امین شجاعی دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

تابستان به سرعت به روزهای آخر خود نزدیک می شود و این در حالی است که همچنان گرما مردم شهرهای مختلف کشور را آزار می دهد.

سومین ماه تابستان رسید و حالا شاید شمال و شمال غربی ایران دیدنی تر شده باشد. طبیعت این منطقه در این روزهای سال آنقدر باب میل می شود که علاقه ای ندارید تا از سکوت و هوای مطبوعش دل بکنید و به خانه برگردید. پس اگر قصد سفر در این روزها را دارید بار سفر خود را ببندید و به روستایی که به زیبایی خود را دردل کوه جا داده است سفر کنید.روستایی به نام کندوان در آذربایجان شرقی.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

آنچه روستای کندوان را بر سر زبان ها انداخته است ویژگی های فرهنگی و بومی آن است اما نمی شود به سادگی از معماری عجیب و شگفت انگیز آن گذشت. روستای کندوان به دلیل ویژگی های زیادش شهرت جهانی دارد و توریست های خارجی فراوانی را به خود جلب کرده است اما هنوز خیلی از مردم ایران و بومی های منطقه پا به خاک این خطه شهید پرور و غرور انگیز نگذاشته اند.

ساختار زیبا و معماری منحصر به فرد این روستا باعث شده است تا روستای کندوان درفهرست آثار قابل ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد هر چند هنوز این اتفاق رخ نداده است  و تاکنون تلاشی برای ثبت نهایی آن انجام نشده است.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

وجه تسمیه کندوان

روستای کندوان در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌ و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است.

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثناء در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا (هر دو دارای معماری صخره‌ای هستند) کسی زندگی نمی‌کند.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

در حقیقت آنچه به کندوان هویت باستانی و تاریخی داده است، وجود ۱۱۷ خانواده و منزل مسکونی درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌هاست.

می‌توان گفت وجه تسمیه کندوان به خاطر خانه‌های کندویی شکلی است که در دل این صخره‌های مخروطی قرار گرفته‌اند و چون خانه های روستا شباهت زیادی به کندو های عسل دارد این نام را برای روستا انتخاب کرده اند.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

پیشنیه روستای کندوان 

به گفته باستان شناسان قدمت این روستا به 3000 سال پیش می رسد. مردمان آن سنگهای را کنده ودر دل کوه زندگی را بنا نهادند.دامداری و کشاورزی و باغداری عمده فعالیت مردمان این روستاست،لوله کشی آب و برق در دل این سنگ ها همزیستی مسالمت آمیز بشر با محیط زیست را نشان میدهد . کندوان نمونه زیبای استفاده از طبیعت در زندگی انسان است.

در مورد تاریخچه کندوان این چنین نقل شده است که نخستین کسانی که به کندوان پا گذاشته اند، ساکنان روستایی به نام حیله ور بودند که در دو کیلومتری غرب کندوان قرار داشت و در قرن هفتم هجری برای در امان ماندن از حمله مغول‌ها به دشتی در مقابل کندوان فعلی مهاجرت کرده‌اند و در طول مدت زمانی به تدریج درون کران‌ها را حفاری کرده و پناهگاهی امن برای خود ساخته‌اند که از آن زمان تاکنون فرزندان آنها نسل به نسل در همان خانه‌های سنگی سکونت دارند.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

شاید برایتان جالب باشد که اکنون تمام خانه های این روستا سند دارد و حالا هر شخصی که بخواهد صاحب خانه ای شود باید مجوزهای آن را دریافت کند. نکته جالب دیگری که در مورد این روستا شنیده می شود شرط ازدواج است که هر پسری که قصد ازدواج داشته است باید خانه ای را حفر می کرده است تا بتواند در روستا ساکن شود.

 

ویژگی های جالب روستای کندوان 

کوه سهند یکی از 5 کوه آتشفشانی مهم ایران در استان آذربایجان شرقی است که روستای کندوان را در خود جای داده است و از نظر جاذبه های زمین شناسی و معماری دارای اهمیت است.

شیوه بنای خانه‌های این روستا از نوع معماری صخره ای و به شکل مخروطی یا کله قندی می‌باشد. برخی از باستان شناسان قدمت این روستا را به دوره های پیش از اسلام نسبت می‌دهند.

در دل این تپه‌های بلند که ارتفاع بعضی از آنها به 40 متر می‌رسد صدها آغل، انبار و اتاقک حفر شده که بسیار دیدنی است.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

کوچه های روستای کندوان از زیبایی خاصی برخوردار است. شما برای رسیدن به خانه های روستا و رفتن به دل روستا باید از کوچه ها عبور کنید.  بعضی از پیاده رو ها از جنس چوب هستند و شکل زیبایی را بوجود آورده اند که برای راحتی گردشگران در نظر گرفته شده است. هوای این روستا در فصل تابستان رویایی است و در زمستان برای توریست ها به دلیل سرما کمی طاقت فرسا می شود. این روستا دارای دو مسجد تاریخی است. یکی از آنها مسجد جامع با چهار طبقه فضا بوده و 800 سال قدمت دارد.

حمام تاریخی به عنوان تنها گرمابه صخره ای ایران که عایق طبیعی و حراراتی دارد  یکی دیگر از ویژگی های جالب روستا است. آب این حمام 400 متر مربعی از طریق شیب طبیعی و با استفاده از لوله های سفالی حفر شده در داخل دیوار ها از آب معدنی چشمه کندوان تامین می شود. بازارهای کوچک و بزرگی نیز وجود دارد که شکل زیبایی به روستا بخشیده اند. همچنین آب معدنی گوارایی از دل یکی از تپه های این روستا می جوشد که از شهرت فراوانی برخوردار است و برای امراض کلیوی بسیار مفید است.اگر به روستا سفر کردید نوشیدن آن را از دست ندهید.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

چگونه برویم ؟ 

روستای کندوان مسیر مناسبی برای رفتن دارد. اگر وسیله شخصی دارید توصیه می کنیم آن را برای رفتن به تبریز و روستای کندوان انتخاب کنید چرا که مسیر آذربایجان شرقی از زیبایی های خاصی برخوردار است و قطعا مسیر رسیدن به روستای کندوان خود از جذابیت های سفر به شمار می رود. از تبریز هم برای رسیدن به کندوان، باید به سمت جنوب غرب ، 54 کیلومتر برانید و پس از گذر از شهر سهند و اسکو به روستای کندوان برسید.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

اگر طالب سفر با اتوبوس ، قطار یا هواپیما هستید می توانید به راحتی بار سفر به این روستا را ببندید  زیرا در روزهای مختلف هفته امکان سفر با وسایل نقلیه عمومی وجود دارد. تنها تفاوت در این است که باید به ابتدا به شهر تبریز بروید و سپس به روستای کندوان برسید


چه سوغات بیاوریم؟ 

روستای کندوان به دلیل حضور گردشگران فراوان بازارهای کوچک و بزرگ جالبی را در خود جای داده است. در پایین دست دِه یک رودخانه قرار دارد که در کنار آن اهالی فراورده‌های کندوان را به فروش می‌رسانند مثل عسل، داروهای گیاهی و کوهی، میوه‌های خشک، گردو، و صنایع دستی از جمله منبت چوب ، معرق چوب و سفال که چشم ها را خیره می کند. قالی و گلیم و ورنی ، شیشه گری سنتی ، سنگ های جالب و قدیمی از جمله سوغاتی های بومی به شمار می رود.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

کجا بمانیم ؟چه بخوریم ؟ 

وجود گردشگران ایرانی و خارجی باعث ساخته شدن هتلی با سبک و سیاق خانه‌های کله قندی شده است. وجود این گردشگران از سویی کمکی زیادی به اقتصاد کندوان می‌کند. در ابتدای روستا گیشه‌ای قرار دارد که با دریافت ۳۰۰ تومان اجازه ورود گردشگران را به داخل می‌دهد و به گفته دهدار کندوان درآمد حاصل از آن صرف نگهداری روستا می‌شود. بعضی از اهالی روستا هم با دریافت ۲۰۰ تومان اجازه بازدید از داخل خانه‌هایشان را می‌دهند. ولی عده زیادی هم دل خوشی از حضور هر روزه تعداد زیادی غریبه در محل زندگیشان ندارند.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

اگر خیلی علاقه مند هستید تا تجربه یک شب زندگی در این روستا را داشته باشید هتل لاله کندوان که سومین هتل صخره ای در دنیا می باشد بهترین گزینه است. این هتل دارای 40 کرانه ( اتاق سنگی طبیعی ) به همراه جکوزی و روم سرویس سمعی - بصری است که در فاز اول جمعا 10 کران همراه با رستوران با تمام امکانات آماده بهره برداری شده است . کرانه ها در زمستان دارای سیستم گرمایشی از کف و در تابستان به دلیل مطبوع بودن هوا نیاز به تهویه خاصی ندارند.2 کرانه دیگر سال 92 به این مجموعه اضافه گردیده است که در کل شامل 16 اتاق می شود

به جز این هتل می توانید به هتل "قصر" اسکو نیز بروید. همچنین شهر تبریز هتل های فراوانی دارد.

 

کندوان ؛ روستایی در دل کوه

 

در کندوان ، آبگوشت ، کوفته تبریزی مخصوص و کباب کوبیده از جمله غذاهای رایج  به شمار می رود و شما می توانید  این غذا ها را هم در هتل و هم در مکانهای خانوادگی که در محیطی دلنشین در روستا وجود دارد،میل کنید و از بابت  سلامت تغذیه نیز اصلا دغدغه ای نداشته باشید چرا که اگر غذاهای این روستا را تجربه نکنید سفری بیهوده را به سرانجام رسانده اید.



شارژ سریع موبایل