سمانه ربانی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵

رقابت اصل جدانشدنی تجارت امروز است. بحث رقابت‌پذیری این روزها به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی در بررسی‌ کارشناسان اقتصادی استفاده می‌شود.

محصولی که توانایی مقایسه و تقابل را با محصولات رقیب نداشته باشد محکوم به فناست. برخلاف تصور، انحصار هرگز نمی‌تواند باعث پایداری شود. بزرگان و نامداران دنیا اغلب از روش‌های هوشمندانه‌ای برای افزایش میزان رقابت‌پذیری خود بهره می‌گیرند.

از رقابت اپل و سامسونگ گرفته تا پپسی و کوکاکولا، از جدال بوئینگ و ایرباس گرفته تا پلی‌استیشن و ایکس‌باکس. از جنگ کنون و نیکون تا فایرفاکس و کروم.

بی‌تردید این دوئل‌های دونفره را می‌توان در دنیای خودروها نیز مشاهده کرد. از تقابل سنتی جنرال‌موتورز و فورد با کامارو و ماستنگ گرفته تا دعوای دوست‌داشتنی سوبارو و میتسوبیشی با ایمپرزا و لنسر. در یک استثنای بزرگ این‌بار ب‌ام‌و را رو در روی چیزی غیر از مرسدس‌بنز می‌بینیم.

این‌بار قرار است نگاهی داشته باشیم به چالش‌های این غول خودروسازی با رقیب سرسختی به اسم آئودی.

آغاز حکایت

طبق آمار ب‌ام‌و 98 و آئودی 82 سال است که متولد شده‌‌اند. پس همین ابتدای کار این 16 سال بزرگ‌تر بودن ب‌ام‌و می‌تواند برای رقیب دردسرساز باشد. آئودی در کنار مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و مثلث «سه آلمانی لوکس‌« را تشکیل داده‌‌اند. در حالی که بسیاری معتقدند جای پورشه و فولکس نیز در این جمع خالی است.

اولین جرقه‌های رقابت در دهه 90 میلادی زده شد. زمانی که آئودی با محصولی موفقی چون V8 راهی بازار شد. یک سدان لوکس سایز بزرگ که به لطف پیشرانه‌های 4.2 لیتری و جعبه‌دنده اتوماتیک و کیفیت بالای قطعات خیلی زود جای خود را بین مشتریان جهانی باز کرد. مدتی بعد ب‌ام‌و در جواب سیستم انحصاری Quattro این شرکت، سامانه X-Drive‌ خود را معرفی کرد.

مکانیزمی که در حقیقت همان 4WD (چهار چرخ متحرک) بود. حتماً می‌دانید که مرسدس‌بنز نیز برای خود از سیستم 4Matic استفاده می‌کند. بعد از آنکه آئودی دید ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز دارای زیرمجموعه‌های تیونینگ و موتوراسپرت به اسم M-Power و AMG‌ هستند، این شرکت نیز برای خود ویرایش‌های تقویت‌شده S و RS را معرفی کرد. تا اواسط دهه 90 حرفه‌ای‌ترین پیشرانه‌های ب‌ام‌و، نمونه‌هایی بودند با آرایش 12 سیلندر Vشکل . اما آئودی به لطف مهندسی مالک خود فولکس‌واگن از پیشرانه‌های پیچیده 12 سیلندر Wشکل رونمایی کرد.

مدتی بعد که آئودی از  MMI (رابط کاربری چندرسانه‌‌ای) پرده‌برداری کرد، ب‌ام‌و نیز از سیستم هوشمند کنترل مکانیزم‌های خودرو به اسم iDrive رونمایی کرد.

ب‌ام‌و E30 مقابل آئودی Coupe

شرکت ب‌ام‌و این کوپه زیبا را بین سال‌های 1982 تا 1994 تولید می‌کرد. بهترین پیشرانه استاندارد آن 2.5 لیتری 168 اسب‌بخاری بود. بهترین پیشرانه Mپاور آن نیز با همین حجم می‌توانست 235 اسب‌بخار نیرو تولید کند. در مقابل آئودی زیبایی را می‌بینیم که بین سال‌های 1980 تا 1988 روی خط تولید بود. بهترین پیشرانه آن نیز 2.2 لیتری 134 اسب‌بخاری بود.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

ب‌ام‌و سری 3 مقابل آئودی A4

جدی‌ترین رقابت این دو برند درست بین همین دو خودرو بود. به خصوص جدال‌ جدیدترین مدل‌ها یعنی ب‌ام‌و F30 و آئودی A4 ویرایش Typ 8K. ب‌ام‌و برای دست‌پروده خودش از پیشرانه عالی 3 لیتری دو توربو 306 اسب‌بخاری استفاده می‌کرد. سری آلپینای آن با همین حجم می‌تواند 404 اسب‌بخار نیرو تولید کند. در مقابل آئودی را می‌بینیم که از پیشرانه 3.2 لیتری 261 اسب‌بخاری استفاده می‌کند. نمونه تقویت‌شده آن با پیشرانه 3 لیتری می‌توانست 328 اسب‌بخار نیرو تولید کند.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

ب‌ام‌و آلپینا B7 مقابل آئودی S8

لوکس‌ترین محصول ب‌ام‌و با پیشرانه‌ای 6 لیتری 12 سیلندر Vشکل توسط آلپینا تقویت شده بود، می‌توانست 540 اسب‌بخار نیرو تولید کند. در حالی که لوکس‌ترین آئودی اسپرت‌شده به لطف یک قلب 4 لیتری هشت سیلندر Vشکل می‌توانست به راحتی 520 اسب‌بخار نیرو فراهم کند.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

ب‌ام‌و M6 گرن‌کوپه مقابل آئودی S7 اسپرت‌بک

در یک همکا‌ری استادانه با ام‌پاور سری 6 کوپه‌ای را می‌بینی که توانسته 547 اسب‌بخار نیرو از دل پیشرانه 4.4 لیتری‌اش بیرون بکشد. در مقابل آئودی زیبایی را می‌بینیم که با یک قلب 4 لیتری دستکاری‌شده به راحتی 553 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

 ب‌ام‌و M3‌ دی‌تی‌ام مقابل آئودی A5 دی‌تی‌ام‌

نسخه تمام اسپرت سری 3 ام‌‌پاور می‌تواند به لطف آن پیشرانه فوق‌العاده 4 لیتری خود 500 اسب‌بخار نیرو فراهم کند. در مقابل آئودی سرکش را می‌بینیم که با همین حجم پیشرانه توانایی تولید 460 اسب‌بخار نیرو را دارد.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

ب‌ام‌و X1 مقابل آئودی Q3

بی تردید آئودی پایه‌گذاری یکی از بهترین شاسی‌بلندهای سایز کوچک دنیا بوده است. مدلی زیبا و کارآمد به اسم Q3‌ که برای اولین بار سال 2007 روانه بازار شد. جای تعجب است که این خودرو در بهترین مدل خود با یک پیشرانه 2.5 لیتری تقویت‌شده می‌توانست 306 اسب‌بخار نیرو تولید کند. در مقابل یکی دو سالی که از رونمایی این خودرو می‌گذشت ب‌ام‌و نیز دست به کار شد و کوچک‌ترین عضو خانواده Xها را روانه بازار کرد. طبق آمار بهترین پیشرانه نصب شده روی آن نسخه‌ای است 3 لیتری دو توربو با 300 اسب‌بخار نیرو.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

ب‌ام‌و M3‌ مقابل آئودی RS5

زیباترین جدال بین این دو برند در تقابل غول‌های کوپه آنها خلاصه می‌شود. ب‌ام‌و با 29 سال سابقه تولید M3‌ روبه‌روی جوان تازه‌کار اما بااستعداد قرار RS5 قرار گرفته است. بهترین ویرایش M3 روی کلاس E92‌ بود که روی آن یک پیشرانه 4 لیتری V8 با 414 اسب‌بخار نیرو نصب می‌شد. در مقابل کوپه زیبای آئودی را می‌دیدیم که با پیشرانه 4.2 لیتری V8 خود یک سر و گردن از رقیب بالاتر نشان می‌داد.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

ب‌ام‌و 535i مقابل آئودی A6

نسل جدید سری 5 با آن چهره استادانه و آن همه آپشن تنها یک رقیب را پیش روی خود می‌دید؛ آئودی A6. مهندسان باواریا برای این فرزند خود از یک قلب 3 لیتری توربوشارژشده به قدرت 302 اسب‌بخار استفاده کردند. در مقابل ارباب حلقه‌ها روی این سدان لوکس خیره‌کننده خود به طرز خودخواهانه‌ای از یک پکیج 4 لیتری V8 با قدرت 552 اسب‌بخار بهره گرفت.

 

جدال پایان ناپذیر BMW وAudi

 

ب‌ام‌و M1 مقابل آئودی TT RS

در ظاهر دو خودروی فانتزی و بی‌آزار به نظر می‌رسند. ولی در واقع این دو یکی از اسپرت‌ترین‌های کلاس خود محسوب می‌شوند. یکی از دیار Mپاور و دیگری از دنیای RSها. ب‌ام‌و برای سری تازه‌وارد «یک» خود از پیشرانه‌ای 3 لیتری دو توربو با 306 اسب‌بخار استفاده می‌کرد. در مقابل آئودی با کهنه‌کار دنیای کوپه‌ها آماده بود که حریف را قربانی کند. چراکه تی‌تی فوق دارای یک پیشرانه 2.5 لیتری 335 اسب‌بخاری بوده است.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

ب‌ام‌و X3 مقابل آئودی Q5

احتمالاً پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای دو شرکت خواهند بود. جدال سایه به سایه آنها زبان‌زد همه نشریات خودرویی بوده است. از یک سو X3‌ را می‌بینیم که در بهترین مدل خود با یک پیشرانه 3 لیتری دو توربو 302 اسب‌بخاری ایستاده است. در سوی دیگر Q5‌ را می‌بینیم که تونسته از پیشرانه 3 لیتری سوپرشارژ خود 349 اسب‌بخار نیرو بیرون بکشد.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi


ب‌ام‌و M6‌ مقابل آئودی R8

به عقیده بسیاری این آئودی زیباترین خودروی در تمام تاریخ است. هیولایی که حتی مقابل فراری و لامبورگینی نیز صف‌آرایی کرده است. با حجم 5.2 لیتر و آرایش 10 سیلندر Vشکل می‌توانست 552 اسب‌بخار نیرو تولید کند. اما به هیچ‌وجه نباید از M6 غافل شد. زیر پوست ظاهر باوقارش پیشرانه‌ای ناآرام با حجم 4.4 لیتر و آرایش V8 دیده می‌شود. خروجی این خودرو 560 اسب‌بخار است. یعنی حتی از حریف نیز بیشتر.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

ب‌ام‌و 535 اسپرت‌واگن مقابل آئودی A6 Avant

مگر خودروهای استیشن چه ظرفیتی دارند که این خودروساز آنها را تا این حد اسپرت کرده‌اند؟ باید اعتراف کرد این دو خودرو یکی از خاص‌ترین‌های کلاس خود هستند. یکی ب‌ام‌و با پیشرانه 3 لیتری توربوشارژ شده 250 اسب‌بخاری است و دیگری آئودی با پیشرانه ساده 3 لیتری V6‌ که بیش از 220 اسب‌بخار نیرو ندارد.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

ب‌ام‌و سری 7 مقابل آئودی A8

از تقابل همه کلاس‌ها گفتیم غیر از کلاس لوکس‌های اشرافی. جایی که گذر سری 7 به A8‌ می‌افتد. ب‌ام‌و این کاخ تجملی فول‌سایز خود را در بهترین ویرایش خود به پیشرانه‌ای 6 لیتری 12 سیلندر Vشکل غول‌آسا مجهز کرد که می‌توانست 537 اسب‌بخار نیرو تولید کند. در مقابل اسطوره‌ای از آئودی را می‌بینم که به طرز عجیبی نتوانست بیش از 493 اسب‌بخار از قلب 6.3 لیتری 12 سیلندر Wشکل خود بیرون بکشد

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

هر دو برند تبهر خاصی در بهره‌گیری از چراغ‌های LED نور روز دارند

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

بی‌تردید خودروهای آنها از پرآپشن‌ترین مدل‌های روز هستند

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

آئودی در این تبلیغ شدیداً به ب‌ام‌و حمله کرده است. در بالای این تصویر می‌بینیم که نوشته: تبریک به خاطر بهترین خودروی آفریقای جنوبی سال 2006. از طرف بهترین خودروی دنیا در سال 2006.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

این تصویر یکی از جنجالی‌ترین دعواهای آئودی و ب‌ام‌و را نشان می‌دهد. در انتهای تصویر تبلیغ آئودی را می‌بینیم که روی آن نوشته: «نوبت تو است ب‌ام‌و». در تبلیغ وسط می‌بینیم که ب‌ام‌و جوابش را اینطور داده است: «کیش و مات». مجدداً واکنش نشان داده و گفته: "اوه واقعاً؟"

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

تصویر هوشمندانه‌ای از آئودی که ب‌ام‌و را به سخره می‌گیرد. بازی زیبای کلمات BMW و عبارتWHO  )چه کسی؟) را در اینجا می‌بینیم.

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

تبلیغی بزرگ در بالای فروشگاه آئودی. ب‌ام‌و شعار داده است که: چه کسی‌ می‌دانست که بهینه‌سازی مصرف سوخت چقدر زیباست؟

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

در شعاری جالب می‌بینیم که آئودی خطاب به رقبا مخصوصاً ب‌ام‌و می‌گوید: «اکنون زمان بررسی لوکس بودن برند است، شاید از رده‌خارج باشد«

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi

 

در اینجا می‌خوانیم: "کاری که آئودی خوب انجام می‌دهد، ب‌ام‌و خارق‌العاده انجام می‌دهد"

 

جدال پایان‌ناپذیر BMW و Audi



شارژ سریع موبایل