امین شجاعی چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

در سال 2014 الکترونیک آرتس و PopCap در همکاری با هم یکی از محبوب ترین بازی های پلتفرم تلفن همراه یعنی گیاهان بر غلبه زامبی ها را به دنیای کنسول های خانگی و PC آوردند؛ البته با تغییر ظاهر و تغییر گیم پلی بازی «گیاهان علیه زامبی ها جنگاوری باغچه ای»، عنوانی مولتی پلیر از ژانر تیراندازی بود که به جای سبک استراتژیک نسخه تلفن همراه، بازی کننده ها در قالب یکی از دو گروه گیاهان و یا زامبی به میدان نبرد سه بعدی به سبک بازی های تیراندازی آنلاین می فرستاد. بازی با استقبال خوبی مواجه شد و به دلیل سبک خاص و ظاهر شد طرفداران زیادی پیدا کرد.

حالا عنوان دوم از این سری بازی ها با عنوان گیاهان علیه زامبی ها: جنگاوری باغچه ای 2 (Plants vs Zombies Garden Warfare2)، روی کنسول های نسل جدید و PC روانه بازار شده است تا یک بار دیگر حال و هوایی شاد و فرح بخش به بازی کننده ها هدیه کند.

در زمان انتشار نسخه ابتدایی در کنار تعریف و تمجیدها، ایرادی که بر بازی گرفته می شد محدود شدن آن به مد مولتی پلیر آنلاین با محتواهای محدود بود که پس از مدتی شکل خسته کننده به خود می گرفت. البته شرکت PopCap پس از شنیدن این ایرادها با ارائه چند بسته اضافه شونده و به روز رسانی های رایگان تا حدودی توانست بر این مشکل غلبه کند و حالا نسخه دوم از همان ابتدا با تعداد قابل توجهی محتواهای متنوع در دسترس بازی کننده ها قرار گرفته و البته از مد تک نفره تازه اضافه شده بازی نیز نباید گذشت که جلوه ای جدید به این سری از بازی ها بخشیده است.
 

این بازی، سن و سال نمی شناسد

 

در عنوان دوم بر تعداد کاراکترهای قابل انتخاب بازی افزوده شده که شامل سه کاراکتر در گروه گیاهان و سه کاراکتر در گروه زامبی ها می شود و در کنار این کاراکترهای جدید حجم قابل توجهی از آیتم های جایزه ای برای تغییر ظاهر کاراکترها و حفظ تازگی بازی وجود دارد. کاراکترهای افزوده شده به گروه گیاهان عبارتند از رز جادویی، Citron که همانند تانکی شکست ناپذیر عمل می کند و Kernel Corn فوق العاده قدرتمند که تیربازی کامل و مرگبار در نوع خود محسوب می شود. در گروه زامبی ها نیز کاراکتری کوچک اندام که به زره روبات مانند خود وابسته است. Captain Deadhread از دسته دزدان دریایی و super Braninz که در درگیری های تن به تن مهارت دارد، افزوده شده اند.

در مجموع 14 کاراکتر در بازی وجود دارند که در جریان بازی و با پیشرفت هر کدام می توان ظاهر جدیدی به آنها بخشید و به این ترتیب تا مدت ها تازگی بازی حفظ شود. چندین مد جدید و متفاوت از هم در عنوان جدید گنجانده شده اند که یکی از مهمترین آنها مد تک نفره با موضوع انجام ماموریت های متفاوت بدون نیاز به میدان های نبرد آنلاین است. اگر تنها به دنبال نبردهای آنلاین به صورت رقابت با یکدیگر و یا به صورت Co-op هستید، بازی خیلی وقت شما را نگرفته و پس از پشت سر گذاشتن یک قسمت کوتاه آموزشی و پس از انتخاب یکی از دو گروه گیاهان و یا زامبی ها می توانید به سرعت به میدان نبرد قدم بگذارید اما لازم به ذکر است که این بار چیزهایی بیش از نبرد آنلاین در بازی وجود دارد.

اگر بازی های تیراندازی آنلاین را تجربه کرده باشید، حتما می دانید که در تمام این عناوین منطقه ای امن جهت برقراری ارتباط با دیگر بازی کننده ها، سازماندهی کاراکتر خود و یا انجام کارهای مشابه وجود دارد. این منطقه در جنگاوری باغچه ای 2 با نام حیاط خلوت میدان نبرد (Backyard Battleground) شناخته می شود. در این حیاط خلوت علاوه بر استفاده از سیستم Match Making پرسرعت بازی جهت شرکت در رقابت های آنلاین، امکان تغییر ظاهر حیاط خلوت برای دفاع در برابر هجوم زامبی ها چیزی شبیه به گیم پلی نسخه تلفن همراه، رفتن به ماموریت های تک نفره نظیر پیدا کردن یکی از گیاهان گمشده و کمک به وی در انجام ماموریت خود و یا دعوت از دیگر بازی کننده ها برای معاشرت وجود خواهد داشت
 

این بازی، سن و سال نمی شناسد

 

علاوه بر اینها در محیط بازی رمز و رازهای فراوانی گنجانده شده اند تا با انگیزه آنها گشتی در محیط زده و در کل بتوان از جنگاوری باغچه ای 2 به عنوان یک اثر تک نفره و مولتی پلیر نام برد.

در مجموع 13مد بازی مختلف در این عنوان گنجانده شده است تا بازی کننده ها با سلیقه های مختلف کم و کاستی نداشته باشند. از مهم ترین آنها می توان به مد Garden ops اشاره کرد که از عنوان نخست به نسخه دوم آورده شده و در قالب آن بازی کننده ها به صورت Co-op حداکثر چهار نفره می بایست در برابر 10 موج حمله زامبی ها از باغچه خود دفاع کنند. در موج پنجم و دهم با یک نبرد با غول نسبتا سخت مواجه خواهید شد که برای پیروزی در آن، به همکاری نزدیک میان بازی کننده ها نیاز خواهد بود.

مد Graveyard Ops دقیقا نقطه مقابل Garden Ops است که این بار هدایت زامبی ها را بر عهده گرفته و می بایست در برابر هجوم گیاهان دوام بیاورید. در Solo Ops که مد تک نفره بازی محسوب می شود، می توان سه کاراکتر همراه انتخاب کرد که توسط هوش مصنوعی کنترل شده و در حین بازی می توان میان آنها تغییر وضعیت داد.

در میان مدهای رقابتی آنلاین مد آشنایی که در اکثر عناوین مشابه وجود دارد مد Team Vanquish است که در حقیقت همان مد Team Deathmatch مشهور محسوب می شود. در این مد دو تیم در قالب دو گروه زامبی و گیاهان با انتخاب کاراکترهای خود به میدان نبرد قدم گذاشته و هدف، هر چه بیشتر از پای در آوردن یاران حریف است. در Vanquish Confirmed، بازی کننده ها علاوه بر از پای در آوردن حریف می بایست آیتم بر جای مانده از وی را نیز جمع آوری کنند که به نوعی مرگ حریف خود را تایید کرده باشند.

مد Gardens and Graveyards به دفاع گیاهان از یک منطقه و تلاش زامبی ها برای تسخیر آن منطقه می پردازد و در آخر Mixed Mode که می تواند به شکل ترکیبی از مدهای نامبرده باشد. به نوعی می توان گفت الکترونیک آرتس به عنوان ناشر بازی تمامی مدهای بازی آنلاین میدان نبرد (Battlefield) مشهور خود را برداشته و در قالب جنگاوری باغچه ای ارائه داده است. این بازی برای سنین بالای ده سال در اکثر مناطق دنیا درجه بندی شده است اما این موضوع به9 هیچ وجه به معنی کودکانه بودن و اختصاص داشتن آن به بازی کننده های کم سن و سال نیست بلکه بیشتر به معنی مخاطب قرار دادن اکثر بازی کننده ها است. محیط شاد و چشم نواز بازی هر کسی را صرف نظر از سن و سال جذب خواهد کرد و با توجه به مدهای مختلف جذاب می توان از این اثر به عنوان اثری نام برد که سن و سال نمی شناسد و همه از تجربه آن لذت می برند.

 

این بازی، سن و سال نمی شناسد

 

بازی با استفاده از موتور گرافیکی قدرتمند Frostbite3 طراحی شده است که پیش از این در سایر عناوین الکترونیک آرتس مانند میدان نبرد 4 به خوبی قدرت آن را دیده ایم اما این بار طراحان به شکلی کاملا متفاوت از آنچه تا به حال دیده اید از امکانات این موتور گرافیکی استفاده کرده اند تا نشان دهند Frostbite3 همانند موتور گرافیکی Unreal در هر زمینه ای می تواند موفق باشد. محیط های فوق العاده رنگارنگ، شاد و البته با جزییات فراوان در کنار طراحی کاراکتر قابل تحسین با انیمیشن های روان از جمله ویژگی های جنگاوری باغچه ای 2 محسوب می شوند.

الکترونیک آرتس و PopCap Games در طراحی عنوان دوم جنگاوری باغچه ای به خوبی از تجربیات خود در طراحی نسخه ابتدایی استفاده کردند و می توان از نسخه دوم به عنوان جانشینی شایسته و تکمیل یافته برای اثر منتشر شده در سال 2014 نام برد. اگر شما هم مانند خیلی ها عاشق و به نوعی معتاد نسخه تلفن همراه گیاهان علیه زامبی ها بوده اید، شک نکنید که عاشق گیاهان علیه زامبی ها جنگاوری باغچه ای 3 خواهید شد.

لذت بردن از این عنوان با وجود ظاهر آن به سن و سال ربطی ندارد و هر کس در هر سنی که باشد حتی اگر تا دیروز با غول های خوفناک ارواح تاریک 3 دست به یقه بوده، می تواند از تجربه اثر جدید PopCap لذت برد و روی آن به عنوان اثری ماندگار حساب باز کند



شارژ سریع موبایل