سمانه ربانی جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰

کتاب «ایران به روایت دیگر»  شامل مجموعه طراحی‌های محمد مهران یوسف‌زاده که از سوی انتشارات «کتابسرا» منتشر و روانه بازار شده، از جمله کتاب هایی است که با تماشای آن می توان گشت و گذاری در ایران انجام داد.

طرح های جذاب و بدیع این کتاب علاقه‌مندان به طبیعت ایران و همچنین دوستداران هنر طراحی را جذب خود می کند. یوسف‌زاده، سال‌ها در حرفه طراحی صحنه در سینما و تلویزیون مشغول به فعالیت بوده و سریال «یک تکه زمین» ساخته مهدی کرم‌پور آخرین فعالیت او در این عرصه محسوب می شود. وی در کتاب خود بسیاری از بناهای شهری و روستایی ایران را به تصویر کشیده است.

همراه با وی، جنبه های مختلفی از این اثر بررسی و تحلیل شده است.

هدف من از انتشار این کتاب علاوه بر آشنایی مخاطبان با تکنیک طراحی، شناساندن مناطق مختلف ایران به آنها بود که بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده‌ و برخی دیگر بر اثر زلزله از بین رفته‌اند.

نکته‌ای که بیشتر از همه ذهن من را درگیر می‌کرد طبیعت ایران و بافت‌های مذهبی، سیاسی، گردشگری آن بود که موجب شد این ایده در ذهن من شکل بگیرد که آنها را در قالب کتاب منتشر کنیم.

وقتی در آن فضاها قرار می‌گرفتم روی کاغذ یادداشت کوچک، طرح اولیه‌ای از طبیعت و معماری آن مکان‌ها را به صورت اسکیس اجرا می‌کردم و بعد سر فرصت مناسب آن‌ها را تکمیل می‌کردم. گاهی اوقات هم اگر لازم بود طرح‌ها را کامل‌تر کنم دوباره به آن مکان سفر می‌کردم و طراحی‌ها را تکمیل می‌کردم.

همه تصاویر این کتاب برای من خاطره‌ساز بودند و با عشق و علاقه زیاد آنها را اجرا می‌کردم.

کشور ایران به دلیل این‌که در یک منطقه چهار فصل قرار دارد معماری‌های متفاوتی در آن دیده می‌شود. به طور مثال معماری شهرهای شمالی ایران به دلیل بارش زیاد باران با شهرهای جنوبی بسیار متفاوت است. حتی بادگیرهایی که در استان‌های یزد، سیستان، کرمان و حتی اصفهان قرا دارد با هم متفاوت هستند.

در واقع معماری‌های هر شهر نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم بسیار زیبا مردم کشورمان هستند که به یادگار مانده‌اند.طراحی تصاویر این کتاب حدود 10 سال زمان برد. سه تصویر اول کتاب مربوط به سال 1370 هستند و مابقی آنها طی سال‌های 78 تا 87 طراحی شد.

مهم‌ترین ویژگی این تصاویر در درجه اول نوع تکنیک کاری آن است چرا که هنرمندان کمتر سراغ کار با راپید و قلم فلزی می‌روند. این کتاب درواقع می‌تواند نوعی گفتمان با مخاطبانی باشد که کتاب را ورق می‌زنند و یاد خاطرات خود می‌افتند تا بتوانند احساس نزدیکی با آن برقرار می‌کند.

بعد از اتمام طراحی‌های این کتاب با یک انتشارات قرار داد بستم که آن را منتشر کنم اما متأسفانه به دلیل یکسری اتفاق‌هایی که افتاد کتاب در آن سال چاپ نشد.



شارژ سریع موبایل