سارا قاسمی شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

علت آسیب دیدن دندان ها این است که نفس کشیدن از راه دهان، باعث خشک شدن دهان می شود و اثر محافظتی بزاق را در کشتن باکتری موثر در اسیدی شدن دهان از بین می برد.

با توجه به افزایش سطح اسید در شب ها، خوابیدن با دهان باز و تنفس از راه دهان هنگام خواب موجب فرسایش و پوسیدگی دندان می شود.

محققان معتقدند که این یافته به دندانپزشکان در توضیح علت افزایش پوسیدگی دندان افرادی که با دهان باز می خوابند، کمک می کند.

از سوی دیگر، وضعیت پوسیدگی دندان در افرادی که با دهان باز می خوابند، اغلب در دندان های عقبی بدتر است که علت آن خشک تر بودن قسمت انتهایی دهان نسبت به قسمت جلویی آن است.

احتمال تنفس از طریق دهان در شب ها در افراد مبتلا به آسم و آپنه انسدادی خواب بیشتر است.

در شرایط عادی سطح pH دهان که اندازه اسیدی و یا قلیایی دهان را نشان می دهد، در سطح خنثی 7.7 است.

اما براساس این مطالعه که در مجله Oral Rehabilitation منتشر شد، خوابیدن با دهان باز، این سطح خنثی را به یک سطح متوسط اسیدی با پ.هاش 6.6 کاهش می دهد.

همچنین در برخی افراد این سطح اسیدی به 3.6 افزایش می یابد که برای فرسایش مینای دندان کافی است و شبیه نوشیدن نوشابه گازدار قبل از خواب است.

از سوی دیگر، مردان نسبت به زنان بیشتر احتمال دارد که با دهان باز بخوابند، به طوری که براساس نتایج یک مطالعه، تقریبا یک سوم از مردان در هنگام خواب از طریق دهان نفس می کشند، اما این میزان در زنان تنها پنج درصد است.

'جوآن چوی' محقق دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند و همکارانش برای این تحقیق وسیله ای ابداع کردند که به دندان وصل می شود و سطح اسیدی دهان را ثبت و داده ها را به یک رایانه منتقل می کند.

در ادامه تحقیق، از 10 داوطلب خواسته شد که در هنگام خواب به بینی خود گیره بزنند تا مجبور شوند شب را با دهان باز بخوابند.

در شب دوم، داوطلبان که متوسط سنی 25 سال داشتند، به صورت عادی و بدون گیره زدن به بینی خود خوابیدند.

تجزیه و تحلیل داده های این بررسی ها تایید کرد که نفس کشیدن از طریق دهان یکی از عوامل ابتلا به بیماری های دندان مانند فرسایش مینای دندان و پوسیدگی آن است.

به گفته محققان، این اولین مطالعه ای است که تغییرات pH را در عرض چند روز در داخل دهان افراد سالم به طور مداوم بررسی می کند.



شارژ سریع موبایل