است كه باید در آن شخصیت خود را به نمایش بگذارید. هیچ چیز بدتر از خانه‌ای نیست كه در آن نشانه‌ای از سفرها، اشیای مورد علاقه، سلایق، و تفریحات ساكنان آن وجود نداشته باشد.

اگر شما به رنگ علاقه دارید، سعی كنید راه‌هایی را پیدا كنید كه با استفاده از كوسن‌ها و كاغذ دیواری جداشدنی به فضای خود رنگ اضافه كنید. اگر شما به كشورهای مختلف جهان سفر كرده‌اید، عكس‌هایی كه گرفته‌اید یا وسایلی كه از این سفرها با خود به همراه آورده‌اید را به نمایش بگذارید. اگر به زرافه علاقه دارید چند برچسب چاپی با طرح زرافه را به چهارپایه‌ها یا دیوارها اضافه كنید.

سعی كنید فضای زندگی خود را به گونه‌ای طراحی كنید كه با شما حرف بزند. در این مرحله است كه شما می‌توانید از طراحی خانه خود لذت ببرید و آن‌چه كه هستید را به نمایش بگذارید.

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

9) از عناصر كلاسیك استفاده كنید.

خواه یك دانشجوی بی‌پول هستید كه قصد دارید اولین فضای زندگی خود را طراحی كنید و خواه می‌خواهید خانه رویایی خود را طراحی كنید، بهترین كار این است كه بزرگ‌ترین (و شاید گران‌قیمت‌ترین) وسیله خانه خود را به سبك كلاسیك انتخاب كنید.

اشیای كلاسیك به این دلیل كلاسیك هستند كه هیچ‌گاه از مد نمی‌افتند. چرا 5000 دلار هزینه كاناپه‌ای با ظاهری بسیار معاصر كنیم كه پنج سال دیگر از مد می‌افتد؟ بهتر است طرح‌های مدرن را با استفاده از اشیای كوچك به فضای زندگی خود تزریق كنید، و مبلمان اصلی خود را ساده، راحت، و كلاسیك انتخاب كنید.

به میز غذاخوری موجود در عكس زیر توجه كنید. صندلی‌های غذاخوری سیاه رنگ كلاسیك هستند و با هر طراحی‌ای هماهنگی دارند؛ ظاهر آن‌ها با استفاده از پارچه‌های پلنگی به‌روز شده است كه به راحتی می‌توان آن‌ها را عوض كرد، در حالی كه فرم صندلی‌ها هرگز از مد نمی‌افتد و پرداخت مبلغ زیاد برای آن‌ها كاری عقلانی و آینده‌نگرانه است.

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

10) از اتاق طراحی‌شده یك عكس بگیرید و بعد آن را تغییر دهید.

این مرحله یكی از مهم‌ترین مراحل طراحی داخلی خانه است. عكس‌ها معمولا از هزاران جمله گویاتر هستند. كمی عقب بایستید و یك عكس از فضایی كه طراحی كرده‌اید بگیرید. این كار باعث می‌شود تا فضای خود را از یك زاویه جدیدتر ببینید. عكس از فضای زندگی شما این امكان را فراهم می‌كند كه آن را برای اولین بار از زاویه دید یك غریبه نگاه كنید.

در این مرحله ناگهان متوجه می‌شوید كه یكی از قاب عكس‌ها در ارتفاع زیادی نصب شده است و باید جایش تغییر كند، یا از اشیای كوچك بیش از حد استفاده كرده‌اید و این امر باعث شلوغ شدن خانه شده است، و یا كوسن‌ها با كلیت فضا هماهنگی ندارند و باید عوض شوند.

از زوایای مختلف عكس‌ها زیادی از اتاق بگیرید تا بتوانید از نقاط مختلف به نتیجه كار خود نگاه كنید و در نهایت با تغییراتی كه ایجاد می‌كنید به فضایی برسید كه از هر نظر كامل است.

 

10 درس طراحی داخلی كه همه باید از آن‌ها آگاه باشن

 

این مطلب تمام راز و رمز موجود در طراحی داخلی را پوشش نمی‌دهد (این طراحان داخلی هستند كه از تمام راز و رمز طراحی داخلی آگاهی دارند)، اما به شما مسیری درست برای رسیدن به نتیجه‌ای دلخواه را نشان می‌دهد؛ نتیجه‌ای كه یك فضای كاربردی است و نمایان‌گر سلایق و شخصیت شما است.

همه می‌توانند از این نكات استفاده كنند: چیدمان درست فضا، هزینه كردن برای یك كاناپه باكیفیت، چیدمان اشیای تزئینی در قالب یك مجموعه به هم پیوسته، ایجاد لایه در فضا، اضافه كردن گل و گیاه، استفاده از رنگ سیاه، استفاده از عناصر كلاسیك، عكس گرفتن از فضا و تغییر آن، و از همه مهم‌تر مال خود كردن فضا.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل