سعیده حقیق شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

امروزه پوکی استخوان یکی از مشکلات اصلی در ایجاد ناتوانی و شکستگی است، و هزینه های ناشی از  این اختلال سالانه بخش وسیعی از بودجه سلامت را به خود اختصاص می دهد. شیوع پوکی استخوان در خانم ها بیشتر از آقایان است.

پوکی استخوان عارضه ای است که با بالا رفتن سن بروز می کند، در نتیجه استحکام استخوانی کاهش می یابد و مقاومت استخوان کم می شود و در نتیجه استخوان ها شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد.

این شکستگی ها به طور عمده در نواحی مختلف مانند: گردن، استخوان ران، مهره های ستون فقرات و استخوان های مچ دست دیده می شود. رژیم غذایی و کمبود املاح و ویتامین هایی که در ساختار استخوان نقش دارند، نقش بسزایی در پوکی استخوان دارد. به طور کلی مهم ترین املاحی که در استخوان سازی شرکت می کنند عبارتند از: کلسیم، ویتامین D، زینک، منیزیم و ...

حرف از استحکام استخوان‌ها که می‌آید خیلی‌ها به یاد کلسیم می‌افتند. اسم کلسیم هم که می‌آید شیر و ماست و پنیر و غیره به ذهن می‌رسد.

درست است که کلسیم برای تقویت و استحکام استخوان‌ها لازم است اما باید بدانید برای داشتن اسکلت قوی‌تر به ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری هم نیاز دارید مثل ویتامینD، منیزیم و روی. با ما باشید تا با این ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بیشتر آشنا شوید.
 

ویتامین ها و مواد معدنی دوستدار استخوان ها

نقش کلسیم در ساختار استخوان امری ثابت شده و بدیهی است، و حدود 99% کلسیم دربافت های سخت استخوان ها و دندان ها به کار رفته است. اصلی ترین منبع غذایی کلسیم لبنیات هستند. بعد از لبنیات، میزان کلسیم در مغزها و به ویژه کنجد بیشتر است.


ویتامین D و افزایش جذب کلسیم
 
این ویتامین بر جذب گوارشی کلسیم تاثیر می گذارد و به همین دلیل نقش بسزایی در حفظ استخوان ها دارد و کمبود آن منجر به پوکی استخوان و نرمی استخوان می شود. این ویتامین از تابش اشعه خورشید به پوست نیز ساخته می شود.
 
متاسفانه منابع غذایی ویتامین D بسیار کم هستند به همین علت شیوع ویتامین D در ایران بسیار بالاست. از این رو دریافت ویتامین D به صورت مکمل اهمیت فراوانی دارد.

منیزیم و سلامت استخوان ها
 
منیزیم یکی از عناصر اساسی بدن به حساب می آید به طوری که در بیش از 300  واکنش متابولیکی در بدن نقش دارد. منیزیم در تشکیل کریستال های استخوانی نقش دارد به همین دلیل کمبود آن منجر به کاهش تراکم استخوانی می شود.
 
حدود 60% منیزیم بدن در استخوان ها وجود دارد. منیزیم در بسیاری از منابع غذایی از جمله لبنیات، غلات، گوشت، و سبزیجات وجود دارد.


زینک و افزایش سوخت و ساز در استخوان ها

کمبود روی یکی از مهم ترین کمبود های تغذیه ای در ایران است. زینک در واکنش های متابولیسمی بسیاری شرکت می کند. دریافت زینک به میزان کافی باعث می شود واکنش های مورد نیاز برای ساخت استخوان انجام شود. منابع غذایی زینک عبارتند از گوشت قرمز و منابع دریایی.

برای سلامتی استخوان‌هایتان صرفاً به محصولات لبنی اکتفا نکنید. تغذیه‌ی متنوعی داشته باشید و از خانه‌نشینی و عدم تحرک بپرهیزید.
کدام مکمل حاوی تمام این ترکیبات مهم و ضروری است؟

مکمل کلسیم- منیزیم- زینک نیچرمید به همراه ویتامین D مکملی کامل جهت کمک به پیشگیری و درمان پوکی استخوان است. این محصول دارای ترکیبی از تمام مواد معدنی ضروری برای حفظ استحکام استخوانی است. این محصول بصورت قرص و در بسته های 100 عددی تهیه شده است و روزانه تا 3 عدد می توان استفاده کرد.
 
مواد معدنی مورد نیاز استخوان‌ها را می شناسید؟

سایر مزایای محصول کلسیم- منیزیم- زینک نیچرمید:

.   فاقد هرگونه طعم دهنده و رنگ های مصنوعی

.   فاقد مواد نگهدارنده و مخمر

.   فاقد گلوتن


شارژ سریع موبایل