عادل مسعودی يكشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

خرده‌ریزهای دورریختنی در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، وسایلی كه نه كسی دلش می‌آید آنها را دور بریزد و نه آن‌قدر ارزش دارند كه حتی جایی در انباری برای‌شان دست و پا کرد.

آبپاش‌های رنگ و رو رفته قدیمی كه جای‌شان را به تازه‌واردها داده‌اند، ظروف ذخیره چای یا ماكارونی كه در آشپزخانه فقط جاگیر هستند و نامتعارف و سبدهایی كه دل صاحب‌شان را زده‌اند و مدت‌هاست دیگر از كابینت‌ها بیرون نمی‌آیند.

با یك ایده ساده می‌توان هم این خرده‌ریزهای به درد نخور را دوباره به كار گرفت و هم از دست شلوغی كابینت‌ها و انباری خلاص شد. راهش ساده است. توی هر چیزی كه فكر كردید مزاحم است، گل بكارید. اصلا هم نگران نباشید. این روزها هر كار عجیبی شدنی است.
 

چكمه‌ها هم سبز می‌شوند


چكمه‌های خالی بدون گل كه این روزها یكی از اسباب دكوراسیون داخلی خانه‌ها شده‌اند، چه برسد به چكمه‌هایی كه به جای گلدان استفاده می‌شوند و در بالكن و حیاط یا حتی در آپارتمان‌ها به كار می‌روند. چكمه‌های باغبانی با طرح و رنگ‌های مختلف‌شان می‌توانند گلدان‌های متفاوتی برای گل‌های شما باشند به‌خصوص اینكه این گلدان‌های خاص مناسب همه جور گلی هستند؛ البته بیشتر به درد گل‌هایی با شاخه‌ها یا ریشه‌های بلند می‌خورند.

گل‌های شاخه كوتاه زیاد داخل چكمه‌ها به چشم نمی‌آیند فقط كافی است یك جفت این چكمه‌ها را تهیه و انتهای آن را با وسیله نوك‌تیزی مانند مته و. . . چند بار سوراخ كنید تا جریان آب باقیمانده گل خارج شود. بهتر است اول كار داخل چكمه مقداری شن یا ماسه بریزید این‌طوری هم چكمه سنگین می‌شود و در باد و توفان معلق نمی‌شود و هم اینكه راه برای بیرون رفتن آب اضافی باز می‌شود.

جاشكری یا سس‌خوری، فرقی ندارد. وسایلی كه این روزها كمتر در خانه مورد استفاده می‌گیرند. مگر در مواقعی که مهمان‌های رسمی و خاصی در راه باشند. وگرنه خانواده كه دور هم جمع باشند به سبك و سیاقی راحت شكر و سس را سر سفره‌ها می‌آورند.
 

چكمه‌ها هم سبز می‌شوند


اگر روزی احساس كردید از این دو وسیله با شكل قایقی‌شان خسته شده‌اید لطفا آنها را با ترفندی كه دیگران نفهمند نشكنید. بیایید از آنها گلدان‌هایی مینیاتوری درست كنید. فقط یادتان باشد هر گلی را در این گلدان‌های خاص نمی‌توانید بكارید چراكه عمق كمی دارند و به درد گل‌هایی با ریشه‌های بسیار كوتاه می‌گردند. مناسب‌ترین گل‌ها برای این گلدان‌ها، گل‌های آبدار و گوشتی مانند گونه‌های مختلف آلوئه‌ورا، شمشیری‌ها، كراسولا و هاورتیاست.

از این به بعد ماهیتابه‌های تفلون ریز و درشتی كه دیگر لایه تفلون‌شان را از دست داده‌اند، كنار نگذارید. با تابه‌های چدنی دسته سوخته هم كمی مهربان‌تر باشید. شاید این لوازم به ظاهر منفور خانه كه راه خلاصی برای‌شان ندارید، روزی برای گل‌های دوست‌داشتنی‌تان به درد بخورند. شما می‌توانید از ماهیتابه‌های قدیمی و رنگ و رو رفته خانه یك گلدان زیبا بسازید. این وسط قالب‌های كیك صبحانه حتی از تابه‌ها هم بهتر هستند.
 

چكمه‌ها هم سبز می‌شوند


برای اینكه در مقایسه با تابه‌ها كه عمق كمی دارند، مرتفع‌تر بوده و به درد گل‌های علفی یا آبشاری می‌خورند. تنها كار لازم ایجاد چند روزنه كوچك به وسیله دستگاه دریل در كف آنهاست. برای اینكه ظاهر قالب كیك یا تابه‌تان كمی قدیمی‌تر و شبیه به گلدان‌های حلبی روستایی‌ها شود، فقط كافی است مدتی آنها را در فضای بیرون بگذارید. در مدت كوتاهی نم هوا و خاك كار خودش را می‌كند.

استفاده از وسایل باغبانی برای تبدیل شدن به گلدان مد تازه این روزهاست به‌خصوص برای آنهایی كه گلدان‌ها را در بالكن‌ها ردیف می‌كنند یا حیاطی با انواع و اقسام گل‌های چیده شده روی نرده‌ها و پله‌ها دارند، یك آبپاش ساده و رنگی برای جا دادن گل‌ها می‌تواند ایده خوبی باشد. می‌توان برای زیباتر كردن فضای حیاط یا بالكن انواع و اقسام این آبپاش‌ها در اندازه‌های مختلف و رنگ‌های متفاوت را تهیه كرد و ردیف كنار هم قرار داد.
 

چكمه‌ها هم سبز می‌شوند


آبپاش‌ها این روزها بهترین گلدان برای گل‌های شمعدانی هستند؛ البته بنفشه و پامچال هم داخل آبپاش بد نیستند فقط باید حتما حواس‌تان به شیار ته آبپاش باشد وگرنه خیلی زود گل‌ها از فرط آب اضافی ته گلدان آبپاشی از بین می‌روند.

از این به بعد تفاله‌گیرهای خانه را دور نریزید. این تفاله‌گیرها و آبكش‌های كوچك می‌توانند بهترین و البته یكی از خاص‌ترین گلدان‌های دنیا باشند. تفاله‌گیرها به خاطر حجم زیاد سوراخ‌های یك‌دست برای تبدیل شدن به یگ گلدان سالم، مناسب هستند فقط باید قبل از ریختن خاك داخل آنها مقداری خزه اسفاگنوم بریزید.
 

چكمه‌ها هم سبز می‌شوند


این خزه‌ها كه ظاهری شبیه خاك دارند، باعث جذب آب بیشتر برای گیاهانی كه باید در بستر شن یا ماسه قرار بگیرند، می‌شوند. این خزه‌ها اگر ته آبكش ریخته نشوند خاك گلدان از سوراخ‌ها بیرون می‌ریزد یا با هر بار آب دادن گل‌ها كلا همه شان شسته می‌شود. گلدان‌های آبكشی را می‌توان برای تزئین كناره‌های پنجره آشپزخانه استفاده كرد. گلدانی خاص و مفید!

شاید همه ما در خانه‌های‌مان حداقل یكی از این قوری‌ها را داشته باشیم؛ یادگارهایی از دوران مادربزرگ‌ها با ترك‌های چسبانده شده كه هنوز رد چسب و جای شكستگی روی‌شان به خوبی پیداست؛ قوری‌هایی با گل‌های رز قدیمی یا طرح گل گندمی و حتی ناصرالدین شاهی.
 

چكمه‌ها هم سبز می‌شوند


حتی اگر این یادگارها را نداشته باشیم حداقل یك قوری بدون در كه داریم. از آنهایی كه درش یك روز ناغافل شكسته و حالا نمی‌دانیم با خودش كه زمانی علاقه زیادی به آن داشتیم، چه كنیم. راه‌حل ساده است؛ قوری‌های دوست‌داشتنی از كارافتاده‌تان را گلدان كنید. این گلدان‌های عجیب كه این روزها طرفداران زیادی هم دارند به درد گل‌هایی با برگ‌هایی ظریف و ریز می‌خورند؛ مانند گل‌های پرسیاوشان مویی و سرخس‌ها.

قدیم‌ترها خیلی‌ها از ظرف‌های خالی شیرخشك برای ریختن خرده‌ریزهای آشپزخانه استفاده می‌كردند. خیلی‌ها هم این ظرف‌های دوست‌داشتنی را برای جا دادن غلات و بنشن‌شان به كار می‌بردند. در شهرهای شمالی هم از این قوطی‌های شیرخشك به عنوان گلدان استفاده می‌كردند. برای اینكه آن زمان هم شیرخشك كالای لوكسی به حساب می‌آمد و داشتن ظرفش نوعی افتخار بود و هم اینكه ظرف‌های ذخیره‌سازی آشپزخانه مانند امروز این‌قدر زیاد و متنوع نبود.
 

چكمه‌ها هم سبز می‌شوند


این روزها دوباره ظرف‌های شیرخشك با اینكه دیگر كالای لوكسی نیستند به خانه‌ها آمده‌اند؛ آن هم به عنوان گلدان. باقی ظرف‌های خواروبار و بنشن خانه‌ها هم این تغییر كاربری را دارند؛ تبدیل شدن به گلدان! (جای آرد، قوطی‌های چینی یا فلزی قند و شكر و چای.) اینها همه اگر روزی دل‌تان را زد، بهترین گزینه‌ها برای جادادن گل‌های خانه هستند به‌خصوص اگر از فلز یك‌دست باشند و با نوشته‌های خاص آرد و شكر؛ آن وقت جان می‌دهند برای تزئین یك آشپزخانه متفاوت.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل