ندا نیک روش شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

آیا می‌دانید گران‌ترین گیتار حال حاضر دنیا متعلق به چه کسی بود و به چه قیمتی فروخته شده است؟در این گزارش با 10 گیتار گران‌بهای دنیا که طی سال‌های اخیر خرید و فروش یا قیمت‌گذاری شده‌اند آشنا خواهید شد.

در واقع نام صاحبان اولیه این سازهاست که باعث ارزشمندی آنها شده است؛ بنابراین مالکان اولیه و صاحبان فعلی این گیتارها به شما معرفی می شوند؛ همچنین اطلاعاتی درخصوص مدل، سال تولید و کمپانی سازنده این گیتارها و نیز آخرین قیمت فروخته‌شده در بازار در اختیار شما گذاشته خواهد شد.

10. گیتار پیش‌نمونه فندر

قیمت: 375,000 دلار
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟


این گیتار مدل برادکست (ساخت 1349) نخستین پیش‌نمونه لئو فندر برای ساخت محبوب‌ترین گیتار دنیا یعنی مدل تله‌کستر است. فندر ابداع‌کننده سازهای تو پُر (به انگلیسی: Solid body) و بنیان‌گذار شرکت لوازم موسیقی فندر، میوزیک‌من و جی اند ال بود.

آشنایی لئو فندر با گیتار الکتریک از زمانی آغاز شد که برخی نوازندگان برای تعمیر پیکاپ سازهای‌شان به او (که متخصص الکترونیک و تعمیرکار رادیو بود) مراجعه می‌کردند. پس از مدتی با مشاهده اشکالاتی که برای بدنه و متعلقات گیتارهای توخالی پیش می‌آمد، ایده ساخت سازهایی با بدنهٔ توپُر ساده و مقاوم به ذهن وی رسید. او در سال ۱۹۴۸ موفق به ساخت اولین ساز توپُر شد و نام برودکستر را بر آن نهاد که دو سال بعد به تله‌کستر تغییر یافت.

تلکستر، استرتوکستر، جز بیس و آمپلی‌فایرهای فندر نام‌های شناخته شده موسیقی راک و مورد علاقه بسیاری از نوازندگان برجسته نیم قرن اخیر بوده‌اند.

 

9. گیتار طلایی اریک کلاپتون

قیمت: 455,550 دلار
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟


یک گیتار مدل استرتوکستر است که اریک کلاپتون در سال 1996 حدودا در پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت سازهای الکترونیکِ فندر آن را سفارش داد. فندر در ساخت روکش سفارشی این گیتار 23 قیراط طلا به کار برده است.

اریک کلاپتون گیتاریست، خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز مشهور راک و بلوز انگلیسی و برندهٔ جایزه گرمی است. او تنها فردی است که سه بار در تالار مشاهیر راک اند رول معرفی شده است.

 

8. گیتار جرج هریسون و جان لنون

قیمت: 570,000
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟


این گیتار الکتریک مدل گیبسون اس جی که در 1964 ساخته شده، بین سال های 1966 و 1969 در گروه بیتلز مورد استفاده قرار گرفته است. دو عضو فقید بیتلز یعنی جرج هریسون، هنگام ضبط آلبوم و برگزاری تور کنسرت "هفت‌تیر" (Revolver) و جان لنون، درجلسات ضبط "آلبوم سفید" (The white Album) از این گیتار استفاده کرده‌اند.
 

7. لنی: گیتار استیوی ری وان

قیمت: 623,500 دلار
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟


این گیتار فندر مدل کامپوزیت استرتوکستر (ساخت 1965) متعلق به استیوی ری وان خواننده و گیتاریست نامدار سبک بلوز بود که در سال 1980 به مناسبت تولد 26 سالگی‌ آن را از همسرش" لنی" هدیه گرفته بود. استیوی علاقه خاصی به این گیتار داشت و تا زمان مرگ دلخراشش در 1990 بارها از آن استفاده کرده بود.

در نیمه‌شب ۲۶ آگوست سال ۱۹۹۰ استیوی ری که به‌همراه اریک کلپتون، بادی گای، رابرت کری و برادرش جیمی وان برای اجرای کنسرتی به یکی از شهرهای ایالت ویسکانسین رفته‌بود، سوار بر هلیکوپتر شد تا سریع‌تر به محل اجرای بعدی در شهر شیکاگو برسد. هلیکوپتر مدت کوتاهی پس از آن‌که از زمین برخاست، سقوط کرد و همهٔ سرنیشنان آن کشته‌شدند. استیوی ری وان در زمان مرگ ۳۵ ساله بود.

در سال ۲۰۰۳ مجلهٔ رولینگ استون در "رده‌بندی ۱۰۰ گیتاریست برتر همهٔ دوران" جایگاه هفتم را به او اختصاص داد و در سال ۲۰۰۷ نشریهٔ کلاسیک راک در "رده‌بندی ۱۰۰ قهرمان رام‌ناشدنی گیتار" وان را در رتبهٔ سوم قرار داد.

 

6. گیتار اریک کلاپتون

قیمت: 791.500 دلار
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟
 

این گیتار سی اف مارتین (ساخت 1939) هم به اریک کلاپتون تعلق داشت که به منظور جمع‌آوری کمک مالی برای مرکز توانبخشی معتادان به الکل و مواد مخدر که خود کلاپتون پایه‌گذار آن بود فروخته شد.

کلاپتون بعنوان یکی از تاثیرگذارترین گیتاریست‌های تمام دوران معرفی شده است. از معروفترین آثار او در ایران می‌توان موسیقی سریال لبه تاریکی را نام برد.

 

5. گیتار گیبسون اریک کلاپتون

قیمت: 847,500 دلار
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟


کلاپتون این گیتار گیبسون مدل ES0335 TDC (ساخت 1964) را در سال 1964 بارها استفاده کرد، اما پس از آن تاریخ به ندرت به سراغ آن رفت.

 

4. بلکی اریک کلاپتون

قیمت: 959,500 دلار
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟


بلکی (Blackie) نام یک گیتار سیاهرنگ مدل استرتوکستر هیبرید است. در سال 1970 اریک کلاپتون از گیتارهای مدل گیبسون به مدل استرتوکستر روی آورد. او 6 گیتار مدل استرتوکستر را یکجا از یک مغازه گیتارفروشی خرید که هر یک از آنها 100 دلار قیمت داشت. او سه گیتار را به "جرج هریسون"، "پیت تاونسند" و "استیو وینوود" هدیه داد، سپس سه گیتار باقیمانده را تکه تکه کرد و گیتار معروف "بلکی" خود را از سرهم کردن قطعات این سه گیتار ساخت.
 

3. گیتار باب مارلی

قیمت: 1.2 تا 2 میلیون دلار
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟


گیتار واشبرن سری 22 هاوک که به سفارش باب مارلی خواننده و موزیسین نامدار جامائیکایی ساخته شده است، در حال حاضر جزو گنجینه‌های ملی دولت جامائیکاست. این ساز یکی از 7 گیتار متعلق به بزرگان سبک رگی در دنیاست.

باب مارلی ‏ (۶ فوریه ۱۹۴۵ - ۱۱ مه ۱۹۸۱) یکی از برجسته‌ترین چهره‌های معاصر جامائیکا، خواننده صاحب سبک رِگِی، ترانه‌سرا، نوازنده گیتار و فعال اجتماعی بود. بیشتر آهنگ‌های او مضمون اجتماعی دارند و برخی از آهنگ‌هایش رمانتیک هستند.

 

2. گیتار جیمی هندریکس

قیمت: 2 میلیون دلار
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟


این گیتار استرتوکستر (ساخت 1968) متعلق به جیمی هندریکس خواننده، ترانه سرا و گیتاریست سیاه‌پوست سبک راک اندرول بود که در 1969 در ووداستاک نواخته می‌شد. پل آلن از بنیانگذاران مایکروسافت این گیتار را در سال 1998 به قیمت 2 میلیون دلار خریداری کرده است.

جیمی هندریکس (زاده ۲۷ نوامبر ۱۹۴۲ - درگذشت در ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۰) خودش به تنهایی نواختن گیتار را فرا گرفته بود و معمولاً هم یک فندر استرتوکستر می‌نواخت. از آنجا که هندریکس چپ‌دست بود، گیتار را به‌صورت وارونه می‌نواخت.

 

1. گیتار کمک به توسعه آسیا

قیمت: 2.7 میلیون دلار
 

 گران‌ترین گیتار دنیا متعلق به کدام هنرمند بود؟


گران‌قیمت‌ترین گیتار دنیا تا امروز یک فندر استرتوکستر است که در سال 2005 در یک حراجی در کشور قطر برای جمع آوری کمک مالی به قربانیان سونامی شرق آسیا فروخته شد. این گیتار سفیدرنگ گران‌بها به دست نامدارترین موزیسین های دنیا شامل میگ جگر، کیت ریچاردز، اریک کلاپتون، برایان می، جیمی پیج، دیوید گیلمور، جف بک، پیت تاونسند، مارک نافلر، ری دیویس، لیام گالاگر، رونی وود، تونی لومی، آنگس و مالکوم یانگ، پل مکارتنی، استینگ، ریچی بلکمور، دف لپارد و برایان آدامز امضا شده است.

 



شارژ سریع موبایل